Easy-R czyli zautomatyzowane skrzynie w nowych Daciach
Dacia robi kolejny zwrot w stronę coraz to bardziej wymagających klientów. Do tej pory auta rumuńskiej marki oferowane były wyłącznie z ręcznymi skrzyniami biegów. Teraz ma się to zmienić.
Firma poinformowała właśnie, że na listę wyposażenia opcjonalnego popularnych modeli trafi wkrótce nowa, zautomatyzowana przekładnia.
Dacia rozmyślnie nie zdecydowała się na klasyczną, automatyczną skrzynię hydrauliczną. W zautomatyzowanej przekładni występuje aż o 25 proc. mniej części, co - przynajmniej teoretycznie - zwiększa niezawodność i upraszcza obsługę. W rzeczywistości mamy więc do czynienia ze zmodyfikowaną, ręczną skrzynią wyposażoną w automatyczny system przełączania biegów.
Przed uruchomieniem produkcji przekładnia testowana była przez 130 tys. godzin. W sumie nowe skrzynie poddawane też były próbom w normalnym ruchu drogowym na dystansie 120 tys. km.
Sterowanie przekładnią odbywa się tak, jak w zwykłym automacie. Kierowca ma więc do wyboru cztery położenia lewarka: D, N, R i M. W tym ostatnim doborem przełożeń sterować można samemu. O położeniu lewarka informują kontrolki na zestawie wskaźników.
Początkowo przekładnia o nazwie Easy-R oferowana będzie w modelach Logan MCV, Sandero i Stepway wyłącznie z turbodoładowaną jednostką 0,9 l TCe o mocy 90 KM. Dopłata do zautomatyzowanej skrzyni wynosić ma 600 euro.