30 lat napędu wszystkich kół w BMW
BMW - marka kojarzona przede wszystkim z radością z jazdy autami tylnonapędowymi - świętuje właśnie 30-lecie wprowadzenia do oferty modeli z napędem 4x4.
Okrągły jubileusz to dobra okazja do tego, by przypomnieć kluczowe momenty w trwającej już trzy dekady historii napędu 4x4 w modelach BMW.
Wszystko zaczęło się w 1985 roku - od pokazanego podczas salonu samochodowego we Frankfurcie modelu 325i Allrad z napędem na cztery koła, niedługo potem przemianowanego na 325iX.
W roku 1988 dołączyła do niego czteronapędowa wersja kombi, czyli 325iX touring.
Trzy lata później, w 1991 roku napęd 4x4 (bardziej zaawansowany, bo kontrolowany już elektronicznie) został wprowadzony do serii 5: pojawiło się BMW 525iX, a za rok dołączyła do niego oparta na tej samej technologii wersja touring (czyli kombi).
W roku 1999 BMW zaprezentowało model X5 - swojego pierwszego SUV-a, nazywając go jednak "po swojemu" SAV-em (Sport Activity Vehicle) - model z napędem 4x4 oferowanym w standardzie.
W 2003 roku rozpoczął się kolejny, ważny rozdział w dziejach marki. W modelach X3 i X5 zadebiutował nowy, inteligentny system napędu 4x4 xDrive, który stale monitorując jazdę, na bieżąco dokonuje odpowiednich korekt.
W 2005 roku xDrive trafiło także do sedanów i kombi serii 3 i 5, a potem także do BMW serii 3 Coupe.
W 2007 roku, znowu we Frankfurcie zaprezentowany został model z kolejnego wykreowanego przez BMW segmentu SAC (Sport Activity Coupe), czyli SUV o linii coupe, w którym po raz pierwszy xDrive został połączony z systemem DPC (Dynamic Perfomance Control). Mowa oczywiście o BMW X6.
Rok 2009 to seria kolejnych ważnych wydarzeń w dziejach 4x4 w BMW. W modelu BMW Active Hybrid X6 xDrive zostaje połączony z napędem hybrydowym, a nowe wersje X5 M i X6 M przenoszą bawarskie SUV-y 4x4 w świat osiągów właściwych autom sportowym. W tym samym roku pojawiło się także kolejny model z gamy "X" - najmniejsze w rodzinie X1, a xDrive został wprowadzony do oferty luksusowych limuzyn serii 7.
30 lat napędu 4x4 BMW
W kolejnych latach xDrive pojawiało się zarówno w debiutujących na rynku nowych seriach aut sportowych, np. serii 6 Coupe i Cabrio (2012), jak i zaprezentowanym w 2014 roku X4 i kolejnych generacjach coraz większej rodziny oferowanych przez BMW SUV-ów i aut stricte osobowych. W tym - jako opcja także w standardowo napędzanym na przód modelu serii 2 Active Tourer.
W 2014 roku, przy okazji premiery i8 BMW poszło jeszcze dalej. W sportowym aucie z hybrydowym układem plug-in napęd na wszystkie koła jest realizowany nieco inaczej niż w pozostałych autach marki. Tutaj każda oś napędzana jest przez "własny" silnik: tylną obsługuje spalinowy, a przednią - elektryczny.
W 2015 roku na rynku pojawiło się BMW X5 xDrive40e. Pierwszy model z kluczowej dla marki linii "X", który łączy napęd na cztery koła xDrive z układem eDrive (czyli napędem hybrydowym). A całkiem niedawno, bo niecałe dwa miesiące temu we Frankfurcie zadebiutował kolejna hybrydowo-czteronapędowa propozycja od BMW: model 225xe z - jak to określa BMW - "zelektryfikowanym napędem na wszystkie koła". W opartym na serii 2 Active Tourer aucie realizowany jest on na podobnej zasadzie jak w i8, z tym że tutaj silnik elektryczny napędza koła tylne, a spalinowy - przednie.
Dzisiaj BMW oferuje napęd xDrive już w ponad 110 odmianach swoich samochodów w 12 seriach modelowych. Do tego dochodzą jeszcze auta ze "zelektryfikowanym 4x4". Bawarski koncern sprzedał do tej pory już blisko 5 milionów samochodów z napędem xDrive.