Wyczynowe Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

​Podczas Los Angeles Auto Show zaprezentowano wyścigowe Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport.

 Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
Porsche 718 Cayman GT4 RS ClubsportInformacja prasowa (moto)

Centralnosilnikowy samochód wyścigowy z Weissach bazuje na nowej drogowej maszynie 718 Cayman GT4 RS, którą również pokazano w Los Angeles.

Najważniejsza zmiana dotyczy 6-cylindrowego silnika typu bokser o pojemności 4,0 l. Ta wysokoobrotowa jednostka pochodzi wprost z wyścigowego 911 GT3 Cup. W 718 Cayman GT4 RS Clubsport rozwija okrągłe 500 KM, czyli o 75 KM więcej niż poprzedni wariant GT4 Clubsport. Obok udoskonalenia wielu detali projektanci skupili się na dalszej poprawie ogólnych osiągów pojazdu. Standardowa montowana 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia PDK wykorzystuje teraz siedem, nie sześć przełożeń do jazdy w przód, a każde z nich jest krótsze niż w poprzedniku.

W zależności od toru i specyficznych dla danej serii przepisów nowe 718 Cayman GT4 RS Clubsport może osiągać o ponad 2% lepsze czasy okrążeń od poprzedniego wariantu. Homologowany pojazd jest fabrycznie przygotowany do jazdy torowej i może być wykorzystywany w seriach wyścigowych SRO na całym świecie bez dalszych modyfikacji. Jego wyjściowa cena netto wynosi 196 000 euro.

Cayman GT4 Clubsport z serii 981 trafił do oferty Porsche w 2016 r. Do 2018 r. samochód powstał w liczbie 421 egzemplarzy. W 2019 r. zastąpiła go kolejna generacja, bazująca na 718 Cayman GT4, i również odniosła ogromny sukces - do tej pory wyprodukowano około 500 sztuk. Jednym z powodów dużego popytu na te pojazdy są niskie koszty eksploatacji. Zastosowanie sprawdzonej, seryjnej techniki w połączeniu ze specyficznymi dla wyścigów komponentami znacznie obniża koszty prywatnych zespołów.

Porsche 718 Cayman GT4 RS ClubsportInformacja prasowa (moto)

Teraz tradycje te kontynuuje 718 Cayman GT4 RS Clubsport - a przy tym oferuje dalszą poprawę pod względem konkurencyjności. Jego 6-cylindrowy bokser 4.0 o mocy 500 KM pochodzi bezpośrednio z aktualnego samochodu wyścigowego 911 GT3 Cup i jest prawie o 18% mocniejszy niż 3,8-litrowa jednostka z poprzednika. Zoptymalizowany dolot sprawia, że maksymalna moc jest tu osiągana przy 8300 obr./min - próg ten leży o 800 obr./min wyżej niż w poprzednio. Nowy silnik "kręci się" do 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 465 Nm przy 6000 obr./min zamiast wcześniejszych 425 Nm przy 6600 obr./min. Efekt: znacznie szersze użyteczne pasmo prędkości obrotowych, ułatwiające prowadzenie samochodu zarówno w przypadku kierowców profesjonalnych, jak i amatorów.Modyfikacje podwozia pozwoliły usprawnić prowadzenie 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Przede wszystkim, z myślą o optymalizacji reakcji pojazdu oraz dalszej poprawie kontroli ruchów nadwozia, całkowicie zmieniono konstrukcję amortyzatorów. Znacząco wpływa to na ogólne osiągi samochodu i jego zachowanie w ruchu. Lista modyfikacji obejmuje zastosowanie dwukierunkowych, regulowanych amortyzatorów o lepszych właściwościach, a także regulowanych stabilizatorów typu "łopatkowego" z przodu i z tyłu. Regulowane są również prześwit, pochylenie kół oraz zbieżność. Ponadto użytkownik ma do dyspozycji trzy różne stopnie twardości przednich i tylnych sprężyn. Specjalne wloty NACA w przedniej pokrywie pozwalają skuteczniej kierować powietrze do wydajnego, wyścigowego układu hamulcowego ze stalowymi tarczami o średnicy 380 mm. System Porsche Stability Management (PSM) zestrojono specjalnie pod kątem użytku torowego; obejmuje on przełącznik kontroli trakcji (TC), ABS oraz ulepszony układ kontroli stabilności.

Porsche 718 Cayman GT4 RS ClubsportInformacja prasowa (moto)

Doskonała aerodynamika sprawia, że precyzyjne prowadzenie 718 Cayman GT4 RS Clubsport pozostaje dobrze wyważone nawet na szybkich zakrętach, a samochód łatwo poddaje się kontroli. Siłę docisku przedniej osi zwiększają prowadnice powietrza i wydłużony przedni spojler. Inspirowane 911 GT3 R otwory wentylacyjne w błotnikach oraz kurtyny powietrzne zostały zaprojektowane z myślą o "uspokojeniu" zawirowań powietrza wokół przednich kół, a kompletna zabudowa podwozia optymalizuje przepływ powietrza do dyfuzora z tyłu samochodu. Tylne skrzydło z mocowaniem typu "łabędzia szyja" otrzymało teraz 20-milimetrową klapę Gurneya, a zakres jego regulacji poszerzono o dwa dodatkowe stopnie.

Porsche 718 Cayman GT4 RS ClubsportInformacja prasowa (moto)

Poprzednie 718 Cayman GT4 Clubsport było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyścigowym z częściami karoserii wykonanymi z odnawialnego materiału kompozytowego z udziałem naturalnych włókien. W przypadku nowego GT4 RS Clubsport materiał ten zastosowano na jeszcze większą skalę - oprócz drzwi i tylnego skrzydła wykonano z niego maskę, przednie błotniki, komponenty aerodynamiki w przednim pasie oraz kierownicę. Wykorzystanie lnianych włókien zamiast materiału kompozytowego z włókna węglowego może być teraz testowane w wyścigach pod kątem jego późniejszego zastosowania w samochodach drogowych. Już od ponad 70 lat Porsche traktuje sport motorowy jako poligon doświadczalny dla swoich rozwiązań technicznych, procesów i materiałów, które potencjalnie mogą trafić do aut seryjnych.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 

Wyposażenie 718 Cayman GT4 RS Clubsport pozwala mu już w fabrycznym stanie spełniać wszystkie wstępne wymagania w zakresie rywalizacji w imprezach wyścigowych. Specyfikacja pojazdu obejmuje wspawaną klatkę bezpieczeństwa oraz regulowany wzdłużnie fotel wyścigowy Recaro, wymagane od 2023 r. sześciopunktową uprząż i siatki bezpieczeństwa oraz system gaśniczy i wbudowany podnośnik pneumatyczny z trzema gniazdami. Nowa, zastosowana po stronie kierowcy pianka zabezpieczająca spełnia międzynarodowe wymagania serii wyścigowych SRO. Bezpieczny zbiornik paliwa FT3 mieści do 115 l benzyny, dzięki czemu GT4 RS Clubsport nadaje się do wyścigów wytrzymałościowych. Ponadto oferta obejmuje dwa różne układy wydechowe, pozwalające rywalizować na torach o mniej lub bardziej restrykcyjnych limitach hałasu. Pojazd jest również przygotowany do przeprowadzenia późniejszych modyfikacji z myślą o szybkim przystosowaniu do nocnych wyścigów długodystansowych - dołożenia homologowanych reflektorów lub wykonania służących do szybkiego tankowania otworów w masce.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas