Samochód będzie czytał ci w myślach!

Jaguar Land Rover pracuje nad technologią, która pozwoli na monitorowanie fal mózgowych kierowcy

Obecnie bardzo dużo samochodów dostępnych jest z systemem wykrywającym zmęczenie kierowcy i niebezpieczeństwo zaśnięcia. Wykorzystują one jednak dość pośrednie informacje, takie jak ruchy gałek ocznych, nerwowe ruchy kierownicą czy też bezwładne jej trzymanie. Jaguar Land Rover postanowił więc dotrzeć do informacji z pierwszej ręki. Dosłownie.

Projekt Mind Sense zakłada umieszczenie w kole kierownicy czujników, które poprzez ręce kierowcy będą monitorował jego fale mózgowe. Ponieważ odczyty te, ze względu na odległość czujników od mózgu, będą dość przytłumione, przygotowywane jest odpowiednie oprogramowanie, które wzmocni i "oczyści" sygnał. W ten sposób komputer będzie wiedział czy prowadzący zasypia, jest rozkojarzony lub zamyślił się. Jeśli tak, uruchomi wibrację kierownicy i pedałów, aby zwrócić jego uwagę na drogę.

Reklama

Jaguar Land Rover pracuje również nad monitorowaniem zdrowia i samopoczucia kierowcy. Układ ten ma wykorzystywać technologię pierwotnie zaprojektowaną dla szpitali, która ma pozwalać na monitorowanie pulsu i oddechu prowadzącego. Odpowiada za to sensor, który odczytuje wibracje powodowane przez serce i płuca.

Te technologie byłyby bardzo przydatne w samochodach z funkcjami autonomicznymi. Jeśli na przykład jedziemy autem, które samo potrafi poruszać się po autostradzie, ale nadchodzi moment, kiedy trzeba z niej zjechać, pojazd nie może ograniczyć się do poinformowania o tym prostym brzęczykiem. System Mind Sense pozwoliłby na stwierdzenie czy kierowca jest skoncentrowany i czy może bezpiecznie przejąć kontrolę nad autem.

Kolejny z pomysłów Brytyjczyków ma ograniczyć czas, w którym kierowca przestaje patrzeć na drogę, ponieważ wybiera coś właśnie na ekranie dotykowym systemu multimedialnego. Postanowili zatem stworzyć układ, który wykorzystuje kamerę monitorującą ruch ręki prowadzącego. Na tej podstawie "domyśla się" on, jaką funkcję chcemy wybrać i sam ją aktywuje. Jako potwierdzenie wysyła ultradźwiękową falę, która wywołuje wrażenie dotyku. Przeprowadzone testy wykazały, że ten sposób obsługi ekranu skraca czas oderwania przez kierowcę oczu od drogi o 22 procent.

Ostatni z projektów Jaguara Land Rovera przewiduje zastosowanie technologii haptycznej w pedale gazu. Pozwala ona na wywoływanie wrażenia wibracji i pulsowania, co można wykorzystać na przykład do informowania kierowcy, że przekracza właśnie dopuszczalną prędkość. W pedale znajduje się także mechanizm, dający możliwość regulacji oporu, jaki stawia on stopie kierowcy, dodatkowo zachęcając lub zniechęcając do szybszej jazdy. Układ może także pozwalać na ostrzeganie kierowcy przed zagrożeniem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jaguar | Land Rover
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy