Reklama

"Ksenony" w nowej astrze!

Coraz więcej samochodów produkowanych jest ze światlami ksenonowymi. Ostatnio paleta pojazdów wyposażonych w takie oświetlenie powiększyla się o najszybszy seryjnie produkowany samochód świata, lamborghini murcielago, nowe BMW 7, nissana primerę, rovera 75 Tourer, skodę superb i mercedesa klasy M a także samochody, których nie ma jeszcze na rynku: restylizowanego opla astrę i forda focusa. Reflektory ksenonowe wraz z oprzyrządowaniem dostarcza producentom tych aut Hella.

Ksenonową techniką oświetleniowa Helli wykorzystuje najwięcej wytwórców samochodów w. Nissan primera, który wjedzie na rynek wiosną 2002 roku, będzie opcjonalnie dostępny z ksenonowymi światłami mijania Helli. Podobnie będzie z nowym roverem 75 Tourer (kombi) i mercedesem klasy M, BMW serii 7 oraz nowym modelm Skody w klasie luksusowej, superb i forderm focusem po face liftingu (kierunkowskazy będą wkomponowane w reflektory a nie jak do tej pory w zderzaki).

Opel, który w tajemnicy przeprowadza restyling swego bestsellera, astry zastosuje projektorowe reflektory DE z 50-milimetrową szklaną soczewką, połączone z halogenowymi światłami drogowymi opartymi na żarówce H7.

Reklama

Najszybszym obecnie seryjnym samochodem na świecie (prędkość maksymalna 338,5 km/h) jest nowe lamborghini murcielago. Dla takiego pojazdu wystarczająco dobre jest tylko najlepsze i najpotężniejsze oświetlenie: bi-ksenonowe reflektory, które "zmieniają" w tym aucie noc w dzień.

Jak to działa? Pojedynczy reflektor ksenonowy wytwarza zarówno światło mijania, jak i drogowe. Duża szklana soczewka o średnicy 70 mm rzuca światło na szosę niczym promienie słońca. Ruchoma przesłona odpowiada za właściwy rozkład strumienia światła - gdy jest opuszczona, przepotężny strumień światła drogowego nie ma żadnych przeszkód, by "zalać" szosę. Bi-ksenonowe reflektory główne oświetlają szeroko i bardzo jasno drogę przed autem, nie oślepiając przy tym jadących z przeciwka i poprawiając widoczność na zakrętach. Niezwykle szerokie i intensywne oświetlenie to większe bezpieczeństwo również na prostych odcinkach szosy. Podczas zmiany świateł z mijania na drogowe nie ma żadnej różnicy w barwie światła.

Aby zwiększenie strumienia światła przekształcić w rzeczywiste zwiększenie bezpieczeństwa, konieczne jest zastosowanie dwóch istotnych, obowiązkowych elementów dla oświetlenia ksenonowego i bi-ksenonowego: systemów automatycznej regulacji poziomowania świateł i oczyszczania szyby reflektora. Automatyczny system poziomowania reflektorów głównych oznacza, iż światła ksenonowe są zawsze ustawione prawidłowo, niezależnie od obciążenia pojazdu. Dynamiczny system poziomowania idzie jeszcze o krok dalej, kompensując nawet wahania położenia karoserii względem drogi, wynikające z przyśpieszania lub hamowania - a odbywa się to w ciągu milisekund.

Zanieczyszczone szyby reflektorów głównych powodują oślepianie - i to nie tylko jadących z przeciwka, ale i samego kierowcy. Po uruchomieniu systemu oczyszczania lamp szyby reflektorów zostają spłukane, dzięki czemu ponownie mogą one optymalnie oświetlać szosę.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy