Car-sharing Toyoty w Grenoble ma szanse na komercjalizację

Minęło 18 miesięcy od uruchomienia innowacyjnego programu car-sharingu Toyoty w Grenoble. 70 ultrakompaktowych elektrycznych i-Roadów i COMS-ów rozbudowało system transportu miejskiego w Grenoble o nową opcję. Pomysł na ten pogram jest wynikiem przekonania, że łączenie różnych środków transportu to jeden ze sposobów na rozładowanie korków i ograniczenie smogu. Obecna, pilotażowa faza programu potrwa 3 lata.

Car-sharing Toyoty w Grenoble
Car-sharing Toyoty w GrenobleInformacja prasowa (moto)

Mieszkańcy Grenoble od półtora roku mogą korzystać z wynajmowanych na minuty elektrycznych mikrosamochodów Toyoty - COMS oraz i-ROAD. Pierwszy z nich to czterokołowy jednoosobowy pojazd o niecodziennym wyglądzie. Największe emocje budzi jednak i-ROAD, przede wszystkim ze względu na trójkołowe podwozie, dzięki któremu pojazd przechyla się na zakrętach jak motocykl. Mikrosamochody Toyoty odebrać i oddać w jednej z 27 stacji.

Toyota i-ROAD 

O wyjątkowości programu decyduje jeszcze jeden czynnik - użytkownicy korzystają z aplikacji mobilnej, która pozwala zaplanować całą podróż przez miasto z wykorzystaniem różnych środków transportu - autobusów, tramwajów, pociągów i elektrycznych Toyot wynajmowanych na minuty. Te ostatnie można także przy pomocy tej samej aplikacji rezerwować na określoną godzinę.

Wykorzystanie pojazdów

Podsumowując pierwsze 18 miesięcy działania systemu, operatorzy programu ustalili kilka interesujących faktów.

Średnia trasa ma długość 5 km - zdecydowanie poniżej zasięgu i-Roadów na jednym ładowaniu, który wynosi 50 km. To udowadnia, że elektryczne mikrosamochody doskonale sprawdzają się w mieście. Samochody na minuty są częściej wykorzystywane w tygodniu pracy niż w weekendy. Średni czas wynajmowania to 45 minut. Większość użytkowników - aż 75% - wykorzystuje car-sharing do jazdy w jedną stronę i oddaje pojazdy na innej stacji niż ta, z której wyruszyli. Tylko 20% użytkowników zostawia sobie samochód na czas pobytu w miejscu docelowym, żeby wrócić tym samym pojazdem. Najczęściej wykorzystywane są dwie stacje ładowania znajdujące się obok dworców kolejowych. Na pozostałych 25 stacjach w Grenoble i pobliskich miejscowościach rezerwacje rozkładają się w miarę równomiernie.

Użytkownicy

Z Cité Lib by Ha:mo korzystają różne grupy społeczne, jednak najczęstszym użytkownikiem jest 36-latek z wyższym wykształceniem, wykonujący pracę biurową. Studenci stanowią 14% użytkowników. 74% uczestników programu posiada przynajmniej jeden samochód, ale jednocześnie 54% korzysta także z miejskich rowerów 2 lub 3 razy w tygodniu, a 41% robi to codziennie.

Program car-sharingowy Toyoty cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników - 92% z nich stwierdziło, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z nowej usługi. Poproszeni o ocenę programu w porównaniu do innych środków transportu publicznego, subskrybenci Cité Lib by Ha:mo podkreślają, że program jest praktyczny i korzystnie wpływa na środowisko.

Wynajmowane na minuty i-Roady i COMS-y pozwalają oszczędzać czas i pieniądze. Kierowcy zwrócili także uwagę na przyjemność z jazdy nietypowymi samochodami i ich zadowalającą prędkość.

Społeczność w duchu kaizen

Operator Cité Lib by Ha:mo jest w kontakcie z osobami zarejestrowanymi w programie i zbiera od nich informacje zwrotne. Powstał nawet klub użytkowników, aby stworzyć wokół programu zaangażowaną społeczność. To zaowocowało istotnymi poprawkami, które zostały już wdrożone w czasie trwania etapu testowego. Zgodnie z życzeniami klientów i-Roady otrzymały bardziej miękkie zawieszenie. W systemie Ha:mo wydłużono czas trwania rezerwacji pojazdu z 30 do 60 minut oraz uproszczono cennik korzystania z pojazdu do 1 euro za 15 minut.

Toyota i-RoadInformacja prasowa (moto)

W drugiej połowie trwania programu pilotażowego operatorzy będą się koncentrować na zwiększaniu jego dostępności, m.in. poprzez umożliwienie korzystania z COMS-ów osobom w wieku 16-18 lat. Czterokołowe zadaszone mikrosamochody będą stanowiły bezpieczniejszą i bardziej komfortową alternatywę dla popularnych wśród młodzieży skuterów.

Ostatnim etapem tej fazy badań będzie opracowanie modelu biznesowego, który pozwoli wdrożyć program car-sharingowy Ha:mo na zasadach komercyjnych w wielu miastach na świecie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas