Samochód, który uratował BMW
Miłośnicy BMW mają okazję do świętowania. Pół wieku temu firma z Monachium wprowadziła na rynek przełomowy pojazd - model 1500.
Samochód, zaprezentowany po raz pierwszy w 1961 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie okazał się kamieniem milowym w historii firmy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że gdyby nie ten model, bawarska marka nie przetrwałaby do dzisiejszych czasów.
Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia sytuacja BMW nie była godna pozazdroszczenia. Popyt na produkowaną na włoskiej licencji isettę szybko spadał, wprowadzony w 1959 roku model 700, który konkurować miał z cieszącym się dużym powodzeniem volkswagenem 1500 nie przypadł do gustu klientom.
W 1959 roku niewiele brakowało, by zmagająca się z kiepską kondycją finansową firma związała się na stałe z Mercedesem. Ostatnią deską ratunku było powołanie nowego zarządu, który zmierzyć się musiał z niezwykle trudną sytuacją. Szefostwo BMW podjęło ryzykowną decyzję - postanowiło zbudować "dorosły", pełnowymiarowy samochód, który cechować miał się elegancją linią, dobrymi właściwościami jezdnymi i nowoczesną budową.
W wyniku prac konstrukcyjnych powstał model oznaczony symbolem 1500. Nazwa auta pochodziła od pojemności zastosowanej jednostki napędowej.
Samochód wzbudził uznanie zgromadzonej na frankfurckiej wystawie publiczności. Czterodrzwiowa limuzyna o długości 4,4 m, wyposażona została w nowoczesny, dwuobwodowy system hamulcowy i 80-konną jednostkę napędową gwarantującą rewelacyjne osiągi. Ważący 950 kg pojazd rozpędzał się do prędkości maksymalnej 150 km/h i przyspieszał od zera do 100 km/h w 13 sekund. W owym czasie przyspieszenia takie zarezerwowane były dla samochodów sportowych.
Model 1500 pojawił się dosłownie w ostatnich chwili. Szybko zebrano ogromną liczbę zamówień. W krótkim czasie podupadająca do niedawna firma produkowała po 50 samochodów dziennie - dealerzy marki odetchnęli z ulgą. Po kilku miesiącach zwiększyła się liczba salonów, by zaspokoić popyt firma modernizowała linie produkcyjne i zainwestowała w dwie nowe fabryki. Zróżnicowano też ofertę wprowadzają nowe jednostki napędowe i wersje nadwoziowe. Model 1500 oznaczony w nomenklaturze BMW jako typoszereg E115 zastąpiony został w 1972 roku przez pierwszą w historii marki serię 5 - typ E12.
Zobacz historię modelu 1500 na filmie: