Samochody z "kratką" tylko z Niemiec?

W chwili obecnej nie jest jeszcze znany projekt rozporządzenia regulującego kwestię homologacji samochodów po 1 maja 2004 roku.

Na podstawie obowiązujących przepisów unijnych można jednak domniemywać, że homologację jako samochód ciężarowy w Polsce będą mogły uzyskać jedynie pojazdy o nadwoziu typu AF (minivan - np. Renault Scenic, Opel Meriva, Citroen Xsara Picasso i van np. Renault Espace, Opel Zafira, Chrisler Voyager, Ford Galaxy).

W rezultacie, samochody o konstrukcji nadwozia typu hatchback (AB) oraz kombi (AC) nie będą mogły uzyskać homologacji na samochód ciężarowy (niezależnie od faktu posiadania tzw. kratki oraz ładowności powyżej 500 kg).

Mając na uwadze powyższe oraz biorąc pod uwagę projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług (zawierający w kwestii możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia oraz wynajmu/leasingu samochodów identyczne przepisy jak obecna ustawa o VAT) należy stwierdzić, iż w przypadku jedynie niewielkiej części pojazdów spełnione będą mogły być warunki uprawniające do odliczenia VAT przy jego zakupie lub leasingu. W przypadku pozostałej części samochodów osobowych podatek VAT będzie mógł być odliczany w wysokości 50%, ale nie więcej niż 3000 PLN (zgodnie z przyjętym projektem), co zgodnie z opinią branży jest zbyt niską.

Reklama

W tej sytuacji, staje się prawdopodobnym, że polscy podatnicy, w poszukiwaniu oszczędności podatkowych, będą zawierali umowy leasingowe dotyczące samochodów osobowych od firm leasingowych mających swą siedzibę w Niemczech.

Za takim scenariuszem przemawiają następujące względy: Niższa stawka VAT w Niemczech (16%) powodująca zdecydowane korzyści w kategorii przepływów finansowych; oraz a może przede wszystkim możliwość zwrotu niemieckiego VAT na rachunek bankowy.

Możliwość zwrotu podatku VAT uwzględnionego w fakturach wystawionych przez firmę niemiecką (dotyczących rat leasingowych) wynika z faktu, iż zgodnie z niemiecką ustawą o VAT, podatnikom przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia/leasingu każdego samochodu nabytego dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku polskich podatników, regulacje te oznaczają możliwość uzyskania bezpośredniego zwrotu podatku VAT zapłaconego w fakturach wystawionych przez firmę leasingową.

Użytkowanie samochodów leasingowanych od firmy mającej siedzibę za granicą w okresie dłuższym niż 1 miesiąc wiązać się będzie z koniecznością ich rejestracji w Polsce. Należy zaznaczyć, iż, zgodnie z obecnymi regulacjami w tym zakresie, chodzi tutaj o ciągły pobyt na terenie Polski samochodu zarejestrowanego za granicą (który to okres nie może być dłuższy niż 1 miesiąc). Obecne przepisy nie stawiają jednak żadnych przeszkód dla rejestracji pojazdu przez użytkownika nie będącego jego właścicielem. Warunkiem jest jedynie przedstawienie umowy użyczenia (tu: leasingu).

Warto zauważyć, że obecnie według podobnego schematu funkcjonuje leasing samochodów osobowych pomiędzy Luksemburgiem a Holandią, która stosuje restrykcyjne przepisy rozliczania kosztów służbowych samochodów osobowych. (źródła: PricewaterhouseCoopers i Samar).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: odliczenia | Niemiec | samochody | VAT | samochody z kratką
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy