10 lat Fiata Auto Poland

28 maja 2002 roku mija dziesięć lat od podpisania umowy o powołaniu w Polsce włosko-polskich spółek i powstania Spółki Fiat Auto Poland z siedzibą w Bielsku-Białej. Dziesięcioletni rozdział działalności Fiat Auto Poland na polskim rynku motoryzacyjnym jest pod wieloma względami doświadczeniem szczególnym. Jest to bowiem jeden z pierwszych przypadków prywatyzacji dużego państwowego przedsiębiorstwa w Europie Wschodniej. Jest historią sukcesu, zarówno z punktu widzenia przedsiębiorczości jak i integracji z lokalną kulturą.

28 maja 2002 roku mija dziesięć lat od podpisania umowy o powołaniu w Polsce włosko-polskich spółek i powstania Spółki  Fiat Auto Poland z siedzibą w Bielsku-Białej.  Dziesięcioletni rozdział działalności Fiat Auto Poland na polskim rynku motoryzacyjnym jest pod wieloma względami doświadczeniem szczególnym. Jest to bowiem jeden z pierwszych przypadków prywatyzacji dużego państwowego przedsiębiorstwa w Europie Wschodniej. Jest historią sukcesu, zarówno z punktu widzenia przedsiębiorczości jak i integracji z lokalną kulturą.

NIECO HISTORII

28 maja 1992 r. zostaje podpisana umowa między Fiatem a Skarbem Państwa Rzeczpospolitej Polskiej o utworzeniu polsko-włoskich spółek: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland. Do powstałej spółki Fiat Auto Poland, FSM wniósł swoją produkcję samochodową, natomiast Fiat Auto objął 90% kapitału zakładowego. Spółka Fiat Auto Poland wywiązała się ze wszystkich zadań, które były zawarte w umowie pomiędzy Rządem RP a koncernem Fiat Auto.

Zadłużenie spółki, które 10 lat temu wynosiło ponad 1.000 mln PLN, zostało spłacone i pomimo dużych wydatków na inwestycje ponoszonych w tym okresie, spółka wykazuje dziś dodatnią pozycje finansową na poziomie 300 mln PLN.

Reklama

Ponadto z 8 letnim wyprzedzeniem firma spłaciła zadłużenia, które FSM miała z polskimi bankami w wysokości ponad 600 mln PLN.

W okresie 10 lat spółka nie wypłacała nigdy dywidendy swoim akcjonariuszom, a wygospodarowane środki przeznaczała i przeznacza na inwestycje w Bielsku-Białej i Tychach.

Poza inwestycjami związanymi z konkretnymi wyrobami (Cinquecento, Uno, Seicento, Siena, Palio Weekend, nowe Palio Weekend, przygotowania do nowego modelu), znaczną cześć funduszy przeznaczano na poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, realizację programów szkoleniowych oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do międzynarodowych wymogów jakości.

Całkowite inwestycje Grupy Fiat w Polsce na koniec 2001 r. wyniosły ponad 2.150 milionów USD, z czego inwestycje zagraniczne 1.698,8 milionów USD.

PRODUKCJA I EKSPORT

Po tych dziesięciu latach można śmiało powiedzieć, że Spółka Fiat Auto Poland wywarła ogromny wpływ na kulturę przemysłową regionu oraz całej branży motoryzacyjnej w Polsce. Powstanie Fiat Auto Poland spowodowało bowiem napływ do Polski najnowocześniejszych technologii i przyciągnęło czołowe firmy światowe z wielu branż. Są to spółki zarówno usługowe jak i finansowe i produkcyjne, świadczące swoje usługi obecnie nie tylko dla Fiat Auto Poland.

Poprzez przejęcie i dostosowanie systemu pracy Fiat Auto do polskich uwarunkowań gospodarczych, zagwarantowano w naszym kraju standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne wspólne dla wszystkich zakładów koncernu i cenione na arenie międzynarodowej.

O postępie w zakresie wydajności pracy, rozwoju organizacyjnym i technologicznym świadczy wskaźnik liczby wyprodukowanych w ciągu roku samochodów w przeliczeniu na 1 pracownika. Przedstawia się on następująco:

1993 - 16,2 samochody / 1 zatrudnionego

1994 - 16,8 samochody / 1 zatrudnionego

1995 - 20,6 samochody / 1 zatrudnionego

1996 - 25,0 samochody / 1 zatrudnionego

1997 - 27,8 samochody / 1 zatrudnionego

1998 - 31,2 samochody / 1 zatrudnionego

1999 - 40,8 samochody / 1 zatrudnionego

2000 - 45,0 samochody / 1 zatrudnionego

2001 - 49,6 samochody / 1 zatrudnionego

Przez pierwsze trzy lata w Fiat Auto Poland produkowano dwa modele najmniejszych w Polsce samochodów - 126 i Cinquecento, stale wprowadzając nowe wersje tych pojazdów. W roku 1994 rozpoczęto w Fiat Auto Poland montowanie samochodu Uno szybko zastąpione pełnym cyklem technologicznym. W roku 1995 z Zakładu Karoserii w Tychach wyjechało 500-tysięczne Cinquecento, a dwa lata później milionowe.

Od roku 1994 wielkość produkcji samochodów w Fiat Auto Poland systematycznie rosła, osiągając rekordowy poziom w 1999 roku - 344.000 sztuk samochodów.

Od początku istnienia firmy, wzrostowi produkcji i zmianom proporcji rynkowych asortymentu pojazdów towarzyszy ewolucja w zakresie gabarytów samochodów oferowanych przez Fiat Auto Poland. Już w czerwcu 1997 w Zakładzie Karoserii w Bielsku-Białej uruchomiono produkcję światowego samochodu Fiata - Sieny. Kilka miesięcy później w Fiat Auto Poland pojawił się kolejny model world car Fiata - Palio Weekend. Wiosną 1998 roku, z linii produkcyjnych bielsko-tyskiej spółki, zjechał następca ?Pięćsetki? - Seicento. W międzyczasie uruchomiono w fabryce montaż Fiatów Punto, Bravo i Brava, Marea i Marea Weekend oraz dostawczych furgonów Ducato. W 2001 do produkcji weszła nowa odnowiona wersja modelu Fiat Palio Weekend.

Eksport samochodów produkowanych w Fiat Auto Poland stanowi niezwykle ważny element działalności gospodarczej spółki. Od kilku lat ok. 3% polskiego eksportu to sprzedaż zagraniczna samochodów wyprodukowanych w zakładzie Fiat Auto Poland w Tychach. W kwietniu 1999 roku Fiat Auto Poland wyeksportował milionowy samochód, a Prezydent RP uhonorował spółkę Nagrodą Gospodarczą dla ?Najlepszego Eksportera?.

W ciągu 10 lat swojej działalności Fiat Auto Poland:

- Wyprodukował ponad 2.800.000 samochodów

- Wyeksportował ponad 1.568.000 sztuk samochodów.

- Sprzedał na polskim rynku ponad 1.383.000 samochodów w tym

FIAT: 1.345.308

Alfa Romeo: 12.429

Lancia: 2.512

Samochody dostawcze: 23.152

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Tychy | firmy | Bielsko-Biała | samochody | Fiata | Fiat | auto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy