Silnik roku 2016 - oto lista zwycięzców
Po raz kolejny grono jurorów - dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata - głosowało na najlepsze, ich zdaniem silniki. W konkursie International Engine of the Year 2016 jednostki napędowe rywalizowały w 12 kategoriach, a wnikliwej analizie poddawało je 62 sędziów (wśród nich jeden Polak).
Brali oni pod uwagę zarówno suche dane techniczne, zastosowane rozwiązania, jak i własne wrażenia z jazdy. Jurorzy sprawdzali jak dany silnik reaguje na gaz, czy rozwija moc płynnie, na ile jest głośny i jak obchodzi się z paliwem. Następnie oddawali głosy na pięć, ich zdaniem najlepszych, silników w danej kategorii.
Silnik Roku 2016
Najlepszym silnikiem 2016 roku na świecie została podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 3,9 l o mocy 670 KM, którą znajdziemy w Ferrari 488 GTB oraz Spider. Na drugim miejscu znalazł się nie silnik, ale hybrydowy układ napędowy z BMW i8, na który składa się 1,5-litrowy, 3-cylindrowa jednostka turbo rozwijająca 231 KM oraz "elektryk", mający 131 KM (zwycięzca zeszłorocznego konkursu). Na najniższym miejscu podium znalazł się 6-cylindrowy, 3-litrowy boxer z doładowaniem, stosowany w Porsche 911 Carrera (370 KM) i Carrera S (420 KM).
Silnik poniżej 1 litra
W kategorii silników poniżej 1 litra wygrał (kolejny raz) silnik 1.0 EcoBoost (100-140 KM) autorstwa Forda. Na drugim miejscu znalazł się nowy, 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI koncernu Volkswagena (90-115 KM), a na trzecim generator prądu z BMW i3 (647 ccm).
Silnik od 1 do 1,4 litra
Najlepszą jednostką napędową w tej kategorii, została konstrukcja koncernu PSA 1.2 PureTech (110-130 KM). Drugie miejsce przypadło 3-cylindrowemi silnikowi z Mini One (1,2 l, 75-102 KM), a na trzecim znalazł się hybrydowy układ napędowy Volkswagena z jednostką 1.4 TSI (204 KM).
Silniki od 1,4 do 1,8 litra
Triumfatorem w tej kategorii jest układ napędowy z BMW i8 (sumaryczna moc 363 KM). Drugie miejsce należy również do BMW, za silnik 1,5 turbo (109-150 KM). Na trzeciej pozycji uplasowała się volkswagenowska jednostka 1.8 TSI (152-190 KM).
Silniki od 1,8 do 2 litrów
Jurorzy najwyżej ocenili w tej kategorii silnik 2.0 ze stajni Mercedes-AMG (360-381 KM). Drugie miejsce to dobrze znana jednostka z koncernu Volkswagena 2.0 T(F)SI (180-310 KM).
Silniki od 2 do 2,5 litra
Najlepszym silnikiem o pojemności 2-2,5 litra jest, tak jak rok temu, pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI Audi (340-367 KM). Udało mu się pokonać nowość od Porsche - 2,5-litrowego boxera z modeli 718 Boxster S i Cayman S (350 KM). Trzecie miejsce trafiło do silnika 2,3 EcoBoost (350 KM) z Forda Focusa RS.
Silniki od 2,5 do 3 litrów
W tej kategorii zwyciężyła 3-litrowa jednostka z Porsche 911 Carrera i Carrera S. Na drugim miejscu uplasował się zeszłoroczny zwycięzca - 3.0 turbo z BMW M2, M3 i M4 (370-500 KM). Co ciekawe, trzecie miejsce przyznano temu samemu silnikowi, ale stosowanemu w cywilnych wersjach modeli BMW (326-360 KM).
Silniki od 3 do 4 litrów
Wśród silników od 3 do 4 litrów najlepszy jest tegoroczny zwycięzca plebiscytu, autorstwa Ferrari. Na drugim miejscu znalazła się 4-litrowa jednostka Mercedes-AMG (421-510 KM), a na trzecim silnik 4.0 z Porsche 911 GT3 RS (500 KM).
Silniki powyżej 4 litrów
Do Ferrari trafiło również trofeum dla jednostki o pojemności powyżej 4 l, za silnik V12 6,3 l o mocy 780 KM, stosowany w modelu F12 tdf. Za nim uplasowała się jednostka V10 5,2 l z Audi R8 i Lamborghini Huracana (540-610 KM), a trzecie miejsce przypadło 5,4-litrowemu V8 biturbo Mercedesa-AMG (557-585 KM).
Ekologiczny silnik
Oprócz kategorii "pojemnościowych", jurorzy głosowali również na najlepszy silnik ekologiczny, sportowy oraz nowy. Tym pierwszym został elektryczny napęd z Tesli Modelu S (320-773 KM). Na drugim miejscu znalazł się układ hybrydowy BMW i8, a na trzecim hybrydowe T8 Volvo (407 KM).
Nowy silnik
Najlepszą nową jednostką napędową został silnik 3,9 l V8 z Ferrari 488 GTB. Drugie miejsce przypadło hybrydzie T8 Volvo, a trzecie silnikowi z Porsche 911 Carrera.
Sportowy silnik
Kolejny triumf podwójnie doładowanego V8 z Ferrari 488 GTB i Spider. Drugie miejsce to V12 6,3 l z Ferrari F12 tdf, a trzecie 4-litrowy silnik z Porsche 911 GT3 RS.
Tak jak i w przypadku zeszłorocznej edycji, trudno nie zauważyć, że odbyła się ona pod znakiem downsizeingu. Pojawia się także pytanie, czy można na równi oceniać silniki spalinowe z hybrydowymi układami napędowymi (np. BMW i8).
Ciekawostką jest też fakt, że na trzecim miejscu, wśród jednostek o pojemności poniżej 1 litra, znalazł się silnik o pojemności 647 ccm, będący generatorem prądu w BMW i3. Jak jurorzy ocenili osiągi i sposób rozwijania mocy w jednostce, która nie jest połączona z kołami samochodu, pozostaje ich słodką tajemnicą.