Oto nowe R8 – Audi niespodziewanie odkrywa karty
Audi reaguje na wyciek zdjęcia i postanawia oficjalnie zaprezentować swojego nowego supercara.
![Audi R8 V10 plus](https://i.iplsc.com/00040SM77UP1YS6D-C322-F4.webp)
Szefowie Audi planowali zapewne huczną premierę nowego R8 na salonie w Genewie, który odbędzie się w przyszłym tygodniu. Niestety wczorajszy wyciek oficjalnego zdjęcia drugiej generacji supercara z Ingolstadt sprawił, że postanowili już dziś podzielić się szczegółami na temat tego modelu.
Auto już na pierwszy rzut oka przypomina swojego poprzednika i również jest napędzane 5.2-litrowym V10. Są to jednak tylko pozorne podobieństwa, ponieważ w nowym R8 zmieniło się właściwie wszystko. Począwszy od ramy przestrzennej, którą wykonano z aluminium i tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym, dzięki czemu waży jedynie 200 kg. Ogólnie masę własną udało się zmniejszyć, zależnie od wersji, nawet o 50 kg, w porównaniu do poprzednika i w przypadku topowej odmiany wynosi ona teraz 1555 kg.
Zwiększyła się za to ilość koni mechanicznych generowanych przez dziesięciocylindrową jednostkę 5.2 FSI. Standardowo oferuje ona 540 KM, a w odmianie plus aż 610 KM, czyli dokładnie tyle, ile ma Lamborghini Huracan, na którym R8 bazuje. Oznacza to równie dobre osiągi - słabsza wersja na sprint do 100 km/h potrzebuje 3,5 s i osiąga 323 km/h, a mocniejsza zaledwie 3,2 s i rozpędza się do 330 km/h (o 5 km/h więcej, niż Huracan!). Czyni to nowe R8 najmocniejszym i najszybszym Audi w historii.
Tak dobre osiągi to również zasługa zmienionej, siedmiobiegowej przekładni S-tronic z funkcją launch control, która przekazuje moc na wszystkie koła. Inaczej jednak, niż w poprzedniku, system quattro nie wykorzystuje już sprzęgła wiskotycznego, ale wielotarczowe. Dzięki temu rozdział napędu może odbywać się bez ograniczeń - standardowo 100 procent mocy przekazywane jest na tylne koła, ale w ekstremalnej sytuacji całość może przejść na przednią oś. W poprzedniku proporcja ta wynosiła 70/30. Dodatkowo o świetną trakcję dba mechaniczna blokada tylnego dyferencjału.
![](https://i.iplsc.com/00040SOFEG5B6VX1-C322-F4.webp)
Nowe Audi R8 korzysta standardowo z konwencjonalnego zawieszenia, hamulców oraz elektromechanicznie wspomaganego układu kierowniczego. Na życzenie jednak możemy otrzymać utwardzane zawieszenie Magnetic Ride, karbonowo-ceramiczne tarcze oraz przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu. Konkretne ustawienia możemy wybierać przyciskiem drive select umieszczonym, niczym manettino w Ferrari, na kierownicy.
Sporo nowości znajdziemy także jeśli chodzi o wyposażenie, choć nie jest to coś, czego byśmy już nie widzieli. Przykładowo seryjne LEDowe reflektory można opcjonalnie doposażyć w laserowy układ odpowiadający ze światła drogowe (znamy to już z obecnego R8 w wersji LMX). Z kolei minimalistyczne wnętrze wykorzystuje Virtual Cocpit, czyli 12,3-calowy ekran, zastępujący zegary i wyświetlacz systemu multimedialnego, który zadebiutował w nowym TT.
![](https://i.iplsc.com/00040SNF2QG6FMTD-C322-F4.webp)
Wśród tych wszystkich zmian i nowości musiało znaleźć się też miejsce na ekologię. Silnik V10 otrzymał system odłączania połowy cylindrów, nowy układ start/stop oraz dodatkowy, pośredni wtrysk paliwa, działający na zmianę z bezpośrednim, zależnie od obciążenia. Natomiast skrzynia S-tronic wyposażona jest w tryb żeglowania - po zdjęciu nogi z gazu przy prędkościach powyżej 55 km/h, wrzuca ona "luz", aby auto mogło się swobodnie toczyć. Wszystkie te rozwiązania mają skutkować zmniejszeniem zużycia paliwa o 10 procent w porównaniu do poprzednika - 11,8 l/100 km w wersji V10 i 12,4 l/100 km w V10 plus.
![](https://i.iplsc.com/00040SOIQYK2IGP8-C322-F4.webp)
Ciekawostką gamy będzie z pewnością R8 e-tron, czyli odmiana elektryczna. Przymiarki do niej były już w obecnej generacji, ale pojazd ostatecznie nie trafił do produkcji. Jego nowa wersja napędzana jest dwoma silnikami elektrycznymi rozwijającymi 230 KM oraz 460 Nm każdy. Dzięki nim R8 e-tron rozpędza się do 100 km/h w 3,9 s i może osiągnąć, elektronicznie ograniczone, 210 lub 250 km/h. Największe wrażenie robi jednak zasięg - 450 km (w poprzedniku 215 km), który powinien pozwolić na bezstresowe planowanie dłuższych podróży.
![](https://i.iplsc.com/00040SOMMR0PJNM7-C322-F4.webp)
Oprócz seryjnego R8, Audi planuje również zaprezentować wersję R8 LMS przystosowaną do wyścigów serii GT3. Tylnonapędowy pojazd ma ważyć jedynie 1225 kg i rozwijać 585 KM. Wystartuje on w sezonie 2016.
Nowe Audi R8 pojawi się na rynku już latem bieżącego roku. Ceny w Niemczech wynoszą 165 000 euro za wersję V10 oraz 187 400 euro za V10 plus, a więc są nieco wyższe, niż w przypadku obecnego modelu (odpowiednio 159 tys. i 177 tys. euro).
![](https://i.iplsc.com/00040SOP0027VTJ9-C322-F4.webp)