FSO jak Skoda? To dla Czechów uwłaczające!
Ubolewając nad stanem polskiej motoryzacji często przywołuje się przykład Skody, która - po zastrzyku technologii zaaplikowanym przez Volkswagena - stała się rozpoznawalną marką o światowych aspiracjach.
Nie można jednak zapominać, że porównywanie producenta z Mlada Boleslav do polskiej FSO jest dla Czechów uwłaczające. Skoda produkowała światowej klasy pojazdy na długo przed tym, nim narodziła się II Rzeczpospolita.
19 marca, pracownicy fabryki w Mlada Boleslav obchodzili ważny jubileusz. Z taśmy montażowej "rodzimego" zakładu Skody zjechał samochód oznaczony numerem 11 000 000.
Warto przypomnieć, że Vaclav Laurin i Vaclav Klement zbudowali swój pierwszy prototypowy samochód już w 1901 roku. Pojazdy pod marką Laurin&Klement wytwarzane były w Mlada Bolesłav do 1928 roku - wówczas stosunkowo niewielka firma przejęta została przez Skoda Holding - potentata na rynku zbrojeniowym. Wypada jednak pamiętać, że sama Skoda nie była już wówczas motoryzacyjnym laikiem - w latach dwudziestych koncern produkował luksusowe auta na licencji Hispano Suiza.
Obecnie fabryka w Mlada Boleslav zatrudnia niemal 10 tys. osób - w tym wielu Polaków. W zakładzie powstaje aż sześć modeli z palety czeskiej marki: Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi, Rapid oraz Rapid Spaceback.
W ostatnim czasie, by sprostać rosnącej liczbie zamówień, zdolność produkcyjna linii montażowej nr 1 zwiększona została z 800 do 1200 pojazdów na dobę. W tym celu zamontowano m.in. w pełni zautomatyzowaną lakiernię i nadwoziownię.
Warto podkreślić, że wynik 11 mln wyprodukowanych pojazdów dotyczy wyłącznie fabryki w Mlada Boleslav. W samych tylko Czechach Skoda ma jeszcze dwa inne zakłady produkcyjne w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabí. Pierwszy zajmuje się produkcją modeli Roomster, Superb i Yeti. W drugim powstają obecnie dwusprzęgłowe zautomatyzowane przekładnie DSG (DQ200) produkowane na potrzeby całego koncernu Volkswagena.
Poza granicami kraju, czeski producent może się pochwalić fabrykami zlokalizowanymi m.in. w Bośni i Hercegowinie, na Słowacji (montaż Citigo), Ukrainie, w Indiach, Kazachstanie czy Rosji.
Aż trzy zakłady produkujące Skody działają również na terenie Chin w miejscowościach Anting, Yizheng i Ningbo. Już w lutym zeszłego roku lokalny oddział czeskiego producenta świętował wyprodukowanie w Chinach milionowej Skody.
Trzeba jednak przyznać, że swój rozkwit producent zawdzięcza głównie zainteresowaniu ze strony niemieckiego potentata. W 1991 roku - w 90 lat od stworzenia pierwszego samochodu przez Laurina&Klementa - Skoda świętowała wyprodukowanie auta z numerem 5 000 000. Auto z numerem 15 000 000 zjechało z linii 5 lutego 2013 roku. Pod skrzydłami Volkswagena - przez ostatnie 23 lata - czeski producent wyprodukował więc ponad dwukrotnie więcej pojazdów, niż przez "pierwsze" 90 lat swojej historii.