Nowy Opel Astra. Jak wam się podoba?
Opel zaprezentował dziś całkowicie nową, szóstą generację modelu Astra. Samochód otrzymał nowy, charakterystyczny dla nowych modeli marki z Russelsheim, przód "Opel Vizor" i - po raz pierwszy - oferowany będzie z napędem hybrydowym plug-in.
Nowa Astra bazuje na przystosowanej do różnych napędów platformie EMP2 trzeciej generacji. Z przodu znajdziemy kolumny McPhersona, z tyłu pracuje trwała belka skrętna. Firma deklaruje, że sztywność skrętna karoserii nowej Astry przewyższa o 14 proc. sztywność w poprzedniej wersji.
Nowa Astra to "deklaracja możliwości stylistycznych marki". Auto mierzy 4374 mm długości i 1860 mm szerokości. Dzięki szczególnie krótkiemu przedniemu zwisowi nowa Astra jest o zaledwie 4 mm dłuższa od poprzedniego modelu, mimo znacznego wzrostu rozstawu osi do 2675 mm (+13 mm). Bagażnik z regulowaną podłogą oferuje pojemność 422 litrów. Nową generację zaprojektowano i opracowano w siedzibie firmy Opel w Rüsselsheim, gdzie jesienią rozpocznie się produkcja.
Podobnie jak jego poprzednik, wprowadzony na rynek w 2015 roku, nowy model wnosi do klasy kompaktowej innowacje, które klienci znali wcześniej jedynie z droższych pojazdów. Dotyczy to m.in. adaptacyjnych reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED.
We wnętrzu znajdziemy całkowicie cyfrowy panel Pure Panel i nowy interfejs HMI. Rozległy kokpit cyfrowy (opcjonalnie w wersji całkowicie przeszklonej) jest wyposażony w dwa 10-calowe wyświetlacze, wraz z nawiewem od strony kierowcy płynnie zintegrowane w układzie poziomym. Kluczowych ustawień, takich jak np. regulacja klimatyzacji, można nadal dokonywać za pomocą fizycznych przełączników i przycisków. We wszystkich wariantach nową generację systemów multimedialnych z usługami online (obsługiwanymi sterowaniem głosowym oraz dotykowo) można podłączyć bezprzewodowo z Apple CarPlay i Android Auto za pomocą kompatybilnych smartfonów.
Podobnie jak w poprzedniku przednie fotele mają atest wydany przez AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemiecką Kampanię na rzecz Zdrowych Pleców). Są o 12 mm niższe niż w starszej generacji, a gęstość pianki wypełniającej fotele zoptymalizowano zgodnie z wersją wyposażenia — "Sport" lub "Comfort". W wersji wykończenia ze skóry nappa fotele oferują nawet wentylację, masaż kierowcy oraz ogrzewanie z tyłu i z przodu.
Kolejna generacja Astry to również nowoczesne systemy wspomagania kierowcy. Technologie te obejmują m.in.: wielofunkcyjną kamerę na szybie przedniej, cztery kamery nadwozia (jedna z przodu, jedna z tyłu i po jednej z boku), pięć czujników radarowych (jeden z przodu i po jednym na każdym narożniku) oraz czujniki ultradźwiękowe z przodu i z tyłu.
W systemie Intelli-Drive 2.0 kamery i czujniki są zintegrowane z usługą online e-horizon, co rozszerza zakres działania kamer i radaru. Umożliwia to systemowi dostosowanie prędkości na łukach, komunikowanie zaleceń dotyczących prędkości oraz wykonywanie półautomatycznych zmian pasa ruchu. Wykrywanie obecności rąk na kierownicy gwarantuje, że kierowca cały czas angażuje się w jazdę. System Intelli-Drive 1.0 obejmuje alarm o ruchu poprzecznym pojazdów z tyłu, wykrywanie obiektu w martwym polu na dalekich odległościach oraz aktywne utrzymywanie pojazdu pośrodku pasa ruchu.
Opel Astra VI generacji
Opel Astra VI generacji
Długa lista zautomatyzowanych systemów wspomagania kierowcy obejmuje również adaptacyjny tempomat, który w zależności od ruchu pojazdu poprzedzającego zwiększa lub zmniejsza prędkość bez przekraczania zadanej prędkości — w razie potrzeby aż do całkowitego zatrzymania. W przypadku automatycznej przekładni ma on również funkcję Stop&Go, czyli potrafi automatyczne wznowić jazdę.
Od początku sprzedaży nowa Astra będzie dostępna z napędem hybrydowym typu plug-in, silnikami benzynowym lub wysokoprężnym. Zakres mocy w przypadku silników spalinowych waha się od 110 KM do 130 KM. Hybryda plug-in może mieć nawet 225 KM. Sześciostopniowa skrzynia biegów stanowi wyposażenie standardowe wersji z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. W wyposażeniu opcjonalnym pojazdów z układami napędowymi o większej mocy dostępna jest ośmiobiegowa przekładnia automatyczna (elektryczna w pojazdach z napędem hybrydowym typu plug-in).
Opel zacznie przyjmować zamówienia na nową Astrę jesienią. Pierwsi klienci mają otrzymać swoje pojazdy na początku przyszłego roku.