OM 654. Nowy diesel Mercedesa!
Już na wiosnę w salonach Mercedesa zadebiutuje nowe wcielenie popularnej klasy E. Wraz z nim firma ze Stuttgartu wprowadza do oferty kolejną generację czterocylindrowych silników Diesla. Jednostki otrzymały oznaczenie OM 654.
Nowe jednostki zastąpić mają w ofercie niemieckiej marki wysokoprężne, czterocylindrowe motory rodziny OM 611 (i pokrewnych) o pojemności 2151 cm stosowane przez Mercedesa od 1997 roku (debiut w pierwszej klasie C typoszeregu W202).
W porównaniu do zasłużonych poprzedników rodzina OM 654 charakteryzuje się mniejszymi wymiarami. Z 94 do 90 mm zmniejszono rozstaw cylindrów, co skutkować ma mniejszym poziomem drgań i hałasu. Zastosowano w nich również - napędzany kołem zębatym od wału korbowego - wałek wyrównoważający. Napęd wałków rozrządu realizowany jest jednorzędowym łańcuchem.
Nowe jednostki mają mniejszą - wynoszącą 1950 cm3 - pojemność skokową. Silniki z rodziny OM 654 są też zdecydowanie lżejsze od poprzedników. Podstawowy waży nieco ponad 168 kg, czyli o 17 proc. mniej (202,8 kg).
Zarówno blok, jak i głowica mają aluminiową konstrukcję. W podstawowej wersji jednostka wyposażona jest w jednostopniowe doładowanie turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Gładź cylindrów pokryto specjalną, zmniejszającą tarcie, powłoką NANOSLIDE. W układzie wtryskowym pracuje czwarta generacja systemu Common Rail.
By zmniejszyć emisję szkodliwych substancji, silniki nowej generacji wyposażone są wielościeżkowy zawór recyrkulacji spalin unikatowej konstrukcji. Łączy on w sobie zawór wysokiego i niskiego ciśnienia, dzięki czemu można precyzyjniej sterować recyrkulacją, co przekłada się na znacznie niższy poziom emisji. O czystość spalin dba również katalizator wstępny i filtr cząstek stałych z - chłodzonym wodą - wtryskiwaczem Ad Blue.
Pierwsze auto wyposażone w silnik z nowej rodziny - Mercedes E 220 d - generuje moc 195 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,3 s i zużywa (w cyklu pomiarowym) 3,9 l oleju napędowego na 100 km.