Silniki Diesla w odwrocie!

Dzisiaj w Stuttgarcie, na targach Engine Expo ogłoszono wyniki konkursu International Engine of the Year 2007.

Jury złożone z sześćdziesięciu dziennikarzy z 30 krajów (w tym gronie po raz kolejny zabrakło przedstawiciela Polski, chociaż znalazł się np. Czech i Węgier) wyłoniło zwycięzców w 11 kategoriach.

Odnotować należy olbrzymi sukces BMW, którego jednostki napędowe triumfowały aż w siedmiu kategoriach, w tym tej najważniej, czyli silnika roku. Największe uznanie wśród jurorów zdobył pierwszy od ponad 30 lat doładowany silnik spod znaku wirującego śmigła, czyli 3.0 twinturbo. Zdobył on tytuł Silnika Roku 2007, Nowego Silnika Roku 2007 oraz najlepszego silnika w kategorii 2.5 - 3.0!

Największą niespodzianką jest jednak totalny odwrót silników Diesla. We wszystkich 11 kategoriach tryumfowały tylko i wyłącznie jednostki benzynowe, z doładowaniem i bez, a także pracujące w układzie hybrydowym. Wygląda więc na to, że nadchodzi koniec ery Diesli, które zostaną wyparte przez bardziej elastyczne, czystsze i szybsze doładowane silniki benzynowe. Jedyną przewagą jednostek wysokoprężnych pozostanie zaś (jak dawniej) niższe zużycie paliwa i nisko położony moment obrotowy, przez co silniki te stosuje się powszechnie w samochodach ciężarowych.

Wyniki plebiscytu International Engine of the Year

Międzynarodowy silnik roku 2007

BMW 3.0 Twin-Turbo (335i)

Nowy silnik roku 2007

BMW 3.0 Twin-Turbo (335i)

Najbardziej ekonomiczny

Toyota 1.5 l Hybrid Synergy Drive (Prius)

O wysokich osiągach

Reklama

BMW 5.0 V10 (M5, M6)

O pojemności poniżej 1 l

Toyota 1.0 (aygo, yaris, peugeot 107, citroën C1)

O pojemności 1 - 1.4 l

Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (golf, touran, jetta)

O pojemności 1.4 - 1.8 l

BMW-PSA 1.6 Turbo (mini, peugeot 207)

O pojemności 1.8 - 2 l

Volkswagen 2.0 Turbo (golf GTI, audi A3, A6, seat leon FR, skoda octavia RS)

O pojemności 2 - 2.5 l

BMW 2.5 (325, 525, X3, Z4)

O pojemności 2.5 - 3 l

BMW 3.0 Twin-Turbo (335i)

O pojemności 3 - 4 l

Porsche 3.6 Turbo (911)

O pojemności ponad 4 l

BMW 5.0 V10 (M5, M6)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama