Pięć generacji legendarnego auta pod jednym dachem
Toyota zaprosiła właścicieli oraz największych fanów klasycznych modeli Supry na zamkniętą imprezę z udziałem Tetsuyi Tady, twórcy Supry piątej generacji. Główny inżynier najnowszego sportowego coupe Toyoty osobiście zaprezentował kolekcjonerom prototyp nowego modelu. Po raz pierwszy w jednym miejscu zebrały się Supry wszystkich pięciu generacji. W imprezie wzięło udział 50 samochodów.
Spotkanie zostało zorganizowane w czasie Goodwood Festival of Speed na południu Anglii. Do samego końca było utrzymywane w tajemnicy, a uczestniczyć w nim można było tylko na imienne zaproszenie. Impreza odbyła się tego samego dnia, gdy prototyp Supry został po raz pierwszy zaprezentowany na polach Goodwood. Był to wyjątkowy debiut dla koneserów, którzy potrafią rozpoznać samochód po brzmieniu silnika - auto było jeszcze pokryte kamuflażem, ale za to w ruchu!
Tetsuya Tada dał pokaz jazdy nową Suprą przed tysiącami entuzjastów motoryzacji, prezentując jej możliwości i osiągi podczas jednego z najważniejszych punktów programu festiwalu - tradycyjnego wyścigu górskiego. Po pokazie Tada ruszył na miejsce spotkania z kolekcjonerami Supry w hrabstwie West Sussex.
W zlocie wzięło udział 50 egzemplarzy Supry, reprezentujących wszystkie produkowane dotąd generacje. Większość spośród 84 właścicieli i ich gości przyjechało autami jak dotąd ostatniej, czwartej generacji, czyli modelu A80. Znalazły się wśród nich bardzo poszukiwane egzemplarze w brytyjskiej specyfikacji z manualną skrzynią biegów, a także mocno zmodyfikowane auta, które stanowią żywe potwierdzenie popularności i tuningowego potencjału słynnego 6-cylindrowego silnika 2JZ. Obok nich stanęło osiem aut trzeciej generacji (A70) w wersji przed i po faceliftingu, cztery kanciaste A60 (druga generacja) oraz Celica Supra A40 - jeden z zaledwie dwóch egzemplarzy pierwszej generacji modelu, które znajdują się w Wielkiej Brytanii.
Tetsuya Tada wjechał do hali nową Suprą A90 przy aplauzie zebranych gości. Samochód zatrzymał się na obrotowym podwyższeniu, gdzie wszyscy mogli z łatwością podziwiać efekt sześciu lat pracy zespołu kierowanego przez japońskiego inżyniera. Twórca nowej Supry nie tylko chętnie rozmawiał o swoim najnowszym projekcie, ale i z zainteresowaniem wypytywał kolekcjonerów o ich ukochane auta oraz ich oczekiwania względem nowego modelu.
"Bardzo się cieszę, że doczekaliśmy tego momentu. Nareszcie mogłem pokazać nasz nowy samochód w Wielkiej Brytanii. To najszczęśliwszy dzień w moim życiu. A wyścig górski na Festiwalu Goodwood był niezwykle ekscytującym przeżyciem" - skomentował mijający weekend Tada-San.
Pierwsza Celica Supra była produkowana od 1978 roku jako większa, mocniejsza wersja Celiki. Model ten jednak nigdy nie trafił do brytyjskich salonów. Celica Supra drugiej generacji zadebiutowała w Wielkiej Brytanii w sierpniu 1982 roku, natomiast w lipcu 1986 roku zastąpił ją model A80. Była to pierwsza generacja Supry niezależna konstrukcyjnie od Celiki i występująca pod indywidualną nazwą jako osobny model. Czwarta generacja Supry weszła do salonów Zjednoczonego Królestwa w sierpniu 1993 roku, a jej sprzedaż zakończyła się w tym kraju trzy lata później. W Japonii model był dostępny do lipca 2002 roku.
Łącznie Brytyjczycy kupili ponad 16300 egzemplarzy Supry, a najpopularniejszym modelem na Wyspach okazała się trzecia generacja. Najnowszy model supersamochodu Toyoty wejdzie do sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku.