Reklama

Ile kosztuje montaż samochodów w Rosji? To szok...

Koszt montażu w Rosji samochodów zagranicznej marki jest o 5 proc. wyższy niż w Europie i 15-20 proc. wyższy niż w Chinach czy Korei Płd. - poinformował w czwartek dziennik "Wiedomosti", powołujący się na europejskiego przedstawiciela sektora.

"O ile taryfy gazowe w Rosji są naprawdę niskie, to o wiele wyższe są ceny elektryczności" - wyjaśnił Didier Alton, dyrektor PSMA Rus, działającej w Rosji spółki joint venture francuskiego producenta PSA Peugeot-Citroen i japońskiego Mitsubishi.

PSMA Rus montuje samochody w fabryce w Kałudze, ok. 180 km na południowy zachód od Moskwy, z części dostarczanych z Sochaux na wschodzie Francji.

Nawet jeśli płace robotników są netto o wiele niższe niż w Europie, to według Altona konstruktorzy muszą brać pod uwagę koszty transportu zatrudnionych do miejsca pracy lub koszty szkolenia, które zwiększają wydatki.

Reklama

Inni przedstawiciele sektora już wcześniej narzekali na wysokie koszty produkcji samochodów w Rosji.

Według cytowanego przez "Wiedomosti" Jewgienija Bogdanowa, dyrektora firmy konsultingowej AT Kearney w Rosji, koszt transportu w Rosji i cła przywozowe sprawiają, że samochód wyprodukowany w Europie jest kilkakrotnie droższy niż koszt importu części do montażu na miejscu.

Zagraniczne koncerny nie zamierzają więc ograniczać produkcji w Rosji w najbliższych latach. Alton wskazał, że PSMA Rus chce zwiększyć produkcję w Kałudze ponad początkowo planowane 125 tys. samochodów rocznie.

W 2010 roku według stowarzyszenia europejskich przedsiębiorców w Rosji (AEB), zrzeszającego większość zagranicznych firm w tym kraju, sprzedaż samochodów wzrosła w ciągu roku o 30 proc., a w pierwszych 10 miesiąc 2011 roku o 43 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej.

PAP

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: szok

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje