Porsche 911 RSR. Wyścigówka z radarowym system ostrzegania

W sezonie 2017 Porsche wystartuje z całkiem nowym samochodem wyścigowym klasy GT. Najnowsze 911 RSR, które zadebiutowało podczas Los Angeles Auto Show, w pełni wykorzystuje możliwości, jakie dają przepisy obowiązujące pojazdy GT w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, i poza lekką konstrukcją wyróżnia się ultranowoczesnym, 6-cylindrowym silnikiem typu bokser umieszczonym tuż przed tylną osią. Ekstremalnie lekka, 4-litrowa jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ rozrządu z zamocowanymi na sztywno dźwigienkami zaworowymi i charakteryzuje się niespotykaną wydajnością. Nowe 911 RSR zadebiutuje w styczniu 2017 r., podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.

911 RSR pokazano właśnie na Los Angeles Moto Show.
911 RSR pokazano właśnie na Los Angeles Moto Show.INTERIA.PL

"Chociaż nasz topowy model klasy GT zachowuje design typowy dla 911, stanowi największą ewolucję w swojej dotychczasowej historii" - mówi szef działu Porsche Motorsport,  Frank-Steffen Walliser. Nowe 911 RSR jest kompletnie nową konstrukcją: jego zawieszenie, koncepcja aerodynamiki, silnik oraz przekładnia zostały zaprojektowane od podstaw. Architektura jednostki napędowej pozwoliła inżynierom na zamontowanie wyjątkowo dużego tylnego dyfuzora. Dzięki połączeniu go z zamocowanym u góry skrzydłem, pochodzącym z prototypu klasy LMP1 - modelu 919 Hybrid, znacznie wzrosła siła docisku i efektywność aerodynamiczna. "W przypadku 911 RSR świadomie skoncentrowaliśmy się na opracowaniu wyjątkowo nowoczesnego i lekkiego silnika wolnossącego. Zapewniło to naszym inżynierom ogromną swobodę przy projektowaniu pojazdu" - wyjaśnia dr Walliser. "Przepisy LM-GTE z zasady przewidują całkowitą równoważność różnych rodzajów napędu, więc charakterystyki jednostek turbo i wolnossących zostają ze sobą zrównane".

Zależnie od wielkości zwężki nowy, wolnossący motor generuje moc około 375 kW (510 KM). Za przeniesienie napędu na tylne koła (każde o szerokości 31 cm) odpowiada sekwencyjna, 6-biegowa przekładnia z obudową z magnezu. Do zmiany przełożeń służą manetki przy kierownicy. Tym samym przejście na nową generację silników dobiega końca. Po 911 GT3 R oraz 911 GT3 Cup także czołowy samochod wyścigowy Porsche klasy GT otrzymuje jednostkę z nowej rodziny przełomowych bokserów o 6 cylindrach. W przeszłości Porsche przełamywało już granice dzięki koncepcji 911 - choćby w przypadku 911 GT1 w 1996 r. Z sukcesem: dwa lata później model wywalczył dla Porsche zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tamtym czasie najszybsze samochody w stawce wywodziły się właśnie z kategorii GT1.

.Informacja prasowa (moto)

Po raz pierwszy wyścigowy samochód Porsche klasy GT dysponuje najnowocześniejszymi systemami wspomagającymi - nowe 911 RSR wyposażono w radarowy system ostrzegania przed kolizją "Collision Avoid System". Nawet w ciemności odpowiednio wcześnie wykrywa on szybsze prototypy LMP i pozwala uniknąć groźnych sytuacji. Bezpieczeństwo kierowcy zwiększają również nowa klatka bezpieczeństwa oraz nowy wyścigowy fotel, na sztywno zamontowany do podwozia. Z jego powodu zastosowano regulowane mocowanie pedałów. Konstrukcja 911 RSR jest też wyraźnie prostsza w serwisowaniu: dzięki zastosowaniu szybkich złączek można w bardzo krótkim czasie wymieniać kompletne elementy nadwozia z włókien węglowych. Znacznie łatwiej i szybciej przeprowadza się również zmiany w ustawieniach zawieszenia. Jeśli chodzi o oklejenie nadwozia, 911 RSR wyznacza całkiem nowy kierunek: wyścigowy model GT zyskał nowy fabryczny design, stanowiący rozwinięcie wyrazistego, dynamicznego języka projektowania Porsche Motorsport. Z lotu ptaka widoczny jest zarys kształtu emblematu Porsche. Bez zmian pozostały kolory bazowe: biały, czerwony i czarny. W sezonie 2017 producent zakłada udział nowego 911 RSR w 19 wyścigach, co odpowiada ponad 140 godzinom rywalizacji. Dwa egzemplarze wystartują w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), w tym w 24-godzinnym maratonie Le Mans, a także w amerykańskich mistrzostwach aut sportowych IMSA Weathertech Championship. Nowy model będzie świętował swój debiut w najcięższych warunkach, w otwierającym sezon IMSA wyścigu na torze Daytona (28-29 stycznia 2017 r.). "Jesteśmy do niego dobrze przygotowani" - mówi Marco Ujhasi, szef GT Works Sport. "Od chwili pierwszego wyjechania na tor w Weissach w marcu tego roku 911 RSR w ramach testów pokonało już 35 tys. km na torach wyścigowych Europy i Ameryki Północnej - to więcej niż przy rozwoju któregokolwiek z innych samochodów wyścigowych Porsche klasy GT".

Porsche 911 RSRInformacja prasowa (moto)

Dane techniczne Porsche 911 RSR, rok modelowy 2017Koncepcja Jednomiejscowy samochód wyścigowy przeznaczony dla kategorii LM-GTEWaga/wymiary Masa własna: około 1243 kg (podstawowa masa własna, w zależności od przepisów) Długość: 4557 mm (bez splittera, tylnego skrzydła i dyfuzora) Szerokość: 2042 mm (przednia oś) / 2048 mm (tylna oś) Rozstaw osi: 2516 mmSilnik Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser, umieszczony tuż przed tylną osią; pojemność skokowa 4000 cm3, skok tłoka: 81,5 mm, średnica cylindra: 102 mm; moc: około 375 kW (510 KM) - zależnie od zwężki; cztery zawory na cylinder; bezpośredni wtrysk benzyny; układ smarowania z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe, moc silnika ograniczona zwężką; elektroniczna przepustnica.Skrzynia biegów Sekwencyjna przekładnia 6-stopniowa z kołami stale zazębionymi; układ wzdłużny, dwuwałkowy z przekładnią stożkową; magnezowa obudowa skrzyni; wielotarczowy samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną; trzytarczowe karbonowe sprzęgło wyścigowe.Nadwozie Zoptymalizowana pod kątem masy konstrukcja z aluminium i stali; zdejmowana pokrywa dachowa zapewniająca dostęp do kokpitu; zintegrowane w dachu tuleje podnośne; zbiornik paliwa FT3 umieszczony z przodu pojazdu; spawana klatka bezpieczeństwa; siedzenie zgodne z FIA 8862-2009, na sztywno przymocowane do podwozia; sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dostosowane do kołnierzy HANS; wzdłużna regulacja modułu pedałów; karoseria z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) i szybko wymienianymi panelami; tylne skrzydło z mocowaniami typu "łabędzia szyja"; czterokolumnowy podnośnik pneumatyczny z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa; elektronicznie uruchamiany system gaśniczy; podgrzewana przednia szyba.ZawieszenieOś przednia: podwójne wahacze poprzeczne; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.Oś tylna: zintegrowana rama pomocnicza z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; hydrauliczne wspomaganie kierownicy; wał napędowy z przegubem trójramiennym.Układ hamulcowy Dwa niezależne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania.Oś przednia: 6-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.Oś tylna: 4-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.Koła/oponyOś przednia: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 12,5 J x 18, ET = 25, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 30/68-18.Oś tylna: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 13 J x 18, ET = 37, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 31/71-18.Elektryka Centralna jednostka rejestrująca Cosworth; wielofunkcyjna kierownica z CFRP ze zintegrowanym ekranem; manetki zmiany biegów i szybkozłącze; układ antyzderzeniowy Collision Avoidance System; alternator z systemem sterowania połączony z akumulatorem LiFePo4; reflektory LED-owe; LED-owe tylne światła plus lampa deszczowa; podświetlany numer samochodu i oświetlenie pojazdów znajdujących się w czołówce wyścigu; lampa światła czarnego w kokpicie; elektrycznie regulowane lusterka na błotnikach z funkcją pamięci ustawień; system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TMPS); system podawania napoju; klimatyzacja; membranowy panel przełączników na z fluorescencyjnymi oznaczeniami konsoli środkowej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas