Reklama

Apple CarPlay zastąpi fabryczny interfejs samochodu?

Najnowsza wersja oprogramowania CarPlay od Apple to nie tylko możliwość przeniesienia zawartości ekranu telefonu na główny ekran w samochodzie.

Nowa wersja oprogramowania Apple CarPlay to z punktu widzenia kierowcy większa wygoda korzystania z telefonu w czasie jazdy. Jednak z punktu widzenia producentów samochodów może to być pewnego rodzaju zagrożenie.

Apple ma dostęp do danych pojazdu

Otóż najnowsza wersja oprogramowania Apple zastępuje interfejs producenta i to nie tylko w zakresie głównego ekranu multimediów. Apple CarPlay potrafi rozprzestrzenić się na każdy ekran w samochodzie i zmienić jego wygląd. Tym samym użytkownik nie zmienia ustawień w zakresie np. wyświetlanych na wirtualnym kokpicie informacji z poziomie systemu infotainmentu samochodu, a na poziomie aplikacji. Więcej o jego działaniu dowiecie się z poniższego filmu z konferencji Apple.

Reklama

To jednak nie wszystko. Apple CarPlay, kiedy zostanie zaimplementowany na wszystkie ekrany, przejmuje także sygnał z czujników pojazdu, a więc na dostęp do dokładnych danych dotyczących parametrów samochodu i trasy.

Apple CarPlay - chodzi o pieniądze

Co prawda producenci nie komentują jeszcze powyższego stanu rzeczy, jednak możemy sądzić, że nie są zadowoleni z możliwości, jakie daje Apple CarPlay. Otóż analitycy szacują, że światowy rynek danych o pojazdach będzie w 2030 roku wart 400 mld dolarów rocznie.

O co chodzi z danymi? Ponieważ coraz więcej samochodów jest połączonych z internetem, to producenci mogą na tym dodatkowo zarobić. Mogą na przykład sprzedać dane z nawigacji aut swoich klientów, aby ktoś otworzył sklep akurat przy najbardziej uczęszczanej trasie.

Producenci mogą także oferować nowe rodzaje ubezpieczeń, które zależne będą od ilości przejechanych kilometrów. I to także w oparciu o dane z nawigacji. Jednak aby mieć do nich dostęp, trzeba mieć swój system operacyjny w samochodzie.

Producenci nie komentują sprawy

Choć Apple, jak sam twierdzi, współpracuje z największymi producentami na świecie, nikt nie chce komentować sprawy. Jasne są jednak obawy producentów przed dzieleniem się danymi z samochodów.

Na ten moment żaden producent nie rozpoczął wdrażania nowego Apple CarPlay do swoich aut. Możliwe zatem, że inżynierowie starają się niejako ograniczyć działanie tego systemu. Wniosek jest więc taki, że jeszcze trochę czasu upłynie, zanim nowy Apple CarPlay trafi do samochodów, a na razie nikt nie wie jaka będzie jego ostateczna forma.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Apple CarPlay

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy