Amerykańskie ciężarówki wjeżdżają do Europy. Będzie hit?

Ogromnym sukcesem - w całkiem dosłownym znaczeniu tego słowa - pochwalić się może Ford. Zupełnie nowy model amerykańskiej marki otrzymał właśnie europejską(!) nagrodę International Truck od the Year 2019.

Zaskoczenie jest tym większe, że zachodnioeuropejską premierę nowego ciągnika siodłowego udało się utrzymać w ścisłej tajemnicy. Kilka dni temu, w powszechnej świadomości, samochód nie miał nawet nazwy! Tę - F-MAX - poznaliśmy dopiero przy okazji rozpoczęcia międzynarodowego salonu pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.

Pierwszy (na europejskim rynku) dalekobieżny ciągnik siodłowy Forda budowany będzie w Turcji. W głosowaniu 23-osobowego jury, składającego się z branżowych dziennikarzy motoryzacyjnych, pojazd otrzymał aż 126 punktów. Drugiej w zestawieniu Scanii Urban Range przyznano 74 punkty. Zdobywca trzeciego miejsca - Volvo FH LNG - otrzymał 56 punktów.

Reklama

Za skonstruowanie wozu odpowiadał turecki Ford Otosan. Opracowane od podstaw auto napędzane jest 6-cylindrowym silnikiem EcoTorq o mocy 500 KM. Jednostka sprzęgana jest z 12-stopniową, zautomatyzowaną przekładnią Traxon konstrukcji ZF.

Ciągnik może się pochwalić przestronną kabiną z całkowicie płaską podłogą i wysokością wnętrza wynoszącą aż 2,16 cm. Lista wyposażenia obejmować może m.in. adaptacyjny tempomat, który potrafi dostosowywać prędkość pojazdu w oparciu o dane z licznych czujników i nawigacji satelitarnej.

Ford podkreśla, że przed opracowaniem ostatecznej wersji produkcyjnej prototypy pokonały aż 5 mln(!) km poruszając się głównie po drogach kiepskiej jakości. Marka Ford Otosan do tej pory celowała bowiem w klientów z Afryki, Bliskiego Wschodu i Europy Wschodniej, gdzie wytrzymałość konstrukcji często stawiana jest na pierwszym miejscu. Firma planuje jednak poszerzenie sieci dealerskiej o nowe kraje, tak by do 2020 roku miała swoje przedstawicielstwa w co najmniej 50 państwach.

Salon w Hanowerze ciepło wspominać będą również Francuzi, a ściślej - Grupa PSA. Bliźniacze, zbudowane w oparciu o modułową platformę EMP2, modele: Peugeot Partner, Citroen Berlingo oraz Opel Combo otrzymały bowiem prestiżową nagrodę "International Van of the Year 2019".

W głosowaniu 25 członków jury (branżowi dziennikarze motoryzacyjni) modele otrzymały ocenę 127. Druga pozycja przypadła Mercedesowi Sprinterowi, który otrzymał ogólną notę 92 punktów.


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje