Krótka historia kabrioletów Lexusa
Lexus oficjalnie powraca do świata kabrioletów. Na Festiwalu Prędkości w Goodwood japońska marka zaprezentowała prototyp modelu LC Convertible i potwierdziła, że auto wejdzie do produkcji. Z tej okazji warto przypomnieć dorobek Lexusa na rynku aut ze składanym dachem.
Historia kabrioletów Lexusa rozpoczyna się w 1996 roku. Właśnie wtedy ruszyły prace nad modelem SC 430. Zespołem inżynierów pokierował Yasushi Nakagawa, a projektem nadwozia zajął się Sotiris Kovos. Koncepcyjny Lexus SC kabriolet zadebiutował w 1999 roku w Tokio. Projektanci tłumaczyli, że wygląd samochodu jest inspirowany jachtami. Dwa lata po tej premierze samochód w niemal niezmienionym kształcie oficjalnie trafił na rynek, jako następca modelu SC pierwszej generacji. Odtąd auto, którego nazwa pochodziła od słów Sport Coupé było dostępne wyłącznie ze składanym dachem. Do 2005 roku na japońskim rynku samochód występował pod nazwą Toyota Soarer.
Przy projektowaniu Lexusa SC drugiej generacji zastosowano elementy konstrukcyjne z sedana GS. Pod maską znalazła się zaś V-ósemka o pojemności 4,3 l (stąd oznaczenie modelu - SC 430) i mocy 290 KM. Ten sam silnik 3UZ-FE napędzał modele LS i GS. W przypadku Lexusa SC połączono go automatyczną skrzynią biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach, która kierowała moc wyłącznie na tylne koła, tak samo jak przednie połączone z dwuwahaczowym zawieszeniem. Sprint auta do setki zajmował nieco ponad 6 s, a twardy dach składał się w 25 s. Czteromiejscowe wnętrze Lexusa SC otrzymało bogate wyposażenie. Na amerykańskim rynku auto było w standardzie wyposażone w system premium audio Mark Levinson i nawigację satelitarną. Lexus SC II stał się także gwiazdą wyścigów - torowa wersja auta z twardym dachem zastąpiła w japońskiej serii SuperGT Toyotę Suprę i wielokrotnie wygrywała.
Model SC 430 zszedł ze sceny w 2010 roku. A jeszcze wcześniej japońska marka zaprezentowała model IS C, czyli kabriolet oparty na drugiej odsłonie kompaktowego sedana Lexusa. Samochód pokazano oficjalnie w 2008 roku, choć już cztery lata wcześniej Lexus zaprezentował koncept LF-C, po którym IS C odziedziczył niektóre elementy stylistyczne. Tym razem kabriolet Lexusa był napędzany jednostkami V6 - były to przede wszystkim silniki 2.5 o mocy 208 KM (IS 250 C) oraz 3.5 310 KM (IS 350 C). Podobnie jak w przypadku modelu SC 430 auto wyposażono w składany, twardy dach.
Lexus IS C również miał swój epizod w motorsporcie. Zmodyfikowanym egzemplarzem tego kabrioletu w zawodach driftingowych startował znany japoński drifter, Daigo Saito. Pod maską jego samochodu znalazł się turbodoładowany silnik 3.4, którego moc przekraczała 1200 KM! Jednostkę połączono z sekwencyjną skrzynią biegów Holinger, a wszystkie podzespoły i kierowcę otaczało karbonowe nadwozie.
Lexus podejmował także inne próby tworzenia samochodów pozbawionych stałego dachu. W 2008 roku w Detroit producent pokazał światu koncept LF-AR z V-dziesiątką pod maską, czyli słynny model LFA w odmianie roadster. Auto nie trafiło jednak na drogi. Kolejny samochód koncepcyjny - LF-C2 - zaprezentowano w 2014 roku w Los Angeles. Ten luksusowy kabriolet z czterema miejscami wyposażono w felgi o średnicy 20 cali oraz wyjątkowy złoty lakier. Stylistka auta przypominała w dużym stopniu model RC i rozbudziła oczekiwania fanów marki, choć nawet dzisiaj nie zapowiada się, by takie auto miało trafić do produkcji.
Model LC Convertible na szczęście trafi na drogi. Dyskusja na temat tego auta rozgorzała na początku ubiegłego roku w związku z wypowiedziami przedstawicieli Lexus. A na styczniowym salonie samochodowym w Detroit zaprezentowano LC Convertible Concept, który tylko potwierdził, że coś jest na rzeczy. Ostateczne potwierdzenie dał nam właśnie zakończony Festiwal Prędkości w Goodwood. Data rynkowej premiery auta nie jest jednak jeszcze znana.