Renesans trolejbusa. Polski producent w czołówce!

Sześć nowych przegubowych trolejbusów rozpoczęło w poniedziałek kursowanie po ulicach Lublina. To pierwsza partia z 12 takich trolejbusów zakupionych przez Zarząd Transportu Miejskiego za ponad 25 mln zł.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk podkreślił na konferencji prasowej, że miasto stawia na komunikację zbiorową, w tym trolejbusy.

"To wielki powrót trolejbusu przegubowego do Lublina, bo w końcu lat 90-tych jeszcze takie jeździły. Trolejbusy mają wiele zalet. Przez to, że teraz istnieje możliwość poruszania się trolejbusów przy odłączeniu ich od sieci, jest duża elastyczność w wykorzystaniu taboru" - powiedział Żuk.

Zbigniew Palenica, członek zarządu spółki Solaris Bus & Coach, dostawcy trolejbusów powiedział, że ten środek transportu przeżywa w Europie renesans. "Dostarczamy trolejbusy od Rzymu przez Hiszpanię po miasta austriackie. Teraz przeżywają one bardzo duży renesans. Solaris w tym roku wyprodukuje blisko 300 trolejbusów, więcej niż kiedykolwiek" - powiedział Palenica.

Reklama

Sześć pozostałych zakupionych trolejbusów przegubowych ma być dostarczonych do Lublina we wrześniu tego roku. Są to pojazdy typu Trollino 18M, niskopodłogowe, o długości 18 metrów. Wyposażone zostały w akumulatory umożliwiające przejechanie po odłączeniu od trakcji do 20 km. Umożliwia to przejazd przez ulice bez trakcji, omijanie wypadków drogowych czy kontynuowanie jazdy w razie awarii zasilania.

Zakup nowych trolejbusów jest częścią realizowanego w Lublinie projektu kompleksowej modernizacji systemu transportu zbiorowego. Obok 12 trolejbusów przegubowych, miasto kupiło też 58 krótszych, 12-metrowych pojazdów. Część z nich została już dostarczona. Obecnie po Lublinie kursuje około 70 trolejbusów, po zakończeniu projektu ma ich być ponad 100.

Projekt przewiduje też budowę ponad 25-km nowej trakcji trolejbusowej oraz zajezdni dla tych pojazdów. Dziś w Lublinie jest 9 linii trolejbusowych o łącznej długości około 31 km.

Dzięki projektowi zakupiono też 100 nowych autobusów. Obejmuje on też przebudowę niektórych ulic i skrzyżowań oraz utworzenie systemu inżynierii ruchu. Łączna wartość projektu wynosi ponad 520 mln zł; dofinansowany jest kwotą przeszło 310 mln zł z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Jego realizacja ma być zakończona w przyszłym roku.

Z danych Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie wynika, że mieszkańcy częściej korzystają z miejskiej komunikacji. W 2012 r. przewiozła ona ponad 106 mln pasażerów, a w roku ubiegłym - przeszło 114 mln.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Solaris Bus&Coach SA | trolejbusy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy