Do Finlandii po tanie auta?
Ceny samochodów w Unii Europejskiej w I półroczu 2006 r. były stabilne. W nowych państwach UE producenci starają się zmniejszyć cenę nowych małych i średnich samochodów, aby zainteresować ich kupnem większą liczbę klientów - stwierdza raport Komisji Europejskiej.
Według raportu, dla powiększonej Unii Europejskiej wskaźnik zróżnicowania cen jest stabilny, wynosząc od 18 miesięcy 6,5 proc. W Unii 598 z 1698 cen samochodów różni się o ponad 20 proc. od cen na najtańszym rynku narodowym. Taki sam wskaźnik w lutym 2006 wykazywał, że różnica taka występowała w przypadku 568 cen samochodów na 1772 notowane, zaś w lipcu 2005 było to 579 cen na 1878 notowanych.
W dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w Unii największe zróżnicowanie cen występowało w przypadku forda focusa. Jego cena była o 30 proc., wyższa w Niemczech niż Finlandii, co oznacza, że niemiecki konsument oszczędzał około 4 tys. euro, kupując to auto na rynku fińskim.
W strefie euro najtańszym krajem jest Finlandia, gdzie ponad połowa cen notowanych w raporcie 85 modeli samochodów osiągała swoje minimum. W Unii Europejskiej zaś tańsze od niej były Dania (z cenami o 5,9 proc. niższymi) i Węgry (ceny o 5,5 proc. niższe).
Najdroższym krajem w strefie euro były Niemcy, gdzie 31 modeli z 85 notowanych w raporcie osiągnęły maksymalne ceny. W Unii stosunkowo najdroższym krajem okazały się Czechy, gdzie ceny są o 7,3 proc. wyższe niż średnie.
Stosunkowo nowym zjawiskiem jest to, że nowe kraje Unii Europejskiej z reguły są tańsze niż stare kraje UE (ceny przed opodatkowaniem są w „nowych” krajach średnio niższe o 3,6 proc. niż w strefie euro). Ceny te co prawda wzrosły w nowych krajach UE w trakcie pierwszego roku ich członkostwa (w maju 2004 roku ta różnica wynosiła 4,9 proc.), ale różnica cen nieco wzrosła w I półroczu 2006 r.
Według raportu na rynku motoryzacyjnym UE wyraźnie widoczne są dwie tendencje: coraz większe zróżnicowanie cen w segmencie samochodów małych i średnich i widoczne upodabnianie cen w segmentach samochodów dużych i luksusowych. Spadek cen samochodów małych widoczny jest zwłaszcza w nowych państwach UE, tak aby stały się one atrakcyjne dla konsumentów z mniej zasobnym portfelem.
Średnia różnica w segmencie B wynosi na terenie całej Unii 7,3 proc., podczas gdy w segmencie E-F (auta duże i luksusowe) wynosi 4,9 proc. Największe zróżnicowanie cen widoczne jest dla aut małych takich koncernów jak GM, Renault, Fiat, PSA i producentów japońskich, podczas gdy największe upodabnianie cen odnotowano dla aut luksusowych koncernów BMW i DaimlerChrysler.
Między majem 2005 i 2006 wskaźnik cen w Unii Europejskiej dla samochodów (oddający aktualne ceny aut zawierający VAT i opłatę rejestracyjną) wzrósł o 0,8 proc. Jest to niżej niż ogólny wynoszący 2,4 proc. wskaźnik inflacji. Na największych rynkach, wskaźnik ten wzrósł w Hiszpanii (2,7 proc.), we Włoszech (1,7 proc.), w Niemczech (1,5 proc.) i we Francji (0,9 proc.) zaś spadł w Wlk.Brytanii (-0,5 proc.).
Ceny samochodów wzrosły w tym samym czasie w Portugalii (3,6 proc.), a spadły w Grecji (-2,4 proc.), Finlandii (-1,7 proc.) i Danii (-0,1 proc.). Ogólny spadek cen w nowych państwach UE wyniósł 3,1 proc; najbardziej spadły one na Węgrzech (-4,1 proc.), Słowacji (-7,6 proc.) i Słowenii (-8,1 proc.).