128 nowych stacji
Koncerny paliwowe obecne na polskim rynku oddały do użytku w I półroczu 2001 r. 128 stacji paliw - podała firma BROG Bichniewicz&Rudnicki, analizujaca rynek paliw. Śledząc liczbę uruchamianych obiektów poszczególnych firm można wskazać na politykę inwestycyjną poszczególnych koncernów.
PKN Orlen powiększa swoją sieć o nowe obiekty, nie zapominając o modernizacji najlepiej zlokalizowanych stacji byłej CPN. Powiększa się również sieć obiektów patronackich Orlenu. Podobnie czyni Rafineria Gdańska, która oprócz firmowych stacji, inwestuje w patronaty. Sieć patronacka jest natomiast jednym z głównych kierunków rozwoju w Polsce koncernu BP, podobnie jak Preem. Inna strategię przyjął Shell, który w I półroczu nie wybudował żadnej nowej stacji paliw, powiększając swoją sieć o zakupione obiekty Dexpol.
Wkrótce, na mocy porozumienia z RWE, przejmie również 46 stacji DEA funkcjonujące w Polsce. Natomiast na firmowe stacje paliw stawia Statoil, konsekwentnie inwestując w budowę obiektów od podstaw. Podobnie czyni Aral, który jednak w pierwszych 6 miesiącach br. spowolnił tempo inwestycji.
W najbliższym czasie, jeżeli wierzyć zapowiedziom koncernów, czeka nas gwałtowny przyrost liczby stacji paliw.
Nadal problemem jest oszacowanie liczby obiektów należących do niezależnych prywatnych operatorów. Szacuje się, że takich stacji jest ok. 1,5 - 2 tys.