Mercedes dla zuchwałych

Wczoraj w Hamburgu, swoją oficjalną premierę miała nowa, piąta już generacja Mercedesa SL. Kilka milionów ludzi na całym świecie mogło zobaczyć ten samochód już wcześniej podczas niedzielnego wyścigu Formuły 1 o GP Niemiec na torze Hockenheim. Mercedes SL pojawił się tam bowiem jako Safety-Car (pojazd bezpieczeństwa). To prawdopodobnie pierwsza tak zorganizowana prapremiera nowego samochodu w historii motoryzacji. Niestety tylko nieliczni zwrócili uwagę na to, że oglądają nowość Mercedesa.

article cover
INTERIA.PL

Wczoraj w Hamburgu, swoją oficjalną premierę miała nowa, piąta już generacja Mercedesa SL. Kilka milionów ludzi na całym świecie mogło zobaczyć ten samochód już wcześniej podczas niedzielnego wyścigu Formuły 1 o GP Niemiec na torze Hockenheim. Mercedes SL pojawił się tam bowiem jako Safety-Car (pojazd bezpieczeństwa). To prawdopodobnie pierwsza tak zorganizowana prapremiera nowego samochodu w historii motoryzacji. Niestety tylko nieliczni zwrócili uwagę na to, że oglądają nowość Mercedesa.

Nowy SL 500 to piąta wersja luksusowego roadstera, przeznaczonego dla tych, którzy poza komfortem Mercedesa pragną poczuć nieco emocji. Auto charakteryzuje się bardzo opływową sylwetką (współczynnik oporu powietrza Cx=029!), podwójnymi reflektorami (to już standard w nowych mercedesach), błyskawicznie rozkładanym dachem i ultranowoczesnym elektronicznym systemem hamulcowym.

Sylwetka pojazdu łączy w sobie cechy legendarnych modeli Mercedesa z lat 50. i 60. z nowoczesną technologią, której najlepszym przykładem jest elektronicznie sterowany, opuszczany dach, zmieniający roadstera w coupe w 16 sekund. Aby złożyć, lu rozłożyć dach wystarczy wcisnąć jeden przycisk. Dzięki nowoczesnemu mechanizmowi sterującemu wygospodarowano więcej miejsca na bagaż. Bagażnik nowego SL oferuje przy rozłożonym dachu pojemność 317 litrów, o 52 litry większą od poprzedniej wersji auta. W połowie 2002 roku w sprzedaży ma pojawić się szklany dach, który jeszcze bardziej podkreśli wrażenie wolności.

Ze wszystkich nowości technologicznych, którymi dysponuje nowy pojazd najważniejszą rolę odgrywa elektro-hydrauliczny system hamulcowy SBC (Sensotronic Brake Control), po raz pierwszy zamontowany w samochodzie osobowym. Polega on na tym, że komendy wydawane przez kierowcę docierają do mechanizmów drogą elektroniczną, a nie jak było do tej pory hydrauliczną. System może dzięki temu przewidzieć reakcję kierowcy i wspomóc jego hamowanie sprężonym płynem hydraulicznym w sytuacjach wyjątkowych. SBC współpracuje z systemem stabilizacji jazdy ESP oraz z aktywnym zawieszeniem ABC (Active Body Suspension). Takie współdziałanie systemów powoduje zminimalizowanie wstrząsów karoserii podczas przyspieszania i hamowania.

Nowoczesny system hamulcowy jest bardzo potrzebny zwłaszcza, że Mercedes zamierza montować w modelu SL bardzo mocne jednostki napędowe. Na początek będzie to 5,0-litrowy silnik V8, który może rozpędzić SL 500 od 0-100 km/h w 6,3 sekundy. Tak krótki czas jest możliwy dzięki mocy 225 kW/306 KM oraz maksymalnemu momentowi obrotowemu 460 Nm. Niestety takie osiągi muszą być okupione sporym spalaniem, wynoszącym średnio 12,7 litra benzyny na 100 km.

W dziedzinie bezpieczeństwa pierwsze skrzypce odgrywają elektroniczne systemy SBC, ABC, BA (Brake Assist) oraz ESP. Uzupełnieniem ich jest wzmocniona struktura nadwozia, dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki w drzwiach, zintegrowane fotele, oraz elektronicznie sterowane napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia.

Mercedes SL 500 pojawi się w sprzedaży jesienią tego roku. Cena pojazdu nie jest jeszcze znana. Najprawdopodobniej zostanie ona podana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie (IAA) w dniach 13-23 września.

Oto niektóre inne nowości przygotowywane na salon samochodowy we Frankfurcie nad Menem: polo IV, audi A4 cabrio, opel signum 2, skoda superb, nissan primera, mercedes SL 500, fiat stilo, porsche carrera, maserati spyder, bmw 7, citroen C3, ford fiesta, seat tango.

Tutaj galeria niektórych nowych samochodów, które wkrótce zadebiutują na IAA 2001.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas