Przełomowe odkrycie Toyoty. Koniec z paliwem z ropy naftowej?

Toyota nie pozostawia złudzeń, co do tego, który ze światowych motoryzacyjnych koncernów jest obecnie numerem jeden w dziedzinie nowoczesnych systemów napędowych.

Przedstawiciele japońskiej marki głosili właśnie przełomowe odkrycie w badaniach nad ogniwami paliwowymi.

Toyota i Japan Fine Ceramics Center (JFCC) opracowały wspólnie nową technologię, która pozwala obserwować w skali nano zachowanie cząsteczek platyny w czasie reakcji chemicznych zachodzących w ogniwach paliwowych.

Platyna to kluczowy katalizator reakcji utleniania wodoru, która zachodzi w ogniwach paliwowych, wytwarzając energię elektryczną. Stopniowe obniżanie jej reaktywności jest efektem zbijania się cząsteczek w grupy. Powstają wówczas nanodrobinki, które zwiększając swoją wielkość, zmniejszają łączną powierzchnię znajdującej się w ogniwie platyny. Do tej pory nie można było obserwować tego procesu i - tym samym - zrozumieć jego przyczyn.

Reklama

Nowa metoda obserwacji pomoże ustalić, w których miejscach węglowego nośnika koncentruje się platyna, a także mierzyć zmiany napięcia w miarę zachodzenia tego procesu. Taka analiza pozwoli wyznaczyć kierunki badań nad zwiększaniem wydajności i trwałości platynowych katalizatorów i ogniw paliwowych.

To istotny przełom w drodze popularyzowania nowej technologii napędowej, która - zdaniem wielu ekspertów - z czasem całkowicie wyprze z rynku pojazdy z jednostkami napędowymi o spalaniu wewnętrznym.

Przypominamy, że Toyota Mirai, czyli pierwszy seryjny pojazd na wodorowe ogniwa paliwowe, został wprowadzony na rynek w grudniu 2014 roku. Paliwem dla ogniw paliwowych wytwarzających energię elektryczną jest wodór, którego tankowanie zajmuje niespełna 3 minuty. Jedynymi produktami ubocznymi pracy ogniw paliwowych, które w wyniku utleniania wodoru wytwarzają prąd elektryczny, są ciepło i para wodna.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Toyota | ogniwa paliwowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy