Oto najlepsze silniki świata 2017 roku!
Po raz kolejny grono jurorów - dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata wybrało najlepsze silniki. W konkursie International Engine of the Year 2017 jednostki napędowe rywalizowały w 12 kategoriach, a wnikliwej analizie poddawało je 58 sędziów.
Brali oni pod uwagę zarówno suche dane techniczne, zastosowane rozwiązania, jak i własne wrażenia z jazdy.
W kategorii silników najmniejszych (pojemności poniżej 1 litra) zwyciężył trzycylindrowy silnik Forda (999 ccm), który zdobył 254 punkty i o tylko 13 punktów wyprzedził jednostkę Volkswagena o tej samej pojemności (241). Podium uzupełniła jednostka BMW z modelu i3 (jest to silnik, którego zadaniem jest ładowanie akumulatorów, a nie napędzanie samochodu).
W kategorii silników do 1,4 l, zdecydowanym zwycięzcą został trzycylindrowy, doładowany silnik grupy PSA (Peugeot-Citroen) o pojemności 1,2 l (239). Niżej sklasyfikowano silnik BMW 1,2 l (z Mini) - 154 pkt i Volkswagena - 1.4 TFSI ACT (115 pkt).
W mocno obsadzonej kategorii 1,4-1,8 l, zwyciężyło BMW. 157 pkt zdobył silnik 1,5 l stanowiący spalinowy komponent hybrydowego napędu modelu i8, natomiast 128 pkt - trzycylindrowy silnik 1.5 stosowany w BMW i Mini. Podium uzupełnił silnik 1.8 TFSI produkcji Audi - 103 pkt.
Niemieckie marki zdominowały kategorię 1,8-2,0. Najwyżej oceniono silnik 2,0 turbo Porsche (Cayman/Boxster) - 182 pkt, ale tylko 6 pkt mniej zdobyła konstrukcja Mercedesa-AMG (2,0 turbo). Trzecie miejsce (164 pkt) przypadło silnikowi Audi 2.0 TFSI, stosowanemu w całej gamie modeli Audi, Volkswagena, Skody i Seata.
Zdecydowanym zwycięzcą w kategorii 2,0-2,5 został pięciocylindrowy, doładowany silnik Audi (RS3, TT RS), który zdobył aż 357 pkt. Na drugim miejscu z wynikiem 276 pkt sklasyfikowano Porsche 2,5 turbo (Boxster S, Cayman S), a na trzecim (172 pkt) - 2,3-litrowy silnik Forda z Focusa RS.
Zdecydowanie najlepszym silnikiem w kategorii 2,5-3,0 okazał się sześciocylindrowy, trzylitrowy bokser z Porsche 911 (310 pkt), który wręcz zdeklasował konkurencję. 135 pkt zdobył rzędowy, sześciocylindrowy, podwójnie doładowany silnik BMW M, a 114 - jednostka FCA 2.9 V6 biturbo z Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio.
W kategorii 3,0-4,0 zwycięzca mógł być tylko jeden - 345 pkt przypadło silnikowi Ferrari 3.9 V8 biturbo. 204 pkt dla konstrukcji Mercedesa-AMG (4.0 V8 biturbo) wystarczyło na drugie miejsce, trzecie (174 pkt) przypadło czterolitrowemu bokserowi od Porsche.
Wśród silników o pojemności powyżej 4 litrów zwyciężyła jednostka V12 6,3 l z Ferrari F12 tdf (203 pkt). Drugie miejsce (153 pkt) należy do silnika V10 5.2 FSI napędzającego Audi R8 oraz Lamborghini Huracana, a najniższy stopień podium zajęła 6,5-litrowa jednostka V12 z Lamborghini Aventadora.
Dość zastanawiający jest zwycięzca kategorii "ekologiczny silnik roku", zwyciężył bowiem elektryczny układ napędowy z Tesli Model S oraz X. Problem w tym, że Tesla stosuje motory elektryczne o różnej mocy, baterie o różnej pojemności, a także konfiguracje z jednym lub dwoma silnikami. Najwyraźniej wszystkie one są "najlepsze" (za co dostały 202 punkty). Drugie miejsce należy do BMW i8 oraz jego hybrydowego układu napędowego z 1,5-litrowym, 3-cylindrowym, doładowanym silnikiem (143 pkt). Trzecie miejsce przypadło elektrycznemu napędowi z nowego Opla Ampery-e (105 pkt). Ciekawostka - czwarte miejsce należy do elektrycznego BMW i8, natomiast piąte do... jego opcjonalnego generatora prądu (2-cylindrowy silnik 647 ccm z motocykla BMW). Jurorzy chyba się już trochę pogubili...
Z kolei zwycięzcy kategorii "elektryczny napęd" są niemal identyczni, co w kategorii poprzedniej. Kolejno - Tesla (325 pkt), BMW i3 (212 pkt) oraz Opel Ampera-a (169 pkt).
Najlepszym "nowym silnikiem" został hybrydowy układ napędowy Hondy NSX (143 pkt). Składają się nań 3,5-litrowa jednostka V6 z doładowaniem, wspomagana 3 motorami elektrycznymi. Drugie miejsce (116 pkt) przypadło 2-litrowemu dieslowi Mercedesa, którego, póki co, kupimy tylko w klasie E. Zaledwie jednym punktem przegrała z nim jednostka z Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio - V6 z dwoma turbinami, o pojemności 2,9 l i mocy 510 KM.
W kategorii silników wyczynowych zwyciężyła, jak i rok temu, podwójnie doładowana jednostka V8 3,9 l stosowana w Ferrari 488 GTB. Na drugim miejscu, ze stratą aż 88 punktów, znalazł się wolnossący bokser ze stajni Porsche o pojemności 4 litrów (rok temu zajął miejsce trzecie), stosowany w ekstremalnych odmianach modelu 911. Trzecie miejsce (85 pkt) należy do 4-litrowego silnika V8 biturbo produkcji Mercedesa, a konkretnie jego dywizji AMG, który debiutował w GT, a obecnie dostępny jest w wielu innych, usportowionych modelach.
Najlepszym silnikiem świata, w roku 2017, został... zeszłoroczny zwycięzca, czyli podwójnie doładowane V8 o pojemności 3,9 l i mocy 670 KM, napędzające Ferrari 488 GTB (251 pkt). Drugie miejsce (216 pkt) przypadło, również podwójnie doładowanemu, boxerowi Porsche o pojemności 3 litrów, stosowanemu w modelu 911 (rok temu był na miejscu 3.). Najniższe miejsce na podium należy do hybrydowego układu napędowego w BMW i8 z 3-cylindrowym, 1,5-litrowym silnikiem z doładowaniem (151 pkt). Rok temu napęd ten był na miejscu drugim.