Fiat na najbliższe 5 lat!

To już pewne. Przedstawiciele Fiata potwierdzili, że z firmy zdecydował się odejść dotychczasowy szef koncernu Luca Cordero di Montezemolo.

Gdzie będzie produkowana nowa generacja pandy?
Gdzie będzie produkowana nowa generacja pandy?Informacja prasowa (moto)

Od dzisiejszego ranka nowym szefem grupy Fiata jest 34-letni John Elkann, potomek założycieli i właścicieli firmy - rodu Agnellich.

Na dzisiejszym spotkaniu inwestorów w Turynie omówiono długoterminowy, pięcioletni plan rozwoju włoskiego producenta. Jedynym z głównych punktów rozwoju koncernu jest umocnienie pozycji w Rosji i Chinach. Koncern zamierza m.in. finalizować umowę partnerską Iveco z Kamazem z także zwiększyć sprzedaż pojazdów dostawczych, ciężarowych i autobusów w Chinach, gdzie Włosi dysponują już trzeba fabrykami wytwarzającymi m.in. nowoczesne silniki diesla i kabiny do ciężarówek.

W najbliższym czasie zacieśniona zostanie również współpraca z firmą Magneti Marelli, która dostarcza dla Fiata wiele podzespołów (m.in urządzenia sterujące wtryskiem paliwa, rozruszniki, alternatory, system start&stop, sprzęgła).

Do 2014 roku Włosi chcą również wprowadzić na rynek kompaktowego lowcosta i samochód hybrydowy. Auta klasy A i B otrzymają wkrótce zautomatyzowaną, dwusprzęgłową przekładnię.

Fiat planuje również szybki rozwój technologii multiair, która zaadaptowana zostanie do innych jednostek napędowych, w tym najmocniejszych silników wysokoprężnych.

Z polskiego punktu widzenia najwięcej wątpliwości dotyczyło przyszłości fabryki w Tychach. Czy panda zostanie w Polsce? W środę nie przedstawiono żadnych nowych informacji dotyczących Polski. Nie było bowiem mowy o poszczególnych fabrykach we Włoszech i za granicą.

Do 2014 roku Fiat zainwestuje we Włoszech 30 miliardów euro - zapowiedział dyrektor generalny koncernu Sergio Marchionne, przedstawiając plany strategiczne na najbliższe pięciolecie. Dodał, że dwukrotnie wzrośnie liczba produkowanych w tym kraju samochodów. Marchionne ogłosił, że zgodnie z projektem, który nazwano "Fabbrica Italia", w 2014 roku liczba produkowanych w ojczyźnie Fiata aut wzrośnie z 650 tysięcy do 1,4 miliona.

Ponadto przewiduje się, że turyński koncern razem z Chryslerem, z którym zawarł fuzję, będzie sprzedawać ogółem 6 milionów samochodów rocznie. Według przedstawionych planów, do 2014 roku Fiat wprowadzi na rynek 10 nowych modeli, a sześć przejdzie tzw. restyling.

Dyrektor generalny, przedstawiając założenia inwestorom wyraził przekonanie, że należy je zaakceptować, gdyż - jak ostrzegł - "plan B nie jest zbyt piękny". Zapewnił jednocześnie: "to nie jest plan poświęceń, ale zobowiązań". "Nie będzie żadnych cięć w zatrudnieniu, lecz jego wzrost" - dodał. Wyjaśnił zarazem, że Fiat nie prosi o pomoc włoskiego rządu.

Informacja prasowa (moto)
Informacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas