Przetrwa nawet obrzucenie granatami

Istnieje na rynku pewna specyficzna grupa odbiorców, dla których salonowa oferta samochodów nie jest wystarczająca.

Audi A8 L security
Audi A8 L securityInformacja prasowa (moto)

Dla tych klientów producenci samochodów klasy premium przygotowują specjalną linię produktów. Mowa o samochodach opancerzonych.

Rynek samochodów tego typu nie jest duży. Na świecie rocznie sprzedaje się około 1000 pojazdów klasy security. Większość z nich to produkty BMW, Mercedesa i Cadillaca. Swój kawałek wartego około 3 mld złotych rynku próbują uszczknąć Land Rover, Jaguar i Audi.

Ten ostatni producent zaprezentował właśnie nowy model A8 L security. Samochód zbudowany został w oparciu o przedłużoną wersję audi A8. Nadwozie ma 5,27 m długości.

Pilnie strzeżona fabryka

Samochody opancerzone Audi produkowane są ręcznie w niewielkim i pilnie strzeżonym oddziale firmy (np. zabronione jest używanie telefonów komórkowych). Auto oparte jest na aluminiowej ramie przestrzennej (Audi Space Frame), która w fabryce w Neckarslum przechodzi specjalne zabiegi wzmacniające. Następnie technicy w ciągu 450 godzin przygotowują i montują elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Sam finalny montaż samochodu następuje znów w Neckarslum.

Informacja prasowa (moto)

Audi A8 security spełnia normę ochrony balistycznej VR 7, która jest najwyższą możliwą dla cywilnych pojazdów. Niektóre elementy samochodu klasyfikowane są nawet w klasie VR 9 i VR 10. To oznacza, że samochód gwarantuje bezpieczeństwo podczas ostrzału z broni ręcznej, a także wytrzymuje eksplozje niewielkich ładunków wybuchowych i atak ręcznymi granatami. Bezpieczeństwo zapewnia pancerz kabiny pasażerskiej o masie całkowitej 720 kg! Progi pojazdu zostały wzmocnione stalowymi elementami. Szyby zbudowane są z hartowanego szkła od wewnątrz pokrytego poliwęglanem, co zapobiega odpryskiwaniu podczas ostrzału. Wszystkie szyby w A8 security ważą ponad 300 kg, a drzwi - 360 kg. Drzwi wyposażone są w układ umożliwiający ich uchylenie i utrzymywanie w dowolnej pozycji.

Informacja prasowa (moto)

Co ciekawe, Audi twierdzi, że podczas konstruowania pojazdu jednym z priorytetów było utrzymanie masy pojazdu na akceptowalnym poziomie (lżejsze auto lepiej skręca, lepiej przyspiesza i lepiej hamuje). Chociaż całkowita masa zwyczajowo należy do parametrów tajnych, to producent twierdzi, że A8 security jest w swojej klasie pojazdów autem najlżejszym.

Wyposażenie jak u Bonda

Audi A8 security posiada wiele elementów wyposażenia, których próżno szukać w zwykłych samochodach. Np. pasażerowie mają do swojej dyspozycji system pozwalający na komunikację ze światem zewnętrznym bez otwierania okien (składa się z mikrofonów i głośników). Kierowca lub pasażer siedzący z tyłu specjalnym przyciskiem mogą zdetonować niewielkie ładunki wybuchowe, które oddzielają drzwi od nadwozia. To pozwala na wydostanie się z pojazdu w każdej sytuacji, również po wypadku.

Informacja prasowa (moto)

Auto wyposażone jest również w centralny system gaśniczy, który pobiera środek gaśniczy z dwóch specjalnych zasobników znajdujących się w bagażniku i tłoczy do nadkoli, pod podłogę, w okolice zbiornika paliwa i przedziału silnikowego. Ponadto, w razie potrzeby wnętrze może zostać oczyszczone z dymu i gazu poprzez specjalny system, który pompuje do wnętrza czysty tlen i zwiększa ciśnienie tak, że gazy z zewnątrz pojazdu nie dostają się do kabiny.

Na pokładzie A8 znajduje się również tzw. "czarna skrzynka", czyli rejestrator wypadkowy, telefon, syrena oraz migające, niebieskie i czerwone światła.

Ochrona pokładowych systemów komunikacji jest niezwykle istotna. Dodatkowy akumulator oraz elektronika znajdują się w bagażniku, w specjalnym mocno opancerzonym sejfie.

Szybko i komfortowo

Oczywiście samochód posiada również bogate wyposażenie zwiększające komfort. Obejmuje ono m.in. czterostrefową klimatyzację, umieszczone z tyłu dwa komfortowe fotele z elektrycznym sterowaniem czy system telewizji z dwoma 10,2-calowymi ekranami.

By tak wielkiemu i ciężkiemu pojazdowi zapewnić godne osiągi potrzebne jest potężne źródło napędu. Audi zastosowało benzynowy silnik W12 o pojemności 6,3 l i mocy 500 KM (moment obrotowy wynosi 625 Nm). Napędza on auto do 100 km/h w 7,3 s. Ze względu na specjalne, odporne na ostrzał opony, prędkość maksymalna została ograniczona do 210 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić 13,5 l/100 km.

W przyszłym roku oferta silnikowa zostanie poszerzona o kolejną jednostkę napędową. Wiadomo o niej na razie tyle, że... będzie mniej palić. Ekologia wkracza nawet do samochodów opancerzonych...

Znacznie zwiększona masa wymusiła oczywiście modyfikację układu zawieszenia oraz hamulców. A8 posiada adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, którego sztywność zależy m.in. od jakości drogi i stylu jazdy kierowcy. Samochód porusza się na 19-calowych kołach o szerokości 255 mm i indeksie ładowności 117. W razie uszkodzenia opony auto jest zdolne do jazdy i zachowuje manewrowość do prędkości 80 km/h.

Pierwsze egzemplarze audi A8 L security W12 trafią do odbiorców latem. Cena nie została ujawniona. Tak naprawdę jednak, dla osób kupujących taki samochód, nie ma ona znaczenia...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas