Droga jest nasza
Ford Motor Company rozpoczął uroczystości związane ze 100-leciem swojego istnienia.
Kulminacją obchodów będzie specjalnych 5 dni (od 12-16 lipca 2003 roku), podczas których w siedzibie koncernu w Henry Ford II World Center w Dearborn odbędą się cała seria interesujących wydarzeń pod hasłem THE ROAD IS OURS czyli „Droga jest nasza”
Ford oficjalnie rozpoczął działalność 16 lipca 1903 roku. Na początku była tylko niewielką firmą, działającą w zaadaptowanych pomieszczeniach dawnej wytwórni powozów w Detroit i zatrudniającą zaledwie 10 osób. Jak w przypadku wielu innych firm rozpoczynających działalność w tym okresie, początki Forda były bardzo skromne. Firma przechodziła okresy niepewności i przez pewien czas balansowała na krawędzi bankructwa. Jednak w miesiąc po założeniu dla Forda zaświtał nowy promyk nadziei, kiedy pierwszy wyprodukowany samochód zakupił dentysta z Chicago nazwiskiem Pfennig.
W ciągu następnych pięciu lat Henry Ford, najpierw jako główny konstruktor, a później jako prezes firmy, kierował pracami projektowymi i produkcją coraz to nowych samochodów. W latach 1903 - 1908 kolejne modele oznaczano pierwszymi 19 literami alfabetu. Spośród najwcześniejszych modeli największy sukces odniósł Model N: był to mały samochód, napędzany 4-cylindrowym silnikiem, który kosztował 500 dolarów. Natomiast porażką okazała się próba wprowadzenia na rynek dużego, luksusowego Modelu K, który kosztował wtedy 2500 dolarów.
Po niepowodzeniach związanych z wprowadzeniem na rynek Modelu K, Henry Ford coraz bardziej skłaniał się ku koncepcji, zgodnie z którą przyszłością Ford Motor Company miały stać się samochody popularne. Doprowadziło to do coraz poważniejszego konfliktu między Fordem i największym udziałowcem firmy, którym był Alexander Malcomson, magnat węglowy z Detroit. Kiedy jednak Henry Ford zgromadził wystarczający kapitał, zwiększył swoje udziały w spółce do 58,5% i objął w 1906 roku funkcję prezesa, zastępując na tym stanowisku Johna S. Gray'a, bankiera z Detroit.
Dynamicznemu rozwojowi młodej firmy zagrażały nie tylko nieporozumienia między udziałowcami. O wiele większe niebezpieczeństwo groziło ze strony konstruktora, George Seldena, który wcześniej opatentował silnik spalinowy. Chcąc chronić swój patent na silnik, który miał "zmotoryzować drogi Ameryki", Selden stworzył potężny syndykat, który żądał haraczu praktycznie od każdego "powozu bez koni" wyprodukowanego w Ameryce. Selden wytoczył proces sądowy firmie Ford Motor Company.
Henry Ford i jego współpracownicy nie mieli zbyt wielkiego wyboru: mogli albo od razu zamknąć fabrykę, albo podjąć walkę, wykorzystując wiedzę i doświadczenie kilkunastu prawników i adwokatów. Henry Ford postanowił walczyć.
Osiem lat później, w 1911 roku, po długim i niebywale skomplikowanym procesie sądowym Ford Motor Company wygrał proces, uwalniając tym samym Forda i cały przemysł samochodowy od zobowiązań, które nakładała na nich polityka Seldena.
Jednak jeszcze w trakcie trwania procesu ciągle jeszcze nieduża firma Forda stale pracowała nad nowymi modelami, nazywając je kolejnymi literami alfabetu. W 1908 roku powstał legendarny Model T. W 1927 roku, 19 lat później, po wyprodukowaniu ponad 15 mln egzemplarzy Modelu T, Ford Motor Co. stała się gigantycznym konglomeratem przemysłowym, obejmującym swoim zasięgiem cały niemal świat. Już w 1914 roku co drugi samochód wyprodukowany na świecie wyjechał z fabryk Forda. To właśnie Ford zapoczątkował motoryzacyjną rewolucję, która zmieniła oblicze współczesnego świata.
Po wybuchu II Wojny Światowej zaprzestano produkcji samochodów osobowych. Począwszy od 1942 roku koncern przestawił wszystkie swoje moce produkcyjne na potrzeby wysiłku wojennego Stanów Zjednoczonych i Aliantów. Syn Henry Forda, Edsel, był inicjatorem gigantycznego programu produkcji wojennej, dzięki któremu w ciągu następnych trzech lat wyprodukowano 8000 bombowców typu Liberator, 5700 silników lotniczych i ponad 250 000 jeepów, czołgów, pojazdów opancerzonych i innych urządzeń na potrzeby wojska.
Po śmierci Edsela Forda w 1943 roku, pogrążony w żałobie Henry Ford ponownie objął stanowisko prezesa koncernu. Piastował tę funkcję do 1945 roku, kiedy to ustąpił po raz drugi. We wrześniu 1945 roku funkcję prezesa objął Henry Ford II, najstarszy wnuk założyciela. Pod jego kierownictwem z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy powojenny samochód osobowy. Henry Ford II opracował także plany restrukturyzacji i decentralizacji koncernu. Zaraz po wojnie Ford Motor Company znalazła się bowiem w trudnej sytuacji i celem nadrzędnym stało się odzyskanie wiodącej pozycji na rynku.
Obecnie Ford Motor Company tworzy sieć 13 200 firm i podmiotów mniej lub bardziej zależnych od Centrali w Dearborn w stanie Michigan. Pojazdy, części i inne produkty ze znaczkiem Forda są sprzedawane w 150 krajach świata. W swoich zakładach, centrach badawczych, laboratoriach i biurach na całym świecie Ford zatrudnia dziś blisko 370 tys. osób. Roczne obroty koncernu przewyższają produkt krajowy brutto niejednego rozwiniętego kraju świata.