Masz taką skrzynię w aucie? Jedna czynność serwisowa to obowiązek
Skrzynie dwusprzęgłowe DSG (Dual-clutch transmissions) łączą precyzję manualnej skrzyni biegów z komfortem automatycznej przekładni. Te popularne w autach koncernu VW konstrukcje zapewniają błyskawiczną zmianę przełożeń i wysoki komfort użytkowania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ich prawidłowe działanie i płynną pracę można utrzymać wyłącznie wówczas, gdy regularnie wymieniamy w nich olej.

Spis treści:
Skrzynie DSG to konstrukcje wykorzystujące dwa sprzęgła pracujące naprzemiennie - jedno odpowiada za biegi parzyste, drugie za nieparzyste. Dzięki takiemu rozwiązaniu, gdy jeden bieg jest aktywny, elektronika już przygotowuje kolejny, co skutkuje niemal natychmiastową zmianą przełożeń. Rezultat? Błyskawiczne przyspieszenia bez charakterystycznych przerw w dostawie mocy.
Technologia ta szczególnie dobrze sprawdza się w samochodach sportowych i tych wyposażonych w silniki turbodoładowane, gdzie pozwala utrzymać ciśnienie doładowania podczas zmiany biegów. Nie dziwi więc, że początkowo skrzynie dwusprzęgłowe gościły głównie w supersamochodach Porsche czy Ferrari, choć dziś znajdziemy je również w samochodach popularnych.
Wymiana oleju w DSG
Zaawansowana technologia wymaga równie wyspecjalizowanych środków smarnych. Olej do skrzyni DSG to nie zwykły płyn do automatycznych skrzyni biegów (ATF) ani ciężki olej przekładniowy, ale wyrafinowana mieszanka łącząca cechy obu tych produktów. Musi zapewniać doskonałe właściwości smarujące charakterystyczne dla olejów przekładniowych, jednocześnie oferując odpowiednie właściwości cierne typowe dla płynów ATF - wszystko to przy zachowaniu lepszych parametrów niż oba te produkty.
Zastosowanie niewłaściwego oleju w skrzyni DSG to prosta droga do poważnych problemów - od hałaśliwej pracy i szarpania podczas zmian biegów, przez nadmierne zużycie elementów, przegrzewanie, aż po całkowitą awarię przekładni. Wymiana uszkodzonej skrzyni DSG to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
Ile kosztuje wymiana oleju w skrzyni DSG?
Specjaliści są zgodni - olej w skrzyni DSG powinien być wymieniany co 60-90 tys. km, w zależności od modelu i warunków eksploatacji.
Koszt tej usługi waha się w przedziale od 1 tys. do 1,4 tys. zł. Skąd taka rozpiętość cenowa? Wpływa na nią kilka czynników: ilość wymaganego oleju (różna dla poszczególnych modeli skrzyń), cena samego specjalistycznego płynu oraz koszty pracy mechanika.
Co, jeśli nie wymienimy oleju w DSG?
Zaniedbanie regularnej wymiany oleju w skrzyni DSG prowadzi do pogorszenia jego właściwości smarnych i ściernych. Produkty zużycia zaczynają krążyć w układzie, powodując przyspieszone zużycie delikatnych elementów mechanicznych. Z czasem pojawiają się szarpnięcia podczas zmiany biegów, opóźnienia w reakcji na wciśnięcie pedału gazu, a w skrajnych przypadkach dochodzi do całkowitego uszkodzenia sprzęgieł lub innych elementów przekładni.
Doświadczenie serwisów pokazuje, że niezależnie od zaleceń producenta, zarówno przekładnie mokre, jak i suche wymagają wymiany płynu eksploatacyjnego po przebiegu około 60 tys. km, a najdalej 90 tys. km.
Warto zauważyć, że przekładnie określane jako "suche" (nazwa pochodzi od charakterystyki pracy sprzęgieł) wykorzystują dwa rodzaje środków smarnych - olej przekładniowy oraz płyn hydrauliczny. Oba te płyny eksploatacyjne powinny być wymieniane, aby zapewnić optymalną pracę i trwałość mechanizmu.
Procedura serwisowa, choć bardziej złożona niż w przypadku manualnej skrzyni biegów, nie jest trudniejsza od wymiany oleju w klasycznych przekładniach automatycznych z konwerterem momentu obrotowego. Wykonanie tej usługi można powierzyć warsztatom niezależnym.
Na rynku dostępna jest szeroka gama olejów przeznaczonych do skrzyń dwusprzęgłowych, więc nie ma konieczności ograniczania się wyłącznie do produktów oferowanych przez sieć VW - inne wysokiej jakości oleje również zapewnią prawidłowe funkcjonowanie przekładni.