Reklama

Najlepszy jest silnik z Polski!

Co roku międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych wybiera najlepsze jednostki napędowe na rynku.

Zwycięstwo w konkursie International Engine of the Year to dla producenta samochodów olbrzymia nobilitacja. W Stuttgarcie jury, w skład którego weszło 36 dziennikarzy motoryzacyjnych z różnych krajów świata, ogłosiło laureatów tegorocznej edycji.

Nagrody przyznawane są w 11 kategoriach. Osiem z nich dotyczy pojemności, wybiera się też najlepszy silnik ekologiczny i sportowy (w cywilnym, popularnym znaczeniu) oraz najlepszą nowo opracowaną konstrukcję. Na koniec, spośród zwycięzców kategorii pojemnościowych, wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku.

Każdy juror może przyznać w jednej kategorii 25 punktów. Może je przyznać maksymalnie 5 silnikom, z tym, że żaden nie może otrzymać więcej niż 15 punktów, a dwa najlepsze nie mogą zostać ocenione tak samo wysoko.

Reklama

Przy ocenianiu silników bierze się pod uwagę m.in. osiągi, zużycie paliwa, zastosowane technologie, nowatorstwo, techniczne wyrafinowanie oraz wrażenia z jazdy.

Którzy z producentów świętować mogą sukces?

Polski akcent

Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznego konkursu został Fiat. Prestiżowy tytuł Najlepszego Silnika Roku 2011 otrzymał dwucylindrowy, benzynowy motor TwinAir o pojemności 875 cm3. Silnik, który produkowany jest w polskiej fabryce Fiata w Bielsku-Białej, stanowi obecnie szczyt osiągnięć w dziedzinie downsizingu. Dzięki turbodoładowaniu jednostka osiąga moc 85 KM. Wyposażony w nią fiat 500 przyspiesza do 100 km/h w 11,5 s. i - przynajmniej według producenta - zużywa średnio 4,1 l benzyny na 100 km.

W najbliższym czasie silnik trafi pod maskę nowej lancii ypsilon. Fiat potwierdził również, że jednostka oferowana będzie także w wersji bez turbodoładowania, która rozwijać ma moc 65 KM. Niedługo pojawi się też topowa odmiana o wyższym ciśnieniu doładowania, która dysponować będzie mocą aż 105 KM.

To jednak nie wszystkie wyróżnienia, jakie przypadły w udziale dwucylindrowej jednostce produkcji Fiat Powertrain. Silnik ten zdobył jeszcze trzy inne nagrody - w każdej kategorii, w której startował. Jednostkę okrzyknięto najlepszym silnikiem o pojemności do 1000 cm3. Turbodoładowane 0.9 l od Fiata ogłoszono też silnikiem najbardziej przyjaznym środowisku, oraz najlepszą nową jednostką napędową. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku ten ostatni tytuł również trafił w ręce przedstawicieli koncernu Fiat. Najlepszym nowym silnikiem okrzyknięto wówczas jednostkę 1,4 l MultiAir turbo.

Dwa wyróżnienia przypadły też w udziale należącej do Fiata marce Ferrari. Jej 4,5-litrowe V8 uznano najlepszym silnikiem o pojemności powyżej 4 l oraz silnikiem oferującym najlepsze osiągi (Best Performance Engine).

Niemcy też potrafią

O ogromnym sukcesie mówić też mogą przedstawiciele BMW. Silniki niemieckiej marki zdobyły nagrody w aż czterech kategoriach. 1,6-litrowe, benzynowe turbo (produkowane przez BMW i PSA), okrzyknięto najlepszą jednostką o pojemności od 1,4 do 1,8 l. W kategorii pojemności od 1,8 do 2,0 l zwyciężył silnik BMW 2,0d TwinPower turbo. Jednostki niemieckiej marki zdeklasowały też konkurencję w kategorii od 2,5 do 3,0 l,w której zwyciężył silnik BMW 3,0 DI TwinPower turbo oraz w kategorii od 3,0 do 4,0 l, w której zwyciężyła jednostka BMW 4,0 V8.

Nagrodę za konstrukcję 1,4 TSI otrzymał również koncern Volkswagena. Jednostkę okrzyknięto najlepszym motorem w kategorii pojemności od 1,0 do 1,4 l.

Jury wyróżniło także 2,5-litrowe TFSI produkcji Audi, które uznano najlepszą jednostką o pojemności od 2,0 l. do 2,5 l.

