Dwa pojazdy wjeżdżają na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo?
W Polsce systematycznie przybywa dróg o trzech pasach ruchu, co jest świetną wiadomością dla kierowców. Coraz częściej dochodzi jednak do kolizyjnych sytuacji, gdy pojazdy na skrajnych pasach próbują jednocześnie wjechać na pas środkowy. Które z nich ma wówczas pierwszeństwo?

Spis treści:
Czym jest pas ruchu?
Pas ruchu zgodnie z definicją zawartą w w Kodeksie drogowym (art. 2 ust. 3) to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi. Przy zmianie pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej nie ma obowiązku zbliżania się do krawędzi pasa, ale zamiar zmiany należy sygnalizować kierunkowskazem. Zmotoryzowani muszą zbliżyć się do krawędzi tylko wtedy, gdy zamierzają skręcić w lewo lub w prawo.
Jeden z lewej, a drugi z prawej. Kto ma pierwszeństwo wjeżdżając na środkowy pas ruchu?
Kwestie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu reguluje art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ustawodawca wyjaśnia, kto ma pierwszeństwo, gdy dwóch kierowców porusza się skrajnymi pasami i chcą zmienić na pas środkowy, a także w sytuacji, gdy na pasie, na który chce wjechać zmotoryzowany, porusza się już inny pojazd. W obu sytuacjach - zgodnie z treścią ustępu 4 wyżej wymienionego artykułu - kierowca zmieniający pas na prawy zobowiązany jest do ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi jadącemu tym pasem lub wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony
Kierowcy powinni zapamiętać, że podczas zmiany pasa ruchu obowiązuje reguła prawej ręki, podobnie jak na skrzyżowaniu równorzędnym - należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony.

Istnieją dwa wyjątki. Kierowcy muszą uważać podczas jazdy na suwak
Zmotoryzowani muszą jednak pamiętać, że wspomniany przepis ma dwa wyjątki. Chodzi o tzw. "jazdę na suwak”, czyli sytuację, gdy pas ruchu kończy się lub zwęża. W takim przypadku kierowcy poruszający się po tym pasie mają obowiązek naprzemiennie włączać się do ruchu na pasie, który kontynuuje drogę.
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Jazda na suwak na drodze trzypasmowej. Kto ma pierwszeństwo?
Drugi wyjątek dotyczy jazdy na suwak na drodze o co najmniej trzech pasach ruchu. Jeśli środkowym pasem nadal można kontynuować jazdę, kierowca poruszający się tym pasem ma obowiązek umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej, a następnie z lewej strony, bezpośrednio przed miejscem, w którym pojawia się przeszkoda lub pasy ruchu zanikają.
W obu przypadkach należy pamiętać, że obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu pojawia się jedynie wtedy, gdy dojdzie do znacznego zmniejszenia prędkości. Jeśli ruch odbywa się płynnie, kierowca powinien na bieżąco obserwować sytuację na drodze i dostosować prędkość, aby zmiana pasa nie utrudniała ruchu innym uczestnikom. Znajomość definicji jazdy na suwak jest kluczowa, aby zmotoryzowani poprawnie interpretowali przepisy i nie dochodzili do wniosku, że mają pierwszeństwo przed pojazdami jadącymi środkowym lub prawym pasem, niezależnie od okoliczności.