Razem mają niemal 1000 KM. Ale który jest lepszy?
Wracamy do cyklu naszych krótkich, motoryzacyjnych porównań. Tym razem, w narożnikach naszego ringu stanęły dwie motoryzacyjne bestie: Porsche Cayenne S i Jeep Grand Cherokee w najmocniejszej wersji SRT.
Chociaż oba pojazdy należą do tego samego segmentu rynku, prezentują dwa, diametralnie różne, podejścia do kwestii motoryzacyjnej inżynierii.
Produkt ze Stuttgartu to synonim inżynierskiego kunsztu i wyrafinowanej myśli technicznej. Cayenne S napędzane jest sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3,6 l. Jednostka legitymuje się mocą 420 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 550 Nm.
Jednostka napędowa Jeepa z technicznym wyrafinowaniem ma niewiele wspólnego - to brutalna siła w najczystszej postaci. Pod maską amerykańskiego auta pracuje atmosferyczny silnik V8 o pojemności 6,4 l. Motor z rodziny HEMI dysponuje mocą 468 KM i maksymalnym momentem obrotowym 624 Nm.
Oba auta mają napęd na cztery koła i automatyczne skrzynie biegów o ośmiu przełożeniach. W obu przypadkach pracą przekładni sterować można przy pomocy łopatek umieszczonych przy kierownicy. Który z tych potworów może pochwalić się lepszymi osiągami?
Setkę - w zaledwie 5 s od startu - pierwszy osiąga Jeep. Porsche Cayenne S potrzebuje na to o 0,5 s więcej czasu. Produkt niemieckiej marki może się jednak pochwalić wyższą - wynoszącą aż 259 km/h - prędkością maksymalną. Jeep pojedzie "jedynie" 257 km/h. W kwestii osiągów śmiało można więc ogłosić remis...
Ile zapłacić trzeba za każdą z tych bestii?
Jeep Grand Cherokee SRT wyceniony został na 349 900 zł. Do tego wypada jeszcze doliczyć koszty związane z bieżącą obsługą i utrzymaniem. W mieście zużycie paliwa bez trudu przekracza 25 l/100 km. Na tle niemieckiego konkurenta oferta amerykańskiej marki wydaje się jednak nadzwyczaj korzystna. Ceny Porsche Cayenne w wersji S zaczynają się od 401 400 zł. Auto ze Stuttgartu jest jednak odrobinę tańsze w eksploatacji. W ruchu miejskim średnie zużycie paliwa można utrzymać na poziomie poniżej 20 l/100 km...
Które z tych dwóch aut wybrał byś dla siebie?
Zdjęcia: Spheresis