Szczegółowe wyniki w poszczególnych kategoriach znajdziesz na następnej stronie.

Wyniki konkursu International Engine of the Year 2011

1. Fiat 875 ccm (Fiat 500) - 372 pkt;

2. Volkswagen 1.4 TSI (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 346 pkt;

3. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) - 278 pkt;

4. BMW 3.0 DI twin turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) - 275 pkt;

5. Audi 2.5 R5 turbo (Audi TT RS, RS3) - 192 pkt;

6. BMW M 4.0 V8 (M3) - 159 pkt;

7. BMW diesel twin turbo (123d, X1) - 127 pkt;

Najlepszy nowy silnik roku 2010:

1. Fiat 875 ccm (Fiat 500) - 352 pkt;

2. Nissan - silnik elektryczny (Nissan Leaf) - 161pkt;

3. Ford 1.6 turbo (Ford focus, C-Max, mondeo, volvo S60, V60, V70, XC70, S80) - 154 pkt;

4. BMW 2.0d (BMW 3 Efficient Dynamics) - 152 pkt;

5. Porsche 3.6 boxer turbo (Porsche GT2 RS) - 111 pkt;

6. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) - 110 pkt;

Najbardziej ekologiczny silnik:

1. Fiat 875 ccm (Fiat 500) - 258 pkt;

2. Toyota 1.8 hybrid (Toyota Prius, Auris) - 204 pkt;

3. Nissan - elektryczny (Nissan Leaf) - 185 pkt;

4. Volkswagen 1.4 TSI (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Audi A1) - 184 pkt;

5. Mitsubishi - elektryczny (Mitsubishi iMIEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero) - 92 pkt;

6. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Jetta, Touran, Golf, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3) - 85 pkt;

Silnik o najlepszych osiągach:

1. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia) - 194 pkt;

2. Porsche 3.8 (Porsche GT3, GT3 RS) - 126 pkt;

3. Mercedes-AMG 6.2 V8 (Mercedes-AMG C 63 AMG, SL 63 AMG, E 63 AMG, ML 63 AMG) - 119 pkt;

4. Nissan 3.8 twin turbo (Nissan GT-R) - 97 pkt;

5. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) - 89 pkt;

6. BMW 3.0 DI twin turbo (BMW 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i) - 87 pkt;

Poniżej 1 litra pojemności:

1. Fiat 875 ccm (Fiat 500) - 479 pkt;

2. Toyota 1.0 (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Peugeot 107, Citroen C1, Subaru Justy, Daihatsu Sirion/Boon) - 257 pkt;

3. Hyundai/Kia 998 ccm (Hyundai i10, Kia Picanto) - 178 pkt;

4. Smart diesel 799 ccm (Smart Fortwo) - 141 pkt;

5. Mitsubishi 999 ccm turbo (Smart Fortwo) - 135 pkt;

6. Opel 1.0 Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Alto, Splash, Opel Corsa, Chevrolet Spark) - 120 pkt;

Od 1.0 do 1.4 l pojemności:

1. Volkswagen 1.4 TSI (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Touran, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 365 pkt;

2. Fiat 1.4 MultiAir turbo (Alfa MiTo, Giulietta, Fiat Bravo, Lancia Delta) - 248 pkt;

3. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Jetta, Touran, Golf, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3) - 196 pkt;

4. Volkswagen 1.4 TSI turbo (VW Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Skoda Octavia, Superb, Yeti, Audi A1, A3, Seat Leon, Altea, Freetrack) - 124 pkt;

5. Fiat-GM diesel 1.3 (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Punto Evo, Linea, Qubo, Doblo, Opel Corsa, Meriva, Astra, Suzuki Swift) - 91 pkt;

6. Fiat 1.4 turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Punto Evo, Punto Evo, Bravo, Alfa Giulietta, Lancia Delta) - 63 pkt;

Od 1.4 do 1.8 l pojemności:

1. BMW 1.6 turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) - 246 pkt;

2. Alfa Romeo DI turbo 1750 (Alfa Romeo 159, Giulietta, Lancia Delta) 226 pkt;

3. Toyota 1.8 hybrid (Toyota Prius, Auris) - 199 pkt;

4. Audi 1.8 TFSI (Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon, Altea, Exeo, Skoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat) - 149 pkt;

5. BMW-PSA diesel 1.6 (Mini One D, Clubman D, Countryman D, Mini Cooper D, Clubman Cooper D, Countryman Cooper D, Peugeot 207, 308, 3008, 508, 5008 Citroën C3, C3 Picasso, Berlingo, C4, C4 Picasso/Grand Picasso, C5) - 124 pkt;

6. Ford 1.6 turbo (Ford Focus, C-Max, Mondeo, Volvo S60, V60, V70, XC70, S80) - 109 pkt;

Od 1.8 do 2.0 l pojemności:

1. BMW diesel 2.0 twin-turbo (BMW 123d, X1) - 210 pkt;

2. Audi 2.0 TFSI (Audi S3, Seat Cupra R, VW Scirocco R, Golf R, Audi TTS) 204 pkt;

3. Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5, A4 Allroad, Q5, S3, VW Scirocco, Eos, Tiguan, Passat, Golf, Jetta, Seat Exeo, Seat Alhambra, Skoda Octavia vRS) - 151 pkt;

4. Honda 2.0 i-VTEC (Honda Civic Type-R) - 77 pkt;

5. BMW diesel 2.0 (BMW 120d, X3, X1, 320d, 520d) 73 pkt;

6. Subaru 2.0 Turbo (Impreza WRX) - 71 pkt;

Od 2.0 do 2.5 l pojemności:

1. Audi 2.5 R5 turbo (Audi TT RS, RS3) - 400 pkt;

2. Mercedes-Benz CDI 2.1 (Mercedes-Benz C, E, GLK) - 267 pkt;

3. Subaru 2.5 turbo (Subaru Forester, Impreza, Legacy, Exiga) - 199 pkt;

4. BMW 2.5 DI (BMW Z4 23i) - 171 pkt;

5. Peugeot-Citroën-Ford diesel 2.2 (Citroën C-Crosser, C5, Land Rover Freelander2, Range Rover Evoque, Peugeot 4007, 508, Ford Mondeo, S-Max, Galaxy) - 153 pkt;

6. Hyundai 2.4 (Hyundai Sonata, Santa Fe, Kia Cerato, Forte, Forte Koup, Optima, Kia Sportage, Sorento) - 89 pkt;

Od 2.5 do 3.0 l pojemności:

1. BMW 3.0 DI twin-turbo (BMW 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i) - 421 pkt;

2. BMW diesel 3.0 twin-turbo (BMW 335d, X5 40d, 740d, 535d) - 237 pkt;

3. Porsche 2.9 DI (Porsche Boxster, Cayman) - 147 pkt;

4. VW/Audi 3.0 TDI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A6 Allroad, Q5, Q7, A6, A7, A8, VW Touareg, Phaeton, Porsche Cayenne) - 145;

5. Audi 3.0 DI turbo (S4, S5, Q7) - 140;

6. Jaguar/Ford/PSA diesel 3.0 (Citroën C5, C6, Peugeot 407 Coupe, Jaguar XF, XJ, Land Rover Discovery 4/ LR4, Range Rover Sport) - 109;

Od 3.0 do 4.0 l pojemności:

1. BMW 4.0 V8 (BMW M3) - 364;

2. Porsche 3.8 (Porsche GT3, GT3 RS) - 191;

3. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) - 173;

4. Porsche 3.4 DI (Porsche Boxster S, Boxster Spyder, Cayman S, Cayman R) - 121;

5. Nissan 3.8 twin turbo (Nissan GT-R) - 110;

6. Ford 3.5 EcoBoost turbo (Ford Taurus, Flex, Lincoln MKS, MKT) - 96;

Powyżej 4.0 l pojemności:

1. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia) - 230 pkt;

2. Mercedes-AMG 6.2 V8 (Mercedes-AMG C 63 AMG, SL 63 AMG, E 63 AMG, ML 63 AMG) - 188 pkt;

3. BMW 4.4 DI turbo (BMW 550i, 550i GT, 650i, 750i, X5, X6) - 127 pkt;

4. Porsche 4.8 turbo V8 (Porsche Panamera, Cayenne) - 109 pkt;

5. Jaguar 5.0 V8 turbo (Jaguar XF, XJ, XKR, Range Rover, Range Rover Sport) - 105 pkt;

6. Mercedes-AMG 6.2 V8 (Mercedes-AMG SLS AMG) - 96 pkt.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: najlepszy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje