"Ksenony" w nowej astrze!
Coraz więcej samochodów produkowanych jest ze światlami ksenonowymi. Ostatnio paleta pojazdów wyposażonych w takie oświetlenie powiększyla się o najszybszy seryjnie produkowany samochód świata, lamborghini murcielago, nowe BMW 7, nissana primerę, rovera 75 Tourer, skodę superb i mercedesa klasy M a także samochody, których nie ma jeszcze na rynku: restylizowanego opla astrę i forda focusa. Reflektory ksenonowe wraz z oprzyrządowaniem dostarcza producentom tych aut Hella.
Ksenonową techniką oświetleniowa Helli wykorzystuje najwięcej wytwórców samochodów w. Nissan primera, który wjedzie na rynek wiosną 2002 roku, będzie opcjonalnie dostępny z ksenonowymi światłami mijania Helli. Podobnie będzie z nowym roverem 75 Tourer (kombi) i mercedesem klasy M, BMW serii 7 oraz nowym modelm Skody w klasie luksusowej, superb i forderm focusem po face liftingu (kierunkowskazy będą wkomponowane w reflektory a nie jak do tej pory w zderzaki).
Opel, który w tajemnicy przeprowadza restyling swego bestsellera, astry zastosuje projektorowe reflektory DE z 50-milimetrową szklaną soczewką, połączone z halogenowymi światłami drogowymi opartymi na żarówce H7.
Najszybszym obecnie seryjnym samochodem na świecie (prędkość maksymalna 338,5 km/h) jest nowe lamborghini murcielago. Dla takiego pojazdu wystarczająco dobre jest tylko najlepsze i najpotężniejsze oświetlenie: bi-ksenonowe reflektory, które "zmieniają" w tym aucie noc w dzień.
Jak to działa? Pojedynczy reflektor ksenonowy wytwarza zarówno światło mijania, jak i drogowe. Duża szklana soczewka o średnicy 70 mm rzuca światło na szosę niczym promienie słońca. Ruchoma przesłona odpowiada za właściwy rozkład strumienia światła - gdy jest opuszczona, przepotężny strumień światła drogowego nie ma żadnych przeszkód, by "zalać" szosę. Bi-ksenonowe reflektory główne oświetlają szeroko i bardzo jasno drogę przed autem, nie oślepiając przy tym jadących z przeciwka i poprawiając widoczność na zakrętach. Niezwykle szerokie i intensywne oświetlenie to większe bezpieczeństwo również na prostych odcinkach szosy. Podczas zmiany świateł z mijania na drogowe nie ma żadnej różnicy w barwie światła.
Aby zwiększenie strumienia światła przekształcić w rzeczywiste zwiększenie bezpieczeństwa, konieczne jest zastosowanie dwóch istotnych, obowiązkowych elementów dla oświetlenia ksenonowego i bi-ksenonowego: systemów automatycznej regulacji poziomowania świateł i oczyszczania szyby reflektora. Automatyczny system poziomowania reflektorów głównych oznacza, iż światła ksenonowe są zawsze ustawione prawidłowo, niezależnie od obciążenia pojazdu. Dynamiczny system poziomowania idzie jeszcze o krok dalej, kompensując nawet wahania położenia karoserii względem drogi, wynikające z przyśpieszania lub hamowania - a odbywa się to w ciągu milisekund.
Zanieczyszczone szyby reflektorów głównych powodują oślepianie - i to nie tylko jadących z przeciwka, ale i samego kierowcy. Po uruchomieniu systemu oczyszczania lamp szyby reflektorów zostają spłukane, dzięki czemu ponownie mogą one optymalnie oświetlać szosę.