Lexus LS ma już 35 lat. Od niego zaczęła się historia marki
Lexus LS to pierwszy model, który trafił do oferty japońskiej marki. Samochód świętuje już 35 urodziny. Przez ponad trzy dekady doczekał się już pięciu generacji.
Lexus LS zadebiutował w styczniu 1989 roku w czasie salonu motoryzacyjnego w Detroit. Samochód o oznaczeniu LS 400 zaprezentowany został przez ówczesnego wiceprezesa Toyoty w USA, Jima Perkinsa. Nazwa modelu jest skrótem od "Luxury Sedan" (luksusowy sedan). Na opracowanie auta przeznaczono rekordową wówczas kwotę - miliard dolarów. Zadaniem Lexusa LS było konkurowanie z uznanymi luksusowymi sedanami marek europejskich. Za wprawianie w ruchu LS 400, jak sama nazwa wskazuje, odpowiadał czterolitrowy silnik V8. Generował on 245 KM i pozwalał na rozpędzenie się do 250 km/h. Auto wyposażone było w automatyczną czterobiegową skrzynię oraz pneumatyczne zawieszenie. Zaawansowane prace projektowe oraz liczne testy w tunelu aerodynamicznym pozwoliły stworzyć opływową sylwetkę i uzyskać współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28.
W Lexusie LS pierwszej generacji można było znaleźć również rozwiązania, które jak na tamte czasy można uznawać za innowacyjne. Samochód wyposażony był w pasy bezpieczeństwa z elektryczną regulacją wysokości czy system usuwania kropli wody z lusterek bocznych za pomocą ultradźwięków. Właściciele auta mogli liczyć również na telefon komórkowy w podłokietniku.
Sprzedaż w USA rozpoczęła się we wrześniu 1989 roku. Wkrótce potem LS trafił na inne rynki, gdzie równolegle tworzono sieć sprzedaży Lexusa. Pierwszy LS dotarł do Polski z salonu w Berlinie - w 1993 roku. Polska sieć sprzedaży japońskiej marki zainaugurowała działalność w 1997 r. Rok później sprzedano w naszym kraju pierwszy egzemplarz modelu. Przez niespełna 26 lat na polskie drogi wyjechało z salonów ponad 900 sztuk limuzyny. Przez 35 lat klienci z całego świata kupili już przeszło 900 tys. LS-a wszystkich generacji. Dotychczas doczekaliśmy się pięciu wcieleń limuzyny.
Jesienią 1994 roku Lexus zaprezentował drugą generację LS. Samochód charakteryzował się jeszcze bardziej opływowym nadwoziem. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,27. Czterolitrowy silnik V8 został udoskonalony i w zależności od rynku oferował od 260 do 264 KM. W 1998 roku przeprowadzono modernizację modelu. Otrzymał on nowe reflektory ksenonowe i zmieniony grill. Pod maskę po raz pierwszy trafił silnik V8 z bezstopniową regulacją zaworów. Moc auta wzrosła do 282 KM. Z jednostką połączono pięciobiegową skrzynię automatyczną. Od 0 do 100 km/h auto przyspieszało w 6,9 sekundy.
Trzecia generacja Lexusa LS zyskała nowe oznaczenie - 430. Znaczyło to, że pod maską pracowała jednostka o pojemności 4,3 litra. Generowała on 282 KM. Trzecie wcielenie LS charakteryzowało się jeszcze niższym współczynnikiem oporu powietrza - 0,25.
W 2003 roku auto przeszło lifting. Zmieniono m.in. wygląd przedniego pasa. Największą zmianą była jednak nowa sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z sekwencyjnym trybem zmiany przełożeń. W tylnych światłach pojawiły się diody LED, a w środku dostęp bezkluczykowy, system Bluetooth czy kamera cofania.
W 2006 roku zaprezentowano czwartą generację Lexusa LS - zyskała ona oznaczenie 460. Auto generowało 381 KM. Jako pierwszy seryjnie produkowany samochód model otrzymał ośmiobiegową skrzynię automatyczną. Rok później natomiast pojawił się wariant LS 600h - pierwszy LS, który oferował napęd hybrydowy. Współpraca pięciolitrowego silnika V8 i instalacji elektrycznej oznaczała moc na poziomie 438 KM i czas do setki wynoszący 6,1 sekundy Moc trafiała na wszystkie koła. Hybryda odróżniała się od wersji benzynowych akcentami stylistycznymi - osłona chłodnicy miała cztery a nie pięć poziomych pasów, a logo zyskało charakterystyczne niebieskie obramowanie.
Czwarte wcielenie Lexusa LS przeszło dwie modernizacje i występowało w dwóch wariantach rozstawu osi. LS 600h L był oficjalnym autem rodziny książęcej Monaku. W 2011 roku natomiast specjalna wersja Landaulet, czyli czterodrzwiowy kabriolet, zawiozła księcia Monako, Alberta II, i Charlene Wittstock do ślubu.
W 2017 roku zadebiutowała natomiast piąta generacja modelu. Została zaprezentowana na salonie w Detroit w styczniu 2017 roku. W porównaniu z poprzednikiem auto jest lżejsze o 90 kg. To zasługa m.in. zastosowania aluminium i specjalnej stali. Na wybranych rynkach (np. w Kanadzie) auto oferowane jest w wersji benzynowej - LS 500. Podstawą oferty jest jednak hybryda LS 500h - w Polsce auto jest dostępne tylko w tej wersji. Układ, którego bazą jest 3,5-litrowy silnik V6, oferuje 259 KM. Moc trafia na wszystkie koła. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy. O to, by podróż była komfortowa, dba pneumatyczne zawieszenie.
W Polsce ceny Lexusa LS startują od 570 tys. zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję Elegance. W zamian otrzymujemy m.in. podgrzewanie i wentylację przednich siedzeń, dwustrefową klimatyzację automatyczną, podgrzewanie kierownicy, wyświetlacze wskaźników i multimediów o przekątnej 12,3 cala. Na szczycie oferty znajduje się odmiana Omotenashi - jej koszt to co najmniej 740 tys. zł.