Francuzi tracą na kryzysie. Europa coraz mniej ważna?

Kurczenie się europejskiego rynku podyktowane kolejną falą kryzysu ekonomicznego daje się we znaki głównie francuskim producentom.

Francuzi produkują i sprzedają coraz mniej samochodów
Francuzi produkują i sprzedają coraz mniej samochodówAFP

Pierwszego kwartału bieżącego roku do udanych nie może zaliczyć koncern PSA. Jego przychody zmalały w ostatnim czasie o 7,3 proc, w pierwszych trzech miesiącach tego roku Francuzi zarobili na sprzedaży aut tylko 12,29 mld euro. Dla porównania, w analogicznym okresie minionego roku wynik finansowy opiewał na kwotę 18,9 mld euro.

W podobnej sytuacji znalazło się również Renault. Po trzech pierwszych miesiącach tego roku przychody firmy zmniejszyły się o 9 proc. i wyniosły 9,54 mld euro. W analogicznym okresie ubiegłego roku wynik finansowy był o 0,5 mld euro lepszy.

Wielkość sprzedaży pojazdów tej marki spadła w Europie o 7,9 proc, co oznacza, że Francuzi sprzedali dokładnie 638 498 swoich pojazdów.

W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedaż Renault spadła na rodzimym rynku aż o 25 proc., podobna sytuacja (-23 proc.) panuje też na rynkach w Szwajcarii, Norwegii i Islandii.

Mimo tych wyników, zarówno PSA jak i Renault z optymizmem patrzą w przyszłość. Plany sprzedażowe zakładają poprawę ubiegłorocznych wyników o 3 do 4 proc. Francuzi starają się to osiągnąć poprzez ekspansję na rynkach wschodzących i liczą na rynkowe ożywienie w drugiej połowie roku.

Oba koncerny za swój cel nr 1 obrały rynek chiński. Citroen już dziś sprzedaje w Państwie Środka więcej pojazdów niż we Francji, Renault podpisało właśnie umowę o współpracy z chińskim Dongfeng Motor Group, w wyniku której powstać ma nowa spółka join-venture zajmująca się produkcją samochodów w Chinach.

Już dziś 42 proc. sprzedaży koncernu PSA stanowią rynki pozaeuropejskie. W przypadku Renault udział rynków spoza Starego Kontynentu w sprzedaży to aż 46 proc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas