Oto nowe Mini Cooper i Countryman. Większe, bardziej cyfrowe i elektryczne

Chociaż samochody elektryczne nadal stanowią niewielki procent sprzedaży, Mini postanowiło zaprezentować nową generację swoich modeli w wersjach wyłącznie elektrycznych. Chociaż odmiany spalinowe mają dołączyć w późniejszym czasie, dobrze pokazuje to na jakie samochody kładziony jest obecnie największy nacisk.

Mini Cooper SE oraz Countryman SE ALL4
Mini Cooper SE oraz Countryman SE ALL4materiały prasowe

Elektryczne Mini Cooper prezentuje się świeżo, ale nadal znajomo

Z samochodami takimi jak Mini projektanci nie mają łatwego zadania. Każda kolejna generacja powinna prezentować się nowocześnie i przyciągać wzrok na ulicy, ale jednocześnie nie może odejść do charakterystycznych elementów, dzięki którym auto wygląda jak współczesna interpretacja poprzednika sprzed ponad pół wieku. Efekt końcowy każdy oceni sam, ale naszym zdaniem ponownie udało się stworzyć doskonały przykład stylistyki łączącej nowoczesność z klimatami retro.

Przednie reflektory nadal więc są okrągłe, choć w środku dodatkowo podzielone, brak grilla typowy dla aut elektrycznych rozwiązano ozdobną listwą w charakterystycznym dla marki kształcie, a linia boczna auta to już prawdziwa klasyka Mini. Na pewien eksperyment zdecydowano się jedynie z tyłu, stosując światła w trójkątnym kształcie.

Mini Cooper SE 2024

Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe
Mini Cooper SE 2024materiały prasowe

Wnętrze Mini Cooper to świetny przykład minimalizmu. Ale czy praktyczny?

Jak wyjaśnia Mini w informacji prasowej, w 1959 roku wynalazca Alec Issigonis zaprojektował wnętrze z okrągłym zestawem wskaźników pośrodku i charakterystycznym panelem przełączników poniżej. Postanowiono powrócić do tego rozwiązania i we wnętrzu nowego Mini Coopera znajdziemy tylko okrągły, centralny wyświetlacz. Z jego poziomu sterujemy wszystkimi funkcjami samochodu, również klimatyzacją. Z doświadczenia wiemy, że nie sprzyja to wygodzie oraz bezpieczeństwie podczas jazdy, ale z werdyktem poczekamy, aż sprawdzimy w praktyce jak działa nowy system. Obsługuje się go oczywiście wyłącznie dotykowo - nie ma co liczyć na centralne pokrętło z poprzednika.

Mini Cooper SEmateriały prasowe

Poniżej umieszczono przełącznik do wyboru kierunku jazdy, starter oraz dźwigienkę do zmiany trybu jazdy i pokrętło głośności. Najbardziej w oczy rzuca się oczywiście brak zestawu wskaźników przed kierowcą. Jak wyjaśnia Mini w komunikacie:

Znajdujący się za kierownicą opcjonalny wyświetlacz Head-Up wyświetla wszystkie istotne informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Dzięki temu deska rozdzielcza po stronie kierowcy nie ma dodatkowego wyświetlacza i otwiera widok do przodu.

Przeniesienie najważniejszych wskazań na szybę jest ciekawym sposobem na pozbycie się klasycznych wskaźników i jeszcze mocniejsze nawiązanie do klasycznego przodka. Ma ono tylko dwie wady - po pierwsze nie wszyscy lubią wyświetlacze head-up i nie każdemu wygodnie się z nich korzysta. A po drugie HUD, jak wynika z komunikatu, jest opcjonalny. Co prawda są na rynku samochody, które nawet prędkość każą odczytywać z ekranu centralnego, ale nie znaczy to, że jest to rozwiązanie wygodne. Obsługę samochodu ma natomiast ułatwiać system obsługi głosowej, aktywowany hasłem "Hej, Mini".

Mini Cooper SEmateriały prasowe

Uwagę przykuwa też szerokie zastosowanie obić wykonanych z dzianiny, nadającej wnętrzu przytulnego wyglądu. Klienci będą mieli do wyboru cztery linie stylistyczne, różniące się charakterem oraz użytymi do wykończenia materiałami.

Mini Cooper - póki co tylko z silnikami elektrycznymi

Na temat spalinowych odmian nowego Mini Coopera producent wypowiada się niechętnie. Podobno mają pojawić się w przyszłym roku. Teraz jednak uwaga skupia się wyłącznie na odmianach elektrycznych. Do wyboru są wersje Cooper E oraz Cooper SE, różniące się osiągami, ale także zastosowanymi bateriami:

 
Cooper E
Cooper SE
Moc
184 KM
218 KM
Moment obrotowy
290 Nm
330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,3 s
6,7 s 
Zasięg
305 km
402 km 
Bateria
40,7 kWh
54,2 kWh 

Schodząca generacja elektrycznego Mini mogła przejechać do 230 km na jednym ładowaniu, więc progres jest tutaj zauważalny. Naładowanie akumulatora do 80 proc. ma w obu przypadkach zajmować około pół godziny.

Nowe Mini Countryman wyraźnie urosło

Jednocześnie obok trzydrzwiowego hatchbacka, Mini zaprezentowało nowego Countrymana. Podobnie jak w przypadku Coopera, starano się stworzyć świeży projekt, ale nieodchodzący za daleko od pierwowzoru. Tu efekt końcowy prezentuje się już nieco gorzej niż w przypadku hatchbacka, ale każdy niech oceni to sam. Warto natomiast odnotować, że auto wyraźnie urosło - jest dłuższe o 13 cm i wyższe o 6 cm, co daje odpowiednio ma teraz 443 cm długości i niemal 162 cm wysokości. Bagażnik oferuje 460 l pojemności, więc tylko symbolicznie więcej od poprzednika.

Mini Countryman SE ALL4materiały prasowe

Wnętrze nowego Countrymana jest takie samo jak w Cooperze, więc i tu kierowca będzie musiał się pogodzić z filozofią jednego ekranu pełniącego wszystkie możliwe funkcje. Podobnie też wykończono samo wnętrze, korzystając z dzianiny pochodzącej z recyklingu.

Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe

Jeśli chodzi o silniki, to do wyboru będą dwie odmiany - Countryman E oraz Countryman SE ALL4. Jak łatwo się domyślić druga z odmian ma napęd na wszystkie koła, korzystająca z dwóch elektrycznych motorów. Co ciekawe, nowy Countryman ma być dostępny także z silnikiem wysokoprężnym.

 
Countryman E
Countryman SE ALL4
Moc
204 KM
313 KM
Moment obrotowy
250 Nm
494 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
5,6 s 
Prędkość maksymalna
170 km/h
180 km/h
Zasięg
462 km
433 km 
Bateria
66,5 kWh
66,5 kWh

Mini Countryman SE ALL4 2024

Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Mini Countryman SE ALL4 2024materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas