Reklama

BWP Borsuk rusza na próby. Ten pojazd to nadzieja polskiej armii

Czy polska armia pozbędzie się wreszcie wywodzących się jeszcze z lat 60. ubiegłego wieku i praktycznie pozbawionych wartości bojowych bojowych wozów piechoty BWP-1? Jest taka szansa, zastąpić je może opracowany w Polsce BWP Borsuk.

Właśnie rozpoczynają się badania kwalifikacyjne BWP Borsuk, pozytywny wynik testów pozwoli rozpocząć negocjacje w sprawie dostaw wozów dla armii - poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa.

"Rozpoczynają się jedne z kluczowych testów (sprawdzeń), które wchodzą w zakres badań kwalifikacyjnych nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBPWP) pod kryptonimem Borsuk. Pozytywne zakończenie badań kwalifikacyjnych otwiera drogę do procesu negocjacji i zakontraktowania dostaw seryjnych BWP Borsuk dla Sił Zbrojnych RP" - poinformowała PGZ. Rozpoczynające się tego dnia badania to początek badań państwowych, które są ostatnim etapem cyklu badawczo-rozwojowego.

Reklama

Opracowanie BWP Borsuk zajęło 8 lat

"Borsuk to owoc blisko dekady pracy specjalistów z polskiego przemysłu obronnego. Efekt tej pracy to jeden z najnowocześniejszych pojazdów w swojej kategorii - mobilny, silnie uzbrojony i pływający wóz bojowy piechoty, skrojony pod to, czego potrzebują wojska pancerne i zmechanizowane" - powiedział cytowany w komunikacie prezes PGZ Sebastian Chwałek.

Dodał, że rozpoczynające się badania kwalifikacyjne "to nie tylko proces natury formalnej, to także szansa na udowodnienie naszych kompetencji, doświadczenia i potencjału, będących naszym wkładem w bezpieczeństwo Rzeczpospolitej".

Program nowego bojowego pływającego wozu piechoty został uruchomiony 24 października 2014 r. Na realizację projektu konsorcjum pod kierownictwem Huty Stalowa Wola pierwotnie otrzymało 62 mln zł dofinansowania NCBR, przy 13 mln zł wkładu własnego.

Prezes HSW Bartłomiej Zając przypomniał że przed rokiem na ćwiczeniu Dragon-21 rozmawiano o przyspieszeniu programu nowego pływającego BWP dla polskiej armii. "Tak też się stało - aktualnie w naszym zakładzie trwa produkcja czterech prototypów Borsuka, a równolegle do tego procesu egzemplarz 01 zostaje skierowany do badań kwalifikacyjnych" - dodał. Wyraził przekonanie, że wkrótce rozpoczną się produkcja seryjna i dostawy dla wojska.

Borsuk ma zastąpić stare BWP-1

Aby przyspieszyć proces badań i wprowadzenia do armii pojazdu, który ma zastąpić kilkudziesięcioletnie BWP-1, pod koniec kwietnia do do umowy między konsorcjum odpowiedzialnym za projekt Borsuka a NCBR dodano aneks o produkcji czterech dodatkowych egzemplarzy.

Borsuk to pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. Załoga składa się trzech żołnierzy: dowódcy, działonowego-operatora oraz kierowcy, a przedział desantu umożliwia transport sześciu żołnierzy.

Co potrafi BWP Borsuk

Borsuk jest przystosowany do operowania w różnych warunkach terenowych i pogodowych, może pokonywać szerokie przeszkody wodne.

Prędkość maksymalna na drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania do 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

BWP Borsuk w konfiguracji przygotowywanej dla Sił Zbrojnych RP składa się z podwozia - uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej - oraz zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30, opracowanego przez HSW i WB Electronics. W takim układzie pojazd, przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia, w tym armaty kal. 30 mm oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych może zwalczać piechotę, pojazdy opancerzone, cele powietrzne i inne zagrożenia.

Za projekt, rozwijany na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, odpowiada konsorcjum, którego liderem jest HSW; w jego skład wchodzą też należące do PGZ spółki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, a także Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BWP | BWP Borsuk | BWP-1

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy