TVR Griffith. Wraca kultowa brytyjska marka

Po latach nieobecności na motoryzacyjną mapę świata powraca brytyjski TVR. Firma zaprezentowała właśnie swój pierwszy nowy model. Auto otrzymało historyczną nazwę - TVR Griffith.

TVR Griffith
TVR GriffithInformacja prasowa (moto)

Samochód zaprezentowano na zlocie motoryzacyjnych klasyków Goodwood Revival Meeting. Zgodnie z tradycją nowy Griffith jest pojazdem, w którym "inżynieria dominować ma nad elektroniką".

W prace konstrukcyjne w znacznym stopniu zaangażowany był legendarny twórca McLarena F1 i inżynier Formuły 1 - Gordon Murray. To jego firma zaprojektowała innowacyjną architekturę  iStream, w której karoseria i główne elementy struktury nośnej wykonane zostały z włókien węglowych.

Nowy TVR mierzy 4314 mm długości, 1850 mm szerokości i 1239 mm wysokości. Rozstaw osi to równe 2600 mm. W konstrukcji nadwozia wykorzystano stosowane w F1 wzmocnienia, które służą poprawie sztywności i rozpraszają siły działające na kierowcę w czasie wypadku. W efekcie TVR Griffith może pochwalić się świetną sztywnością skrętną, idealnym wyważeniem (po 50 proc. ciężaru na każdą z osi) i masą własną zaledwie 1250 kg! Samochód, wzorem torowych bolidów, ma też zupełnie płaską podłogę poprawiającą aerodynamikę.

Pod długą maską skrywa się atmosferyczny silnik V8 o pojemności 5,0 l konstrukcji Coswortha. Jednostka ma aluminiowy blok i głowicę, cztery zawory na cylinder i system zmiennych faz rozrządu. Producent nie chwali się dokładnymi osiągami, ale deklaruje, że stosunek mocy do masy to 400 KM na tonę. Z prostej matematyki wynika więc, że jednostka napędowa rozwija ponad 500 KM. Moc - zgodnie z tradycją - przenoszona jest na koła tylnej osi za pośrednictwem ręcznej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Firma deklaruje, że przyspieszenie do 60 mph (96 km/h) trwa poniżej 4 s, a prędkość maksymalna wynosi ponad 200 mph (322 km/h).

TVR Griffith

TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 
TVR Griffith 

Z przodu zastosowano 19-calowe obręcze skrywające wentylowane, perforowane, tarcze o średnicy 370 mm i sześciotłoczkowe (!) zaciski. Z tyłu znajdziemy koła w rozmiarze 20 cali, tarcze o średnicy 350 mm i czterotłoczkowe zaciski.

TVR GriffithInformacja prasowa (moto)

Auto trafić ma na rynek już w przyszłym roku. Jako pierwsze powstać ma 500 egzemplarzy serii Launch Edition. Ich ceny startują z pułapu 90 tys. funtów, czyli nieco ponad 419 tys. zł.

Przypomnijmy, że w 2013 roku prawa do upadającej marki sprzedał w prywatne ręce jej ówczesny właściciel - rosyjski biznesmen Nikolay Smolensky. Chociaż dawna fabryka popadła w ruinę, w wyniku tej transakcji, pod koniec kwietnia 2013 roku, powstała nowa spółka o nazwie TVR Motors Cars Ltd. zarządzana przez Brytyjczyka nazwiskiem Les Edgar.

TVR GriffithInformacja prasowa (moto)

W ubiegłym roku nieopodal toru Circuit of Wales w miejscowości Ebbw Vale, oddalonej o 25 mil od Newport (Walia), ruszyła budowa nowej fabryki brytyjskiej marki. Zakład rozpocząć ma produkcję w przyszłym roku i zatrudniać będzie 150 osób.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas