Porsche świętuje 40-lecie modeli transaxle

Z jednej strony to idealne samochody sportowe, z drugiej – kolejne w historii Porsche odstępstwo od „normy”: modele transaxle.

Porsche
PorscheInformacja prasowa (moto)
Muzeum PorscheInformacja prasowa (moto)

W 1976 roku producent z Zuffenhausen wszedł na zupełnie nowe terytorium i wprowadził pierwszy pojazd z układem napędowym w konfiguracji transaxle - typ 924. Silnik zamontowano w nim z przodu, podczas gdy skrzynię biegów - z tyłu. W latach 1976-1995 firma Porsche zbudowała całą serię samochodów daleko odbiegających od koncepcji kultowej "911" - mowa tu o modelach 924, 928, 944 oraz 968. Z okazji ich 40. urodzin Muzeum Porsche otwiera specjalną wystawę pt. "Era Transaxle. Od 924 do 928", w ramach której prezentuje 23 wyjątkowe samochody z tego grona. Ponad połowa z nich jest eksponowana w muzeum po raz pierwszy w historii.

Porsche 924Informacja prasowa (moto)

W swoim czasie modele transaxle były dla producenta sportowych aut olbrzymim sukcesem ekonomicznym. Łącznie, samochody Porsche z takim układem napędowym trafiły do blisko 400 tysięcy nabywców z całego świata. U podstaw tego sukcesu leży typowa dla Porsche filozofia: połączenie prawdziwie sportowego charakteru i praktyczności na co dzień.

Porsche 924Informacja prasowa (moto)

Prócz 23 seryjnych i wyścigowych modeli transaxle Muzeum Porsche prezentuje również szereg wybranych prototypów i aut koncepcyjnych, które nigdy nie opuściły fabrycznych hal. Przykładowo, są wśród nich nietypowe odmiany "924", m.in. pokazany po raz pierwszy prototyp Porsche 924 Turbo Targa z 1979 roku. Chociaż nigdy nie trafił on do produkcji seryjnej, jego design wpłynął na rozwój kabrioletu 944.

Porsche 928Informacja prasowa (moto)

Porsche 928, które swoją premierę świętowało podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 1977 roku, pierwotnie zostało opracowane jako następca "911". To Gran Turismo wytyczyło zupełnie nowe szlaki, oferując znacznie wyższy komfort jazdy i duży bagażnik. Zaledwie rok po debiucie stało się, jedynym jak dotychczas, autem sportowym, które otrzymało tytuł Samochodu Roku.

Porsche 928 S4 cabrioInformacja prasowa (moto)

Wiosną 1987 roku rozpoczęły się prace nad rozbudowaniem gamy 928 o wersję z nadwoziem otwartym. Tak powstał koncepcyjny kabriolet 928 S4, który - pomimo swojej harmonijnej sylwetki - nigdy nie trafił na rynek. Unikatowy prototyp można teraz oglądać w Muzeum Porsche w towarzystwie pięciu innych egzemplarzy Porsche 928.

Porsche 944Informacja prasowa (moto)

Typ 944 zadebiutował we wrześniu 1981 roku, wypełniając lukę pomiędzy 924 a 911. Od samego początku został potraktowany jako "prawdziwe" Porsche, nie tylko z uwagi na 163-konny silnik R4 wywodzący się z jednostki stosowanej w 928. Żadne inne oferowane wcześniej Porsche nie sprzedawały się tak dobrze i tak szybko. Do zakończenia produkcji w 1991 roku z taśm montażowych zjechały łącznie 163 302 egzemplarze "944".

Porsche 944 cabrioInformacja prasowa (moto)

Na specjalnej wystawie model ten reprezentuje m.in. koncepcyjny kabriolet z roku 1985, po raz pierwszy pokazany publicznie. Wyróżnia go różowy lakier flamingo, 183-konny silnik z 4 zaworami na cylinder, a także katalizator, układ ABS oraz poduszka powietrzna dla kierowcy. Pierwszy prototyp 944 w wersji kabriolet zaprezentowano w 1985 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Wśród aut wystawowych jest też egzemplarz biorący udział w projekcie "Luna", czyli teście wytrzymałościowym, który w 1987 roku przeprowadził austriacki specjalista w tej dziedzinie, Gerhard Plattner. Udał się on w podróż z Ameryki Północnej przez Europę do Azji i w ciągu 258 dni pokonał dystans 384 405 km - co odpowiada odległości między Ziemią a Księżycem.

Porsche 968Informacja prasowa (moto)

Porsche 968 - owoc trwającej ponad 15 lat technicznej ewolucji typów 924 i 944 - wyznacza koniec ery transaxle. Jego sercem był 240-konny silnik o pojemności 3 litrów, jedna z dysponujących największym momentem obrotowym 4-cylindrowych, wolnossących jednostek na świecie.

Porsche 968 cabrioInformacja prasowa (moto)

Odwiedzający mogą również zobaczyć koncepcyjnego roadstera na bazie 928, zbudowanego w 1992 roku pod wodzą byłego szefa designu Porsche, Harma Laagaya. Z końcem 1992 roku projekt 968 został zarzucony na rzecz koncepcyjnego modelu Porsche Boxster, zaprezentowanego na początku roku 1993.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas