Open Sesame, czyli brak słupka B: innowacyjne rozwiązanie w Renault Kangoo

Rekordowa szerokość otworu bocznych drzwi nazwane zostało jako Open Sesame by Renault. Brak słupka B to innowacyjne rozwiązanie występujące po raz pierwszy seryjnie w Renault Kangoo III generacji, które zadebiutowało na rynku w 2021 roku.

Renault Kangoo to model, któremu od I generacji towarzyszą rozwiązania techniczne niespotykane w konkurencyjnych vanach. W 1997 roku zadebiutowały wersje z przesuwnymi prawymi drzwiami a dwa lata później do oferty dołączyły też przesuwne drzwi po lewej stronie auta.

W przypadku Kangoo II w 2011 roku wprowadzono na rynek seryjną wersję z napędem elektrycznym a teraz wraz z debiutem w 2021 roku najnowszego wcielenia małego vana Renault wprowadzono niespotykane dotychczas rozwiązanie, czyli brak słupka B po prawej stronie pojazdu.

Udogodnienie to nazwane jako Open Sesame by Renault oznacza aż 1,45 m szerokości dostępu do ładowni po otwarciu bocznych drzwi przesuwnych. Taka koncepcja wymusiła jednak umieszczenia zamków w górnej i dolnej części nadwozia.

Reklama

Ponadto mocowanie pasa bezpieczeństwa pasażera zostało przeniesione na lewą stronę a ponadto Renault wprowadziło dziewięć dodatkowych wzmocnień w drzwiach pasażera i prawych przesuwnych, co zapewnić powinno odpowiednią wytrzymałość w przypadku zderzenia bocznego.

Open Sesame, czyli otwórz się sezamie

Cały pomysł na wyeliminowanie słupka B ma swój początek w 2011 roku, kiedy to na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie francuska marka zaprezentowała concept-car model Frendzy, który pozbawiony był właśnie środkowego słupka.

Dekadę później takie innowacyjne rozwiązanie wymagało przeprojektowania całej konstrukcję samochodu w taki sposób, by móc sprostać licznym wyzwaniom, takim jak np. odporność na boczne zderzenia.

Dlatego też wprowadzono szereg zmian na liniach produkcyjnych, by dostosować je do nowych założeń technicznych. - Musieliśmy umieścić w drzwiach dodatkowe elementy konstrukcyjne, które po zamknięciu drzwi pełniłyby rolę środkowego słupka - wyjaśnia François-Xavier, naczelny inżynier projektu Kangoo Van.

W zakładach w Maubeuge, w którym Kangoo jest produkowane od 25 lat, trzeba było przystosować cały proces produkcyjny.

I tak drzwi opuszczające dział tłoczni nie są pozbawione środkowego słupka, bo jest do nich mocowany specjalny łącznik zapobiegający ich odkształcaniu się podczas transportu na kolejne stanowisko produkcyjne. Łącznik ten jest następnie usuwany na wydziale lakierni.

Dla zwiększenia wytrzymałości drzwi są wyposażone w liczne wzmocnienia montowane przez sześć specjalnych robotów. Równocześnie trzy urządzenia do pomiaru geometrii sprawdzają z dokładnością do jednego milimetra, czy kształt drzwi się zgadza.

Następnie na etapie lakierowania zawiasy, specjalnie zaprojektowane do tego modelu, są montowane w nadwoziu, aby utrzymywać boczne drzwi przesuwne we właściwym położeniu.

Nie wypada zapomnieć o montażu uszczelki, która jest jednym elementem biegnącym wokół niemal całej prawej części nadwozia. Co ciekawe łączna masa dodanych elementów rekompensujących brak środkowego słupka wynosi pięć kilogramów.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Renault Kangoo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy