Toyota GR Corolla to ognisty hatchback z napędem na wszystkie koła

Do gamy usportowionych modeli Toyoty dołączyła GR Corolla, która garściami czerpie z cieszącego się wielkim uznaniem GR Yarisa. W przypadku większego modelu Japończycy nie zdecydowali się na równie poważne modyfikacje, ale i tak Corolla zmieniła się w bardzo dużym stopniu.

Toyota GR Corolla
Toyota GR CorollaInformacja prasowa (moto)

Toyota GR Yaris to prawdziwie szalony projekt. Otrzymał tylną część płyty podłogowej z Corolli, nowe, trzydrzwiowe nadwozie, stały napęd na cztery koła oraz 261-konny silnik. W przypadku GR Corolli pierwsza ze zmian nie była z oczywistych względów potrzebna, nadwozie pozostawiono pięciodrzwiowe, a wiele elementów przejęto właśnie z Yarisa.

Toyota GR Corolla z mocno zmienionym nadwoziem

Nie znaczy to jednak, że Toyota GR Corolla nie zmieniła się i to sporo. Przykładowo rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm. Aby poprawić chłodzenie oraz aerodynamikę samochodu, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce. Wszystkie te modyfikacje te wpływają nie tylko na prowadzenie, ale także na bardzo agresywną prezencję.

Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 
Toyota GR Corolla 

Auto otrzymało też wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound).

Napęd przejęty z GR Yarisa

Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, Toyota zastosowała w GR Corolli ten sam układ napędowy, który trafił do GR Yarisa. Oznacza to 3-cylindrową jednostkę 1,6 l, którą wzmocniono do 304 KM oraz 370 Nm (producent nie podał niestety osiągów). Zestawiona jest z sześciobiegową skrzynią manualną. Uwagę zwraca układ wydechowy z trzema końcówkami, ale jak zaznacza producent, tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu. Coś nam mówi, że osoby decydujące się na GR Corollę wolałyby raczej zwiększenie poziomu "hałasu".

Stały napęd na cztery koła również przejęto z GR Yarisa. Kierowca na możliwość zmiany rozdziału mocy w proporcjach 60:40, 50:50 oraz 30:70. Ponadto dostępne są klasyczne tryby jazdy, wpływające na reakcję na gaz czy też siłę wspomagania kierownicy.

Toyota GR CorollaInformacja prasowa (moto)

Usportowiona GR Corolla otrzymała wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami mają cechować się wysoką sprawnością.

Toyota GR Corolla - rzut oka na wnętrze

W przeciwieństwie do GR Yarisa, GR Corolla pozostała względnie praktycznym samochodem. Nadal ma pięcioro drzwi, a jej dach nie opada, dzięki czemu z tyłu nadal mogą zasiąść dorosłe osoby. Z przodu pojawiły się sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, pokryte skórą i zamszem. Zmienił się też zestaw wskaźników - opracowany specjalnie dla modeli GR wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.

Toyota GR CorollaInformacja prasowa (moto)

Rozpoczęcie sprzedaży Toyoty Corolli GR

Corolla GR najpierw trafi do sprzedaży na rynku japońskim - będzie to w drugiej połowie 2022 roku. Później sukcesywnie zacznie pojawiać się na kolejnych rynkach, ale nie trafi niestety do Europy. Producent nie podaje powodu takiej decyzji, ale łatwo się ich domyślić - normy emisji spalin. Wielka szkoda, bo biorąc pod uwagę zainteresowanie GR Yarisem, również po GR Corollę ustawiałyby się u nas długie kolejki.

***

Motorandka z Joanną Zientarską – Citroën ë-C4Polsat News/Interia
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas