Trzy nowe wersje Fiata Pandy

Na bazie Pandy można tworzyć nowe modele, czego dowodem jest wersja pięciodrzwiowa, zaprezentowana po raz pierwszy w Lizbonie.

Panda 4x4 (kliknij)
Panda 4x4 (kliknij)INTERIA.PL

Podczas salonu w Bolonii pokazano trzy samochodyi: z napędem na cztery koła, w wersji "mały" SUV oraz wersję bardziej sportową - Abarth Rally.

W szczególności Panda 4x4 przeznaczona jest dla klientów, którzy poszukują samochodu stanowiącego połączenie elegancji estetycznej z zaletami "off-road", odpowiedniego do jazdy po mieście. Natomiast wersja SUV i Abarth Rally są idealne dla publiczności młodej i dynamicznej, która uwielbia wyróżniać się również poprzez agresywne cechy swojego samochodu.

INTERIA.PL

Wielofunkcyjna Panda 4x4:

Salon w Bolonii jest miejscem światowej prapremiery Fiata Pandy 4x4, której produkcja rozpocznie się w przyszłym roku. Jest to samochód zachęcający do swobodnej podróży w miejsca trudno dostępne dla tradycyjnych aut, gwarantujący również sporo przyjemności podczas jazdy po mieście, zwłaszcza w złych warunkach pogodowych i przy słabej przyczepności.

Podczas realizacji tego modelu projektanci Fiata wykorzystali swoją wiedzę techniczną i projektową zdobytą w poprzednich latach oraz kompetencje producenta, który od ponad siedemdziesięciu lat jest liderem w segmencie aut kompaktowych. Na bazie przemian jakim uległa klientela tego segmentu oraz dobrych perspektyw przewidywanego wzrostu powstała właśnie Panda 4x4.

Auto, mimo wciąż niewielkich wymiarów zewnętrznych (długość 357 cm, szerokość 159 cm i wysokość 162 cm), jest wyższe od modelu tradycyjnego: o około 5 centymetrów, przyczyniając się do poprawy widoczności. Pojazd jest łatwy do prowadzenia, dzięki małemu promieniowi skrętu wynoszącemu tylko 9,1 metra.

INTERIA.PL

Warto wspomnieć też o dużych oponach 185/65 R14 i minimalnej wysokości od podłoża (w standardzie A) równej 150 milimetrów, które wpływają na terenowy wygląd auta. Wrażenie to pogłębia kilka elementów estetycznych: na przykład zderzak (przedni i tylny) są wyposażone w osłonę zabezpieczającą, a jego główna, szeroka część łączy się w harmonijny sposób z końcówkami błotników i osłoną silnika.

Nowa wersja Pandy gwarantuje dużą pojemność bagażnika - jest to jeden z mocnych punktów tego modelu. Zależnie od tego, czy kanapa tylna jest dzielona czy nie, wartość może wynosić od minimum 206 do maksimum 860 dm3 (wysokość mierzona po dach). W przypadku kanapy tylnej typu "dzielona-przesuwna" pojemność wynosi kolejno 235 (przy siedzeniu przesuniętym maksymalnie do przodu) i 786 dm3.

W sumie, Panda 4x4 to samochód o wyróżniającej się osobowości, która może spodobać się klientom o różnych wymaganiach i upodobaniach, łącznie z coraz większą rzeszą miłośników życia na wolnym powietrzu. Dla tych właśnie klientów wyposażono nową Pandę w integralny napęd stały na cztery koła z dwoma mechanizmami różnicowymi i przegubem hydro kinematycznym), który zapewnia właściwe zachowanie pojazdu w każdej sytuacji, nawet na nierównym i trudnym terenie, co potwierdzają wartości "kątów wznoszenia". Pierwszy to kąt "natarcia" mierzony jako maksymalny kąt przedni, możliwy do pokonania przez auto terenowe bez zahaczenia nadwoziem, natomiast drugi to kąt "wyjściowy", czyli maksymalne nachylenie terenu możliwe do pokonania na biegu wstecznym przy starcie z płaskiej drogi. Ostatni to kąt "grzbietowy", to znaczy maksymalny kąt podstawy grzbietu w formie trójkąta równobocznego, który auto może pokonać nie zahaczając podwoziem. Nowy model uzyskuje kolejno następujące wartości: 26 stopni (przedni), 45 stopni (tylny) i 19 stopni (grzbietowy). Maksymalne, możliwe do pokonania nachylenie terenu wynosi ponad 50%.

Motor Show w Bolonii daje również możliwość obejrzenia Pandy 4x4 w akcji na torze ustawionym na zewnątrz stoiska Fiata. Można zaobserwować tam, jak spisuje się zawieszenie pojazdu - z niezależnymi kołami z przodu, typu McPherson z poprzecznymi wahaczami dolnymi zamocowanymi do belki pomocniczej i drążka stabilizującego połączonego z amortyzatorem, zawieszenie tylne, natomiast, z niezależnymi kołami i wahaczami ciągnionymi na specjalnej ramie z drążkiem stabilizującym.

W tej wersji są dostępne dwa silniki: sprawdzony 1.2 o maksymalnej mocy 60 KM (44 kW) przy prędkości obrotowej 5000 obr/min i momencie wynoszącym 102 Nm przy prędkości obrotowej 2500 obr/min; i rewolucyjny 1,3 Multijet 70 KM (51 kW) przy prędkości obrotowej 4000 obr/min i momencie 145 Nm przy prędkości obrotowej 1500 obr/min. Panda 4x4 wyposażona w pierwszy silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 19 sekund i osiąga maksymalną prędkość 145 km/h. Natomiast dla wersji wyposażonej w turbodiesel drugiej generacji wartości wynoszą odpowiednio: 16 sekund i 155 km/h.

Ta wyjątkowa wersja Pandy jest ponadto wyposażona w elektryczny układ wspomagania układu kierowniczego Dualdrive i w układ hamulcowy z tarczami o średnicy 240 mm (tarcze przednie wentylowane).

Panda Abarth Rally z silnikiem turbodiesel:

Panda Abarth Rally eksponowana w Bolonii została zaprojektowana jako pojazd rajdowy z silnikiem wysokoprężnym, stanowiący ostatni rozdział długiej historii aut rajdowych przeznaczonych dla debiutujących kierowców.

Bogate wyposażenie spod znaku skorpiona oferuje spoilery (przedni i tylny) i boczne nakładki plastikowe. Ponadto, aby umożliwić zastosowanie w kołach obręczy o wymiarach 7x16, należało przewidzieć dodatkowe zakończenia zintegrowane ze spoilerem przednim i nakładkami. Jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza, mamy tu roll-bar ze stopowej stali chromowo-molibdenowej (zgodny z normami FIA 2005) oraz różne akcesoria znane już z innych wersji sportowych.

Jest to samochód sportowy nie tylko z nazwy i wyglądu, ale również z osiągów, dzięki silnikowi 1.3 Multijet 16V, osiągającemu moc 102 KM przy 4200 obr/min. Jednostka ta została wzmocniona poprzez zastosowanie turbosprężarki o nieco większych wymiarach i zmiennej geometrii, wyścigowy układ wydechowy z katalizatorem i dostosowanym mapowaniem seryjnego wyposażenia ECU. Ponadto, w zestawieniu z silnikiem 1.3 Multijet 102 KM występuje nowa, pięciobiegowa skrzynia biegów (wywodząca się z Punto JTD). Została ona dostosowana do większego momentu i przygotowana pod zamontowanie blokady hydrokinetycznej.

Na zakończenie, jeśli chodzi o zawieszenia, samochód posiada te same cechy co pozostałe wersje wyścigowe Abarth: budowę dostosowaną do potrzeb aut rajdowych, amortyzatory hydropneumatyczne Bilstein, podwójne sprężyny Eibach, z możliwością regulacji ich wysokości i ustawienia. Fiat Abarth Rally został wykonany przez NTechnology, spółkę zajmującą się wszystkimi samochodami wyścigowymi Grupy Fiat.

Sympatyczny i oryginalny SUV:

Po sukcesie, jaki odniósł na 60 Salonie we Frankfurcie (światowa prapremiera) SUV Fiata Panda pojawia się w Bolonii. Chodzi o oryginalny "off-road" wywodzący się z prototypowej Simby. Jego boloński debiut cieszy się dużym zainteresowaniem. Auto zachęca do siebie oryginalnością i wszechstronnością użytkowania, otwiera nowe perspektywy w segmencie małych aut i stanowi w Europie pierwszy przykład "Sport Utility Vehicle" o ograniczonych wymiarach, a równocześnie pewnych cechach auta terenowego, gwarantującego komfort i osiągi samochodu tradycyjnego. Chodzi w sumie o wyrażenie ogromnej wszechstronności modelu Panda - auta SUV, które może zaskoczyć nawet najbardziej kapryśnego, młodego klienta.

Model proponowany w wersji pięciodrzwiowej ma długość 359 centymetrów, szerokość 160 cm i wysokość 163 cm. Rozstaw osi wynosi 230 cm, natomiast wysunięcie przednie 743 milimetrów, a tylne 546 mm; rozstaw kół przednich wynosi 137 centymetrów, a tylnych 136 cm. Na zewnątrz samochód wyróżnia dwukolorowe nadwozie oraz wyposażenie typowe dla aut typu SUV: od wielkich, okrągłych reflektorów po aluminiowe osłony nadwozia i silnika. Ponadto do aspektu "all-terrain" przyczyniają się także duże koła 185/65 R15 i minimalna wysokość od podłoża wynosząca 170 milimetrów. Ponadto, Panda może pokonać każdą trudność, również dzięki napędowi stałemu na cztery koła z hydrokinetycznym przegubem i dwoma mechanizmami różnicowymi, umożliwiającym pokonanie maksymalnego spadku wynoszącego ponad 50%.

Do tej specjalnej wersji przewidziane są dwa silniki: pierwszy to 1.2 60 KM, a drugi 1.3 Multijet 70 KM. Samochód wyposażony w pierwszą jednostkę osiąga prędkość 145 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 22 sekund. Nieco lepsze osiągi gwarantuje silnik 1.3 16v Multijet 70 KM, najmniejszy i najbardziej nowoczesny wśród silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem "Common Rail" drugiej generacji. Wyposażony w niego nowy model Pandy przekracza maksymalną prędkość 155 km/h i potrzebuje 16 sekund, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas