Oto XM – nowy SUV BMW. Kosztuje milion złotych, a nawet nie jest elektryczny

Niemiecki producent nareszcie zaprezentował długo wyczekiwanego, luksusowego SUV-a z napędem hybrydowym. Wyjątkowy pojazd stanowi punkt kulminacyjny ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także jest pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1.

BMW XM zaprezentowane
BMW XM zaprezentowanemateriały prasowe

Luksusowy SUV jest drugim w historii samochodem w całości zaprojektowanym przez sportowy oddział BMW M. Jego pierwszym modelem było pochodzące z 1978 roku coupe o nazwie M1. Kolejne auta ze znaczkiem M powstawały już jako wzmocnione wersje modeli BMW.

BMW XM - motor V8 oraz silnik elektryczny

BMW XM został wyposażony w specjalnie opracowany napęd M Hybrid, który generuje moc systemową 653 KM, wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy i napęd elektryczny. Cały układ bazuje na nowym silniku V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo. Silnik o pojemności 4,4 l wyposażony jest w międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju.

Wsparciem jednostki jest motor elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm i jest generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm.

BMW XM zaprezentowanemateriały prasowe

BMW XM - imponujące osiągi

Powyższe połączenie skutkuje potężnym, spontanicznym oddawaniem mocy we wszystkich zakresach obrotów. BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a towarzyszy temu energiczne niezwykłe dla ośmiocylindrowego silnika brzmienie sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz - po raz pierwszy w modelu BMW M - sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie ma wyraźnie odczuwalną większą transmisję na tylną oś. Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi.

Gdyby tego było mało, BMW już teraz zapowiedziało wariant BMW XM o nazwie Label Red. Będzie to najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową. Jego łączna moc systemowa wyniesie nawet 748 KM, a moment obrotowy dojdzie do 1000 Nm.

BMW XM

BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 
BMW XM 

BMW XM - wygląd robi wrażenie

Stylistyka zewnętrzna modelu wpasowuje się w dotychczasowe trendy niemieckiego producenta. Duże proporcje, mocne kontury, dynamicznie wydłużona sylwetka, a także gigantyczny grill, tworzą wrażenie, że model aż kipi siłą i agresją. Przy tym wszystkim już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z niezmiernie luksusowym samochodem.

Przód pojazdu ma dwuczęściowe reflektory, atrapę chłodnicy BMW ze złotym obramowaniem i oświetleniem konturowym dookoła, a także duże wloty powietrza. W widoku bocznym złoty pasek akcentowy nawiązuje do czarnych listew karoserii BMW M1. Kolejne historyczne zapożyczenia to dwa logo BMW wygrawerowane w mocno pochylonej tylnej szybie i efektowna struktura trójwymiarowych lamp tylnych. Również obręcze kół M ze stopów lekkich charakteryzują się ekskluzywnym wyglądem i mierzą standardowo 21 cali, a opcjonalnie do 23 cali.

Przepych jest widoczny także we wnętrzu. Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny BMW XM prezentuje się niczym ekskluzywna salonka. Komfort jazdy zapewniają podgrzewane oparcia sięgające daleko na boczne strefy i charakterystyczne dla tego modelu poduszki.

Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Cztery warianty wyposażenia i nowa skóra Vintage na górnej części deski rozdzielczej i boczkach drzwi umożliwiają indywidualizację wnętrza.

BMW XM zaprezentowanemateriały prasowe

BMW XM - zatrzęsienie technologii

Jak przystało na flagowego SUV-a marki, BMW XM wyposażone jest standardowo i opcjonalnie w największy wybór systemów wspomagania kierowcy, jaki kiedykolwiek oferował niemiecki producent. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

BMW XM - produkcja i dostępność

BMW XM będzie produkowane w od grudnia 2022 roku w amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu. Pierwsze modele trafią do sprzedaży na wiosnę 2023 roku. Na polskiej stronie producenta został już uruchomiony konfigurator pojazdu - ceny bazowego wariantu zaczynają się tam od 935 000 zł. Na obecną chwilę klient może przebierać pomiędzy siedmioma różnymi lakierami, czterema rodzajami felg, a także zdecydować się na doposażenie samochodu w pakiet M Driver, który zwiększa prędkość maksymalną ze standardowych 250 km/h do 270 km/h.

***

Moto Flesz - odc. 57. Przejścia sugerowane i moto nowościINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas