Peugeot 208 R5. Pierwszy przedstawiciel nowej klasy

Salon motoryzacyjny w Paryżu to najważniejsze branżowe wydarzenie tego roku. Swoją obecność na imprezie starają się zaakcentować wszyscy producenci.

Peugeot 208 R5
Peugeot 208 R5Informacja prasowa (moto)

Na zrobieniu wrażenia najbardziej zależy jednak tym wytwórcom, którzy - jak chociażby Citroen, Peugeot czy Renault - występują "na własnym podwórku" wcielając się niejako w rolę gospodarza.

Biorąc powyższe pod uwagę nie dziwi fakt, że tegoroczne stoisko Peugeota prezentować ma się niezwykle okazale. Oprócz koncepcyjnych modeli takich jak onyx, czy 2008 i produkcyjnego, odświeżonego RCZ, w Paryżu zadebiutuje również nowa francuska "rajdówka" - model 208 R5.

Auto ma być spadkobiercą rajdowego peugeota 207 S2000. W przeciwieństwie do starszego modelu źródłem napędu nie będzie jednak atmosferyczna "dwulitrówka". 208 R5 ma być napędzany znanym chociażby z modelu RCZ turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1,6 l THP, co jest zgodne z wytycznymi FIA dotyczącymi nowej klasy R5 (zadebiutuje ona w przyszłym roku, docelowo ma zastąpić klasę S2000).

Przystosowana do sportu jednostka rozwijać ma moc 280 KM (przy 6 tys. obr./min) i dysponować maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm dostępnym już przy 2,5 tys.obr./min. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pośrednictwem ręcznej, pięciobiegowej, sekwencyjnej skrzyni biegów.

W wersji asfaltowej, w układzie hamulcowym pojawią się czterotłoczkowe zaciski Alcon i tarcze o średnicy 355 mm. W specyfikacji przygotowanej na luźne nawierzchnie średnica tych ostatnich wynosić ma 300 mm., co wynika m.in. z zastosowania mniejszych felg (15 zamiast 18 cali).

Peugeot nie chwali się osiągami ani dokładną specyfikacją auta, ale jest jasne, że musi ona odpowiadać regulaminowi FIA w klasie S2000. Minimalna masa samochodu nie może więc być niższa niż 1200 kg, auto nie może być też wyposażone w aktywne dyferencjały. Rozdział mocy musi być wyłącznie mechaniczny.

FIA określa również maksymalną cenę pojazdu - w tym przypadku nie może ona przekraczać 180 tys. euro bez podatków.

Testy peugeota 208 R5 rozpoczną się za około dwa miesiące. Pierwsze egzemplarze auta trafić mają do nabywców w drugiej połowie przyszłego roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas