Polska motoryzacyjną potęgą! Zobacz kogo wyprzedzamy!
Międzynarodowy Związek Producentów Samochodów OICA opublikował właśnie wstępne wyniki produkcji pojazdów w poszczególnych krajach w roku 2010.
W zestawieniu ujęto czterdzieści państw z całego świata. Czy producenci mogą mówić o udanym roku?
Branża motoryzacyjna podnosi się z kryzysu. Łącznie w ujętych w zestawieniu państwach wyprodukowano aż 77 609 901 pojazdów. To o ponad 1/4 więcej (25,8 procent) niż przed rokiem.
Najwięksi na świecie
Największym producentem samochód na świecie są Chiny. W zeszłym roku wyprodukowano tam ponad 18 mln aut. Drugim krajem pod względem produkcji - z wynikiem niespełna 10 mln sztuk - jest Japonia. Trzecim producentem na świecie są Stany Zjednoczone, gdzie wyprodukowano w ubiegłym roku niecałe 8 mln aut.
Zaraz za podium znaleźli się nasi sąsiedzi zza Odry. W Niemczech wyprodukowano w zeszłym roku niemal 6 mln samochodów.
Rynkiem, na którym zanotowano największy wzrost produkcji jest 14. w zestawieniu Rosja, gdzie wyprodukowano aż o 93,5 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. O 64,6 proc. produkcję zwiększyły również fabryki w Tajlandii. Godne pozazdroszczenia są też wyniki Indonezji (+51,6 proc), Meksyku (+50,2 proc) czy Austrii (+44,9 proc).
Największe spadki produkcji zanotowano w Finlandii (-40,8 proc.), Belgii (-37,0 proc) i Serbii (-35,8 proc.).
Polska trzyma się mocno
Polska, mimo 1,1-procentowego spadku produkcji, uplasowała się w rankingu na wysokim 18. miejscu. W minionym roku wyprodukowaliśmy w naszym kraju 869 376 pojazdów. Co ciekawe, mimo że nie posiadamy żadnej własnej popularnej marki, jesteśmy obecnie jedną z motoryzacyjnych potęg. Zlokalizowane w naszym kraju fabryki wyprodukowały w zeszłym roku więcej aut niż zakłady we Włoszech (miejsce 19.), Rumunii (miejsce 25.) czy Szwecji (miejsce 30)!
Fiaty, ople, volkswageny - na eksport
Zdecydowana większość wyprodukowanych w Polsce samochodów osobowych jest eksportowana. Na rodzimym rynku w zeszłym roku - jak informuje instytut Samar - zostało zaledwie 1,97 proc. samochodów.
Największym polskim producentem niezmiennie pozostaje Fiat Auto Poland. Firma ta w zeszłym roku wyprodukowała niespełna 523 tys. pojazdów, co daje jej udział w rynku na poziomie 65 proc.
Wciąż liderem produkcji jest fiat panda. W zeszłym roku w Tychach powstało aż 236 747 egzemplarzy tego modelu, na drugim miejscu uplasował się - z produkcją 185 102 sztuk - fiat 500.
Kolejni producenci znajdują się daleko za Fiatem. Opel, dzięki uruchomieniu produkcji astry IV znacznie zwiększył produkcję w stosunku do roku 2009. Z fabryki z Gliwicach wyjechało niemal 159 tys. samochodów, co oznacza niespełna 20-procentowy udział w rynku. Spośród tych 159 tysięcy aż ponad 120 tysięcy aut to astra, która stanowiła 76 proc. produkcji Opla.
Wśród producentów samochodów dostawczych prym wiedzie Volkswagen Poznań, którego udział w rynku wynosi ponad 87 procent. Firma ta wyprodukowała w zeszłym roku 149 200 aut, z czego aż 137 180 sztuk (niemal 89 proc. produkcji) to caddy, a 12 200 to transporter T5. Również w tym wypadku niemal wszystkie (96,69 proc.) samochody trafiają na eksport.
Utrzymamy pozycję?
W kolejnych światowych rankingach pozycja naszego kraju zapewne ulegnie jednak osłabieniu. W przyszłym roku pojawić ma się następna generacja fiata pandy, która nie będzie już produkowana w Tychach, jej montażem zajmą się włoskie fabryki koncernu.
Z kolei w Polsce powstawać będzie zdecydowanie bardziej ekskluzywna lancia ypsilon, trudno się jednak spodziewać, by zapotrzebowanie na stosunkowo drogi pojazd było porównywalne z montowaną dotychczas pandą, której produkcja może być stopniowo ograniczana.
Wszystko zależy jednak od tego, z jakim przyjęciem spotka się na rynku nowa generacja pandy. W ofercie Fiata przez jakiś czas pozostanie bowiem produkowany w Tychach poprzedni model. (RD)
Zestawienie największych producentów:
Zostań fanem profilu Moto i Poboczem na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.