Bezcenna wiedza dostępna dla wszystkich. Dzięki Volvo

Mija właśnie 60 lat od pojawienia się na rynku pierwszego Volvo wyposażonego w trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Wprowadzony w roku 1959 wynalazek uratował - według szacunków badaczy - ponad milion ludzi na całym świecie.

Ocaleni to nie tylko właściciele Volvo, ale także kierowcy i pasażerowie aut innych marek, które za zgodą szwedzkiej marki skopiowały to rozwiązanie.

Za ojca współczesnych pasów uważany jest Nils Bohlin. Pracujący dla Volvo konstruktor zasłynął tym, że świadomie zrzekł się praw patentowych do swojego wynalazku, dzięki czemu inni producenci pojazdów mogli od razu wprowadzić go w swoich samochodach. Pierwszym modelem wyposażonym w trzypunktowe pasy było Volvo Amazon (1959 rok).

Volvo Cars postanowiło uczcić 60. rocznicę dzielenia się technologiami bezpieczeństwa, otwierając innym producentom dostęp do zasobu danych cyfrowych. Szwedzi stworzyli właśnie - ogólnodostępną - centralną cyfrową bibliotekę "bezpieczeństwa". Chodzi o dane dotyczące dziesiątek tysięcy wypadków drogowych, które miały miejsce w realnym świecie. Ich analiza pozwala wysnuć wiele konstruktywnych wniosków.

Reklama

W oparciu o nie konstruktorzy Volvo zauważyli np., że kobiety są bardziej narażone na niektóre obrażenia w wypadkach samochodowych. Przykładowo - różnice w anatomii i sile mięśni karku sprawiają, że przedstawicielki płci pięknej są bardziej narażone na urazy szyjnego odcinka kręgosłupa, często pojawiające się, gdy w tył auta z dużą prędkością wjeżdża inny pojazd.

Za sprawą tych danych Volvo stworzyło np. wirtualne manekiny do testów zderzeniowych, aby lepiej rozumieć wypadki i opracować technologie bezpieczeństwa, które pomogą chronić w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiety.

Pierwszą technologią opracowaną w wyniku tego programu był WHIPS zabezpieczający przed obrażeniami odcinka szyjnego kręgosłupa wprowadzony w roku 1998. Jeszcze w latach 80-tych Volvo zaczęło skupiać się na uderzeniach bocznych po tym, jak własne dane pokazały, że mnóstwo ludzi odnosi poważne obrażenia właśnie w takich wypadkach. W efekcie w latach 90-tych doczekaliśmy się szeregu innowacji, jak system ochrony przed zderzeniami bocznymi SIPS, boczne airbagi i kurtyny powietrzne. Wszystkie te innowacje, bazujące na danych badawczych Volvo, są dziś standardem w branży!

Obecnie analizy i badania przeprowadzone przez markę skupiają się m.in. na niebezpieczeństwach związanych z wypadnięciem pojazdu z drogi. Technologie, które opracowano na ich podstawie, wprowadzono po raz pierwszy wraz z premierą w nowym modelu XC90, a potem we wszystkich modelach bazujących na platformie SPA. Wśród stworzonych w ten sposób wynalazkach wymienić można np. konstrukcje pochłaniające energię w fotelach, wykraczające daleko poza wymogi przepisów dla producentów aut.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy