Niemożliwe! Polska firma wykupiła niemiecką!
Polski Wielton, który jest obecnie trzecim co do wielkości europejskim producentem przyczep i naczep dla transportu samochodowego, kontynuuje zagraniczną ekspansję. Pod skrzydła firmy trafiła kolejna licząca się w Europie marka.
Polski producent przejął 80 proc. udziałów Grupy Langendorf, niemieckiego wytwórcy naczep, w tym m.in. specjalistycznych pojazdów do przewozu szkła i prefabrykatów. Wartość transakcji wyniosła 5,3 mln euro. Dzięki przejęciu niemieckiej firmy Grupa Wielton planuje zwiększyć swoje przychody o 200 mln zł w skali roku. Podpisana umowa przewiduje, że pozostałe 20 proc. udziałów trafi w polskie ręce do końca 2022 roku.
Inwestycja to pierwszy krok w realizacji nowej strategii ogłoszonej przez Wieltona na początku kwietnia. Przejęcie marki Langendorf umożliwić ma polskiej firmie skokowe wejście na rynek niemiecki, umacniając jednocześnie trzecią pozycję grupy w Europie.
Langendorf jest rodzinną firmą z ponad 125-letnim doświadczeniem, w tym ponad 70-letnim w produkcji naczep. To jeden z czołowych europejskich producentów pojazdów oferujących bardzo szeroką gamę produktów. Spółka jest liderem w Niemczech w segmencie pojazdów do przewozu szkła i ma 57-proc. udział w rynku. Średnie roczne przychody Langendorfa sięgają 48 mln euro.
Warto przypomnieć, że Grupa Wielton bardzo skutecznie buduje swoją pozycję na rynku europejskim w oparciu o przejmowanie silnych lokalnych marek. W maju 2015 roku Wielton stał się właścicielem firmy Fruehauf - wiodącego producenta naczep i przyczep we Francji, który posiada obecnie 22-proc. udział w rynku. W sierpniu tego samego roku do grupy dołączyła włoska spółka Viberti Rimorchi (dawniej Italiana Rimorchi). Należące do niej marki Viberti i Cardi są od blisko 100 lat postrzegane jako symbol jakości i niezawodności we Włoszech.
W kwietniu bieżącego roku Wielton ogłosił strategię wzrostu na kolejne 4 lata. Do 2020 roku firma planuje podwojenie biznesu, zarówno w obszarze przychodów, jak i wolumenu sprzedaży. Globalna obecność ma zapewnić wzrost przychodów z 1,2 mld zł w 2016 roku do 2,4 mld zł w 2020 roku oraz zwiększyć sprzedaż z niespełna 13 tys. do 25 tys. sztuk pojazdów. Zgodnie ze strategią, Wielton planuje również rozwój w obrębie 8 krajów Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo-Monetarnej (UEMOA).
Przypominamy, że Wielton S.A. (siedziba w Wieluniu) to największy polski producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a jej produkty sprzedawane są obecnie w 35 krajach świata. Grupa Wielton posiada dwa centra produkcyjne: w Polsce oraz we Francji, a także dwie montownie: we Włoszech i w Rosji. Pod koniec 2016 roku Wielton uruchomił spółkę zależną w Wybrzeżu Kości Słoniowej, gdzie jako pierwszy europejski producent wybuduje montownię naczep drogowych. W ramach całej Grupy zatrudnienie znajduje obecnie około 2 tys. pracowników, przy czym najwięcej, bo aż 1,4 tys. w Wieluniu