Trójkołowa ciężarówka
Wczoraj w Czosnowie pod Warszawą odbył się test porównawczy samochodów dostawczych Track Test 2003. Uczestniczyło w nim 40 dziennikarzy motoryzacyjnych.
Mieli oni do dyspozycji 19 samochodów. Największe emocje budził pierwszy raz zaprezentowany w Polsce pojazd o nazwie APE TM, produkowany przez włoską firmę Piaggio.
Dziennikarze i zaproszeni goście testowali takie samochody: Citroen Berlingo 2.0 HDI, Citroen Jumper, Fiat Stilo Multi Wagon, Fiat Ducato (przygotowany dla straży miejskiej), Fiat Ducato 2.8 JTD, Hyundai Terracane, Mercedes Sprinter, Piaggio APE tm, Peugeot Partner HDI (dostawczy oraz osobowy), Rover 45, Rover 75 Kombi, Renault Kangoo, Suzuki Grand Vitara, Suzuki Wagon R+, nowa Toyota Avensis Wagon, VW Transporter, VW LT.
Większość tych pojazdów była nam znana już wcześniej. Poza Piaggio APE TM. Jest to trójkołowy pojazd, rejestrowany jako ... trójkołowy motocykl. Można go prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B lub B1. Wyróżnia się prostą konstrukcją a przy tym dużą ładownością.
APE TM jest większa odmianą, znanego już na polskim rynku, motoroweru APE 50. APE TM, w odróżnieniu od APE 50, posiada samochodową kierownicę, ma znacznie większą ładowność i silniki o większej mocy. APE TM oferowany jest jako PICK UP oraz FURGON. Ładowność w wersji pick-up to 700 kg. Furgon posiada natomiast przestrzeń ładunkową wynoszącą 2,5 m. sześć.
APE TM oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych: benzynowej i diesel. Obie jednostki gwarantują osiągi dostosowane do sposobu użytkowania pojazdu, połączone z niedużym zużyciem paliwa i przede wszystkim - łatwością utrzymania.
Silnik benzynowy, jednocylindrowy, dwusuwowy, ma pojemność 218 ccm. Moc maksymalna to 7 KW, przy 4 500 obr./min. Maksymalna prędkość załadowanego pojazdu wynosi 60 km/h. Przy prędkości 40 km/h zużycie paliwa wynosi 6 l/100 km. W zbiorniku paliwa mieści się 15 litrów. Silnik diesla ma pojemność 422 ccm i moc maksymalną 8,5 KW przy 4 500 obr./min. Maksymalna prędkość załadowanego pojazdu wynosi 63 km/h. Przy prędkości 40 km/h zużycie paliwa wynosi 3,4 l/100 km. W zbiorniku paliwa mieści się 15 litrów paliwa.
APE TM ma skrzynię biegów o 4 przełożeniach + bieg wsteczny. Posiada elektroniczny zapłon, chłodzony jest powietrzem (wentylator). W APE zainstalowano hydrauliczny hamulec koła przedniego i kół tylnich oraz mechaniczny hamulec postojowy. Promień skrętu wynosi jedynie 3,5 metra.
APE TM nie jest samochodem szybkim, ani komfortowym. Zwrócona jest w nim szczególna uwaga na łatwość manewrowania, małe wymiary, wytrzymałość i tanie użytkowanie. Ma wyjątkowe zdolności ładunkowe. Znany jest z tego, że doskonale znosi obciążenia większe od deklarowanych przez Piaggio. Jest pojazdem solidnym, prostym w obsłudze i bardzo elastycznym jeśli chodzi o możliwości wykorzystania. Dobrze nadaje się do używania na drogach złej jakości i w lekkim terenie. Łatwo nadaje się dostosować do nietypowych potrzeb i różnego rodzaju zabudowy.
Cena APE TM z silnikiem benzynowym, który już niedługo znajdzie się w sprzedaży, będzie wynosić 19 990 PLN brutto. W drugiej połowie roku 2003 w ofercie znajdzie się również APE TM z silnikiem diesla - jego cena będzie istotnie niższa niż APE TM z silnikiem benzynowym!
(ap)