Koniec Forda Ka z Tychów? W zamian auto z Brazylii?
Najprawdopodobniej jeszcze przed końcem roku w europejskich salonach Forda pojawi się kolejna generacja modelu Ka. Niestety, nic nie wskazuje na to, by samochód - tak jak poprzednik - produkowany był w Polsce.
W początku stycznia prezes europejskiego oddziału Forda - Jim Farley - potwierdził w jednym z wywiadów, że marka nie ma zamiaru wycofywać się z reprezentowanego przez Ka segmentu europejskiego rynku.
Żywot aktualnego modelu dobiega końca. Polska fabryka w Tychach zakończy jego produkcję już w kwietniu. II generacja Forda Ka jest technicznym bliźniakiem Fiata 500. Auto budowane jest w Polsce od 2008 roku.
Kolejna - trzecia już - generacja Forda Ka, w przeciwieństwie do poprzedników, otrzyma pięciodrzwiowe nadwozie. Samochód zaprojektowany został w Brazylii, w oparciu o globalną platformę Ford B stworzoną z myślą tzw. subkompaktach.
Niestety, raczej niewielkie są szanse, że nowa generacja Forda Ka będzie produkowana w Tychach. Decyzje nie zostały podjęte, ale możliwe jest ulokowanie produkcji w Brazylii, gdzie III generacja Ka sprzedawana jest już od 2014 roku. Auto oferowane jest lokalnym nabywcom w dwóch wersjach nadwoziowych - jako pięciodrzwiowy hatchback lub czterodrzwiowy sedan.
Jest też prawdopodobne, że Ford zdecyduje się produkować europejskie Ka w Indiach, w swojej fabryce w miejscowości Chennai. Lokalna wariacja na temat nowego Forda Ka sprzedawana jest pod nazwą Ford Figo, a zakład w Chennai produkuje już na rynki europejskie model EcoSport.
W zeszłym roku europejska sprzedaż Forda Ka zamknęła się wynikiem 48 603 egzemplarzy, co stawia auto na 12. pozycji w swoim segmencie. Dla porównania, w tym samym czasie na lidera rynku - Fiata 500 - zdecydowało się przeszło 180 tys. europejskich nabywców